یک پژوهش مقدماتی نشان می‌دهد یک اسپری ضدعفونی‌کننده بینی حاوی بتادین ممکن است از انتقال کروناویروس جدید جلوگیری کند.

Iodine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز گروهی از متخصصان گوش، گلو و بینی در تجربه‌های آزمایشگاهی دریافتند که این اسپری ویروس کرونا را در مدتی در حد ۱۵ ثانیه غیرفعال می‌کند.

این اسپری بینی مورد آزمایش معمولا برای ضد عفونی کردن درون بینی پیش از عمل جراحی استفاده می‌شود. البته پژوهشگران تاکید می‌کنند که فرمولاسیون‌های حاوی بتادین که برای ضدعفونی کردن پوست ساخته شده‌اند، برای استفاده درون بینی مناسب نیستند.

این متخصصان مدر مقاله‌شان که در ژورنال JAMA Otolaryngology منتشر شده است، می‌گویند در حال حاضر از بیمارانشان می‌خواهند قبل از انجام اعمال درون بینی از این اسپیر استفاده کنند تا خطر انتقال ویروس از طریق هوا به صورت قطرک‌ها یا ذرات هواپخش کاهش یابد.

این پژوهشگران همچنین  پیشنهاد می‌کنند به بیماران آموزش داده شود که پیش از آمدن به مطب پزشک با استفاده از این اسپری درون بینی‌شان را ضد عفونی کنند تا بار ویروسی درون بینی‌شان بیشتر کاهش یابد و از انتشار ویروس در اتاق انتظار و سایر جاهای مشترک جلوگیری شود.

البته این متخصصان هشدار می‌دهد که مصرف معمول بتادین ممکن است برای برخی از افراد از جمله زنان باردار و بیماران مبتلا بیماری‌های تیروئیدی بی‌خطر نباشد.

این پژوهشگران می‌گویند کارآزمایی‌های بالینی بزرگتر هنوزتاثیربخشی استفاده از اسپری بتادین درون‌بینی را ثابت نکرده‌اند، اما بررسی‌ در این مورد در جریان است.

کد خبر 550581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha