جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

زینت مرادی‌نیا*: مدتی است که اطلاع رسانی در بورس اوراق بهادار تهران شرایط پیچیده‌ای را تجربه می‌کند که چندان خوشایند نیست و به‌نظر نگران‌کننده می‌رسد.

در تشریح این شرایط هم می‌توان به تعدیل ناگهانی سود شرکت فولاد خراسان اشاره کرد. این شرکت بنا بود هفته گذشته ۳۰ درصد از سهام خود را در بورس عرضه کند اما درست یک روز قبل از عرضه در گزارشی اعلام کرد، سود هر سهم در سال ۸۷ از حدود ۹۰ تومان به ۱۸۲ ‌تومان افزایش یافته است.

اما این افزایش ناگهانی ویک شبه این سؤال را در ذهن فعالان بازار ایجاد می‌کند که از اسفند سال گذشته تا همین هفته پیش چه اتفاق شگرفی رخ داده که سود شرکت فولاد خوزستان نزدیک به ۱۰۰ ‌درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر از آنجا که قوانین بورس افزایش بیش از ۱۰ ‌درصد سود را به ارائه دلایل محکم مشروط کرده بورس موظف است برای شفاف‌سازی‌، خواهان انتشار دلایل مستند شود.

به هر حال در شرایط فعلی می‌توان بااطمینان مدعی شد، چنین تصمیمی یک شبه اتخاذ نشده بنابر این قطعا افرادی از افزایش جالب توجه سود شرکت فولادخوزستان مطلع بوده‌اند و در سوی دیگر گروهی دیگربی خبر از این اطلاعات سهم فولادی خود را در آستانه عرضه، روی میز فروش گذاشتند و در نتیجه زیان دیدند علاوه بر این به احتمال فراوان در روزهای آینده عده‌ای با توجه به همین خوش بینی در افزایش سود اقدام به خرید سهام فولاد خوزستان کرده و متحمل زیان خواهند شد؛

با تمام این اوصاف و با وجود تمامی سؤالات وابهامات، دست کم تا کنون کسی پاسخگوی تبعات شرایط پیش آمده نبوده است.

مدیران شرکت فولاد خوزستان باید به بورس و سهامداران متضرر که از فرصت سود‌آوری محروم شده‌اند توضیح دهند که با چه توجیهی سود هر سهم این شرکت نزدیک به 100درصد افزایش یافته و اصولا با چه استدلالی این تعدیل، که قطعا تصمیم آن یک شبه اتخاد نشده، 24 ساعت قبل از عرضه به بازار  اعلام می‌شود؟

* کارگزار بورس اوراق بهادار

کد خبر 54804

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز