همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در این طرح، شهروندان میتوانند بهصورت مستقیم با روابطعمومی شهرداری منطقه تماس بگیرند و مشکلات خود را در محلهها در حوزههای خدمات شهری، ترافیک، فنی و عمران، اجتماعی و فرهنگی و... با کارشناسان مطرح کنند. در ادامه، کارشناسان ازطریق ملاقات حضوری با شهروند مطالبهگر پیگیر رفع مشکلات از طریق مسئول و حوزه مربوطه میشوند. برای آشنایی بیشتر با اهداف «تاکسی شهروند» به روابطعمومی شهرداری منطقه ۸ رفتیم تا درباره این طرح بیشتر بدانیم.
- ایجاد یک ارتباط مؤثر دوسویه
همانطور که از عنوان روابطعمومی شهرداری پیداست، یکی از مهمترین رسالتهای این بخش ایجاد یک ارتباط مؤثر دوسویه میان شهرداری و شهروندان است. «معصومه حیدری پارسا» مدیر روابطعمومی شهرداری منطقه ۸ در اینباره میگوید: «در شهرداری تهران راههای مختلفی برای ایجاد یک ارتباط دو سویه با شهرداری وجود دارد. از جمله سامانه نظارتی ۱۸۸۸ و سامانه فوریتی ۱۳۷. با این حال، ما در بخش روابطعمومی بر آن شدیم تا علاوه بر راههای ارتباطی موجود، پل ارتباطی دیگری بین شهرداری و شهروندان ایجاد کنیم. با ایجاد این پل ارتباطی که «تاکسی شهروند» نام دارد، ۳ هدف را دنبال میکنیم. هدف اول این است که به شهروندان بگوییم ما گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها داریم. هدف دوم حل مشکلات شهری شهروندان منطقه بهصورت رو در رو با آنهاست و اما هدف آخر انعکاس اهم فعالیتهای شهرداری منطقه ۸ به شهروندان منطقه است. برای این منظور در اتاق فکر اداره روابطعمومی شهرداری منطقه ۸ طرح «تاکسی شهروند» شکل گرفته است.»
- تماس از شهروند، پیگیری از ما
طرح تاکسی شهروند، یک طرح ابتکاری و مختص شهرداری منطقه ۸ است و برای نخستین بار است که این طرح به مرحله اجرا میرسد. حیدری درباره آن میگوید: «برای معرفی تاکسی شهروند، تبلیغات وسیعی در فضای مجازی انجام و شماره تماس برای ارتباط شهروندان در نظر گرفته شده است. اساس کار ما در تاکسی شهروند به اینگونه است که شهروندان با کارشناسان روابطعمومی تماس میگیرند و مشکلات شهری خودشان را در حوزههای مختلف از جمله بخشهای خدمات شهری، فنی و عمران، شهرسازی ومعماری، حملونقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی مطرح میکنند. پس از آن کارشناسان با معاون مربوطه با خودرویی که بهعنوان «تاکسی شهروند» نامگذاری شده است، به نشانی منزل شهروند میروند و با حضور خود شهروند، آن درخواست بررسی و رسیدگی میشود. بهعنوان مثال، نوجوانی در تماسهای مکرر از نبود مسیر دوچرخهسواری گلهمند بود که کارشناسان بهصورت حضوری آن نوجوان را به نقاط مختلف منطقه بردند و مسیرهای دوچرخهای که تاکنون ایجاد شده را به او نشان دادند و به این وسیله بود که آن نوجوان در این زمینه اطلاعات و آگاهی کامل کسب کرد.»
- انعکاس فعالیتهای شهرداری
یکی از مسائلی که در تماسهای شهروندان با اداره روابطعمومی شهرداری دیده میشود بیاطلاعی برخی از شهروندان از پروژههای در دست اقدام شهرداری منطقه است که نشان میدهد برخی از شهروندان هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه ندارند و لازم است در زمینه موضوعات مورد نظر خود آگاهی کسب کنند. این حق طبیعی هر شهروندی است که از تصمیمات و مسائل شهری در محیط پیرامون زندگی خود مطلع باشد.
حیدری میگوید: «یکی از رسالتهای ما در اجرای طرح «تاکسی شهروند» انعکاس اهم فعالیتهای شهرداری است. عدهای از شهروندان منطقه حتی نمیدانند چه پروژههای شهری در محیط زندگیشان در حال ساخت است و به دلیل همین عدم آگاهی تصور میکنند که شهرداری در حالت سکون است و حرکتی در حوزه مسائل شهری ندارد. در تاکسی شهروند ما شهروندان رابهصورت حضوری به بازدید از پروژههای در دست اقدام منطقه دعوت میکنیم تا از روند کلی کار پروژهها و مراحل ساخت آن مطلع شوند و تصور نکنند که شهرداری در حالت سکون است. به این دلیل که خیلی از مسائلی که شهروندان مطرح میکنند، قطعاً دغدغه مسئولان، مدیران و معاونتهای مختلف هم هست و اقداماتی برای رفع مشکلات انجام میدهند که برخی از شهروندان از آن مطلع نیستند.»
- پیگیری مشکلات محلههای کم برخوردار
با توجه به قدمت و وجود بافتهای فرسوده در محلههای کم برخوردار، شهروندانی که در این محلهها ساکن هستند، به نسبت دیگر محلههای دیگر منطقه ۸ با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم میکنند. حیدری پارسا با اشاره به راههای ارتباطی شهروندان ساکن در این بافتها با تاکسی شهروند میگوید: «تا کنون تماسهایی از محله کرمان و محلههای کم برخوردار دیگر داشتهایم که سعی شده مشکلات این بخشها رفع شود. ما دسترسی ارتباطی در شبکههای اجتماعی شهرداری منطقه ۸ برای شهروندان ایجاد کردهایم تا بتوانند با ارسال پیام، مشکلاتشان را با ما در میان بگذارند و از طرفی تبعیضی میان شهروندان قائل نشدیم و همه شهروندان منطقه در نظر ما جایگاه یکسانی دارند و از حق و حقوق شهروندی برخوردار هستند.» به گفته حیدری پارسا، یکی از نکات جالب توجه، ضبط و ثبت مرحله حضور کارشناسان با تاکسی شهروند و همراهی شهروند در پروسه رسیدگی به مشکل است. در این حالت، شهروند در جریان صفر تا صد مشکلات، پروژههای در دست اقدام و مراحل ساخت آنها، اقدامات مختلفی مانند عمرانی، شهرسازی، ترافیک قرار میگیرد. تاکنون تاکسی شهروند در ۳ قسمت ضبط شده است. قسمت اول مربوط به معرفی تاکسی شهروند و خط مستقیم ۷۷۹۰۲۲۸۸ است. قسمت دوم مربوط به معرفی پروژههای در دست اقدام با حضور یکی از شهروندان در ناحیه یک و قسمت سوم مربوط به مجموعه اقدامات شهرداری منطقه ۸ در مقابله با کرونا است.»
- پل ارتباطی شهرداری و شهروندان
در اجرای طرح ابتکاری تاکسی شهروند، شناسایی دغدغهها و مشکلا ت شهروندان پیرامون محیط زندگیشان، از اهداف اصلی دستاندرکاران طرح است که با جدیت دنبال میشود.» مدیر روابطعمومی شهرداری منطقه ۸
با یادآوری این موضوع، اضافه میکند: «درست است که رفع مشکلات شهروندان در حیطه وظایف روابطعمومی شهرداری نیست اما روابطعمومی شهرداری با پیگیری از حوزههای مربوطه نقش مهم و اساسی را در این زمینه ایفا میکند. در واقع روابطعمومی هر سازمان را میتوان مغز باز و متفکر هر سازمان تعریف کرد که در قالبهای گوناگون و راههای مختلف علاوه بر انعکاس فعالیتهای آن سازمان به مخاطب خود، وظیفه دیگرش ایجاد یک پل ارتباطی دو سویه است.» معصومه حیدری پارسا میگوید: «ما از کارشناسان کار بلدی برای شناسایی دغدغههای شهروندان و راهاندازی تاکسی شهروند بهرهگرفتهایم و در واقع با همکاری ۲ کارشناس که از ساکنان منطقه ۸ هستند و اشراف کامل نسبت به نقاط مختلف منطقه دارند، پیگیر حل مشکلات شهروندان میشویم و نکته حائز اهمیت اینجاست که شهروند میتواند در جریان پیگیری ما از مسئول مربوطه قرار بگیرد و اینگونه نیست که سؤالات شهروندان در این زمینه بیجواب بماند یا به درخواستهای آنها رسیدگی نشود.»
نظر شما