چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

گروه سلامت: اگر با هزار دلیل پیشین برای ترک سیگار متقاعد نشده‌اید، به این دلیل هزار و یکم توجه کنید که نتایج تازه‌ترین مطالعات پزشکی به آن رسیده است: سیگار می‌تواند باعث کم شدن شنوایی سیگاری‌ها شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، مطالعات محققان دانشگاه آنتورپ بلژیک نشان داده است سیگار و چاقی، ۲ عامل مهم در کم شدن جریان خون گوش هستند و به این ترتیب درصورتی که فرد در درازمدت اضافه‌وزن داشته باشد یا با دود سیگار مواجه باشد، خود را در معرض تخریب برگشت‌ناپذیر سلول‌های حسی شنوایی قرار می‌دهد و به عبارت ساده‌تر خود را کر می‌کند! این، البته، علاوه بر همه زیان‌هایی است که پیشتر مشخص شده بود سیگار به قربانیان‌اش هدیه می‌کند.

در مطالعات قبلی نیز، به این زیان ویژه سیگار اشاره شده بود؛ اما این مطالعه جدید، با حجم نمونه بالاتر و روش دقیق‌تر، توانسته است شواهد محکم‌تری برای این تاثیر فراهم کند.

محققان مجری این طرح، ابتدا از افراد تست شنوایی به عمل آوردند، سپس از آنها در مورد سابقه سیگار، شغل‌شان و سایر موارد مربوط به سبک زندگی‌شان سؤال کردند. همچنین قد و وزن آنها را برای محاسبه نمایه توده بدنی (BMI)، اندازه‌گیری کردند.

جمع‌بندی اطلاعات به دست‌آمده نشان داد که مواجهه با صدای بلند در محیط کاری، اولین و تعیین‌کننده‌ترین عامل برای ایجاد تخریب اندام شنوایی محسوب می‌شود و پس از آن، 2 عامل چاقی و سیگار قرار دارند.

این محققان می‌گویند بررسی‌های آنها نشان داده است که یک سال سیگار کشیدن می‌تواند توانایی شنیدن صداهای با فرکانس بالا (صداهای زیر) را تا حد زیادی مختل کند. این در حالی است که بسیاری از سیگاری‌های جوان، به‌خود و دیگران وعده می‌دهند که بعد از چند سال و در میان‌سالی، دیگر متنبه خواهند شد و سیگار را کنار خواهند گذاشت.

به گفته این محققان، مهم‌ترین سازوکار تاثیر مخرب سیگار بر شنوایی، کاهش جریان خون منطقه‌ای است، اما این تاثیر وقتی مضاعف می‌شود که سیگار، مژک‌های مجرای تنفسی و گوش را نیز فلج کند.

به این ترتیب، گوش خارجی توانایی دفع مواد و ذرات سمی و زیان‌بار را نخواهد داشت و این موضوع نیز می‌تواند عملکرد گوش را تحت‌تاثیر منفی خود قرار دهد.

نتایج این مطالعه، در نشریه انجمن مطالعات بیماری‌های گوش و حنجره چاپ شده، اما همزمان مطالعه مستقل دیگری نیز در نشریه آرشیو بیماری‌های داخلی منتشر شده که از زیان‌های دیگر سیگار حکایت دارد و شاید بتواند در تصمیم سیگاری‌ها برای ترک آن، مؤثر واقع شود.

در این مطالعه دوم، مشخص شده که سیگار باعث کاهش حافظه و قدرت استدلال در افراد میانسال می‌شود. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه پاریس و دانشگاه کالج لندن به‌طور مشترک انجام شده، نشان داده که چطور سیگار و مواد سمی موجود در دود آن، می‌تواند روند زوال عقل و آلزایمر را در افراد میانسال - یعنی بین سنین ۳۵ تا ۵۵ سال - تسریع کند.

این نتایج بعد از حدود ۱۷ سال پیگیری از افراد سیگاری به دست آمده است، به این صورت که یکبار قبل از این دوره و یک بار بعد از آن، از این افراد تست حافظه و استدلال به عمل آمد و نتایج این ۲ نوبت با هم مقایسه شد.

مقایسه این ۲ نوبت نشان‌دهنده تفاوت قابل‌ملاحظه و افت محسوس در حافظه و توان ذهنی این افراد بود.

از دیگر نتایج این مطالعه، آن بود که نشان داد افرادی که سیگار را کنار گذاشته‌اند، رفتارهای پرخطر مربوط به سلامت را هم کنار گذاشته‌اند و رفتارهای سالم‌تری را انتخاب کرده‌اند. به‌عنوان مثال، کمتر الکل می‌نوشند، بیشتر ورزش می‌کنند و به تغذیه‌شان بیشتر اهمیت می‌دهند.

اگر این نتایج در مطالعات بعدی تایید شود، باید منتظر باشیم که افراد سیگاری، در سنین پایین‌تری علائم فراموشی و کاهش قوای ذهنی را از خود نشان دهند و کارایی آنها در اجتماع نیز کاهش یابد.

ضمن اینکه باید اشاره کرد کاهش توانایی شنوایی نیز در سنین میان‌سالی، دست‌کمی از افت حافظه ندارد، چون می‌تواند باعث اخلال در برقراری ارتباط فرد با محیط اطرافش شده و نهایتا باعث انزوا و افسردگی فرد شود.

کد خبر 54676

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز