نتایج مقدماتی کارآزمایی‌ بالینی واکسن بالقوه روسی برای کروناویروس که در ژورنال لنست منتشر شده است، نشان می‌دهد این واکسن عارضه جانبی عمده‌ای ندارد.

Russian vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی ژرونال لنست که مقاله‌ها پس از بازبینی کارشناسان مستقل در آن منتشر می‌شود، روز جمعه ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) در حساب توئیتری‌اش نوشت: «نتایج مقدماتی کارآزمایی‌های واکسن روسی نشان می‌دهد این واکسن عارضه جانبی جدید ایجاد نمی‌کند و می تواند باعث ایجاد پاسخ ایمنی شود.»

پژوهشگران روسی در مقاله‌شان نوشتند: «؛پزشکان دو کارآزمایی باز و غیر تصادفی‌شده مرحله یک و دو در دو بیمارستان در روسیه بر روی ۷۶ داوطلب سالم در سنین ۱۸ تا ۶۰ انجام دادند.» به گفته آنها فرمولاسیون‌های واکسن آزمایش ‌شده «بی‌خطر بودند و به خوبی تحمل شدند.»

آنان افزودند: «این دو کارآزمایی ۴۲ روزه - هر کدام شامل ۳۸ فرد بزرگسال سالم - می‌شدند، هیچ عارضه جانبی جدی در میان افراد شرکت‌کننده نشان ندادند و نشان دادند واکسن‌های نامزدشده باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شوند.»

به گفته پژوهگشران روسی کارآزمایی‌های بزرگ و درازمدت که شامل مقایسه با دارونما باشند و پایش بیشتر لازم است تا بی‌خطر بودن و تاثیربخشی درازمدت واکسن برای پیشگیری از عفونت کووید-۱۹ ثابت شود.

این واکسن که در روسیه «اسپوتنیک V» نامیده شده است، ماه پیش به نخستین واکسن کرونای تایید شده در جهان بوسیله مقامات بهداشتی یک کشور بدل شد. ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه در آن هنگام گفته بود که تولید انبوه این واکسن قرار است در ماه سپتامبر شروع شود.

انتشار خبر تایید زودرس این واکسن در آن زمان به موجی از انتقادات انجامید و پرسش‌هایی درباره بی‌خطر بودن و تاثیربخشی این واکسن مطرح شد. در آن هنگام هیچ داده‌ای درباره این واکسن منتشر نشده بود. مقاله لنست نخستین مقاله منتشر شده درباره این واکسن در یک ژورنال بین‌المللی معتبر است.

کیریل دیمیتریف، رئیس بنیاد ثروت ملی روسیه (RDIF) که از ساخت این واکسن حمایت می‌کند، مقاله منتشر شده در ژورنال لنست را تاییدی بر تلاش‌های این کشور برای ساخت واکسن کرونا خواند.

او افزود که روسیه در مسیر صادرات این واکسن در ماه نوامبر (آبان ماه) قرار دارد

کد خبر 546158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha