همشهری آنلاین: لایحه طرح جامع حمل و نقل ترافیک تهران در شورای شهر تهران به تصویب رسید و به این ترتیب شهر تهران پس از چهار سال و گذراندن عمر دو شهردار و دو شورا، به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران سه‌شنبه (21 خرداد) در ابتدا متن کامل لایحه طرح جامع حمل و نقل ترافیک تهران را قرائت کرد و پس از وی حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، اظهار کرد: بر اساس این طرح، باید تا سال 1404 به 75 درصد سهم حمل و نقل عمومی و 25 درصد سهم حمل و نقل بخش خصوصی برسیم و سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی از طریق 30 درصد سهم قطار شهری، 20 درصد سهم اتوبوسرانی، پنج درصد سهم مینی بوسرانی و 20 درصد سهم تاکسیرانی تامین می‌شود.

شکیب ادامه داد: در قالب این طرح، 430 کیلومتر مترو پیش‌بینی شده و باید سالانه 22 کیلومتر مترو احداث کنیم. در سال قبل گذشته، حدود هفت کیلومتر مترو احداث شده و در سال جاری باید به 15 کیلومتر برسد.

وی ادامه داد: ظرفیت مهندسی برای احداث مترو جوابگوست و در مورد اتوبوس و تاکسی نیز می‌توان با مدیریت مشکل را حل کرد.

وی گفت: از سوی دیگر در این طرح باید 413 پارکینگ عمومی در 17 سال احداث شود و باید در هر سال، 24 هزار پارکینگ ساخته شود، آیا چنین توانی وجود دارد؟ در سال گذشته چه تعداد پارکینگ احداث شده است؟ لذا چرا باید طرحی تهیه شود که نتوانیم آن را اجرا کنیم؟

وی افزود: همچنین باید شورای راهبردی تشکیل شود، تا این طرح همواره با شاخص‌هایی بررسی و حتی اصلاح شود، تا اگر اجرا این طرح با مشکل مواجه شد، مشکل در همان زمان برطرف شود.

 همچنین محمدعلی نجفی، ‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، یادآورشد: باید از همین ابتدا این احتمال را بدهیم که 80 درصد این طرح اجرایی می‌شود، آرمان‌ها و آرزوها روندی جدا دارند، اما اگر می‌خواهیم، طرح جامع در زمان مشخص اجرایی شود، باید به برنامه عمل کنیم.

وی از مسئولان تهیه کننده این طرح پرسید: در 17 سال آینده، منابع اجرایی این طرح چطور بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی تقسیم می‌شود؟ با بخش خصوصی که برای همکاری مشکلی نداریم، اما سهم شهرداری و دولت مشخص شود و حداقل در مورد سهم شهرداری باید مشخص و روشن باشد، تا بتوانیم تامین اعتبار کنیم.

وی ادامه داد: از سال 89، برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه آغاز می‌شود و بهتر است، از همین حالا، این طرح را مطابق با برنامه پنج‌ساله بعدی بررسی و تصویب کنیم.

نجفی یادآورشد: باید نحوه ارتباط برنامه‌های دولت با این طرح مشخص شود و باید طرح جامع حمل و نقل به تصویب دولت هم برسد، چرا که بخشی از منابع مالی را دولت باید تامین کند. دولت در چهار بند اصلی این طرح دخیل است و باید این حیطه‌های مشترک دقیقا مشخص شوند.

رسول خادم نیز در پاسخ به نجفی توضیح داد: در بند هفتم این لایحه، شرایط تحقق نظام پایش و نظارت مستمر از طرح قید شده است.

وی عنوان کرد: با کمال تاسف شرایط تحقق طرح جامع حمل و نقل در اختیار مدیریت شهری نیست و ‌در جای دیگری مدیریت می‌شود و حتی گاهی مدیریت شهری در جریان هم قرار نمی‌گیرد. خادم بر این موضوع که برخی موارد مطرح در طرح جامع، نیاز به مصوبه دولت و شورای عالی ترافیک را دارد، تایید کرد.

وی گفت: همچنین برآورد سهم دولت و شهرداری و بخش خصوصی در بخش‌هایی مثل مترو مشخص شده است و در برخی بخش‌ها، بخش خصوصی به صورت صد درصد همه کاره است، در عین حال در برنامه عملیاتی طرح جامع حمل و نقل تهران که شهرداری باید تا پایان شهریور ماه تحویل شورا بدهد، این موضوعات روشن‌تر می‌شود.

 معصومه ابتکار، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، گفت: جهت‌گیری این طرح بر اساس خودرو است و برنامه‌ریزی برای پیاده‌روها، ناکافی و نامتناسب و مطابق با واقعیت نیست.

وی در جریان توضیحات خود در بررسی بخش مربوط به سوخت خودروها در قالب طرح جامع حمل و نقل گفت: اتوبوس‌های دیزلی مدتی است، دوباره دود بسیار زیادی دارند و به نظر نمی‌رسد گازوئیل استفاده شده در آن‌ها مطابق استانداردهای اعلام شده باشد.

ابتکار ادامه داد: شهرداری تهران، اتوبوس یورو چهار را وارد کشور کرده است، اما چه فایده‌ای دارد؟ چرا که با توجه به میزان گوگرد در گازوییل این اتوبوس‌ها دچار مشکل می‌شوند.

ابتکار تاکید کرد: دولت در جریان اجرای این طرح، حتما باید همکاری داشته باشد، در غیر این صورت یک جای مهم کار می‌لنگد، از سوی دیگر برای اجرای این طرح مشارکت مردم، سمن‌ها و رسانه‌ها را لازم داریم.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران، هم گفت: اگر اعضا نیاز به بررسی بیشتر طرح دارند، طرح را به هفته بعد موکول کنید، در غیر این صورت، این قدر وارد جزییات نشوید.

افندی زاده، ‌مدیر عامل شرکت مطالعات طرح جامع حمل و نقل تهران، گفت: حدود هشت ماه است که این طرح در کمیسیون‌های شورای شهر تهران مطرح است و پس از تصویب آن، نظیر همه طرح‌های جامع باید به تصویب مراجع بالاتر برسد. این طرح هم پس از تصویب، به شورای عالی ترافیک ارجاع داده می‌شود.

وی همچنین گفت: در جریان این طرح، پارکینگ‌های حاشیه‌ای شهر تهران را حذف می‌شود و با حذف آن‌ها، 413 هزار فضا برای پارکینگ عمومی پیش‌بینی شده است.

طرح جامع حمل و نقل تهران اولین بار چهار سال پیش و در دوره مسوولیت دکتر احمدی نژاد در شهرداری تهران، در قالب لایحه‌ای به شورای دوره دوم ارائه شد و طبق آن، این طرح باید شش ماهه تدوین و برای تصویب نهایی به شورا ارائه می‌شد، اما تدوین و تصویب این طرح تا به امروز طول کشیده است.

کد خبر 54553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز