شروع دیگرباره جنگ بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ و پیامدهای آن، محدود به مناطق درگیری‌ها نیست، بلکه ترکش‌های آن در این سوی ارس بر پیکر وطن‌مان می‌نشیند.

مرزنشینان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اوایل هفته گذشته، نخستین خبرهای مربوط به آغاز درگیری میان نیروهای نظامی باکو و ایروان که منتشر شد، مرزنشینان کشورمان در شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز که اتفاقاً ۷۰ درصد شان را روستاییان تشکیل می دهند و این روزها از کار کشاورزی فارغ شده اند، مشغولیت تازه ای پیدا کردند و به نظاره جنگ میان دو طرف از ارتفاعات این سوی ارس نشستند. 

اما شیرینی کاذب و نادانسته مشغولیت تماشای جنگ قره باغ در روستاهای مرزی کشورمان در شهرستان خداآفرین، ساعتی بیشتر دوام نیافت و نخستین راکت خمپاره میدان جنگ قفقاز جنوبی، در دل اراضی سرسبز و پرآب پایین دست ارس در روستای «خلف بیگلو» به زمین نشست. هر چند که اولین ترکش جنگ قره باغ در اراضی مرتعی روستا دل زمین را شکافت و آسیب جانی و مالی نداشت، اما این نخستین نشانه عینی و ملموس خطر جنگ برای مرزنشینان این سوی ارس بود تا دریابند که جنگ مرز نمی شناسد و ویرانی های آن محدودیت بردار نیست. 

اما عبور راکت های خمپاره جنگ قره باغ از فراز رودخانه ارس، تمامی نداشت و در دومین روز از جنگ میان طرفین ۲ فروند راکت خمپاره دیگر در مراتع روستای «شرفه» شهرستان خداآفرین فرود آمد که یکی از آنها عمل کرد و باز هم شانس با مردم روستا یار بود که خمپاره با فاصله از واحدهای مسکونی منفجر شد و خوشبختانه آسیب جانی و مالی به بار نیاورد. اصابت ترکش های جنگ قره باغ در این سوی ارس، پنجشنبه گذشته با برخورد ۵ فروند راکت خمپاره به روستای «پرویزخانلو»ی شهرستان خداآفرین ادامه یافت که در نتیجه آن ۲ واحد مسکونی آسیب دیدند و یک کودک به طور سطحی زخم برداشت و سرپایی مداوا شد. 

اما این پایان ماجرا نبود و دیروز در هشتمین روز از جنگ قره باغ نیز نواحی مرزی آذربایجان شرقی شاهد برخورد ۱۰ فروند راکت خمپاره به اراضی روستاهای «خلف بیگلو» و «قلی بیگلو» بود تا به گفته علی امیری راد، فرماندار خداآفرین، تعداد گلوله های خمپاره فرود آمده در این شهرستان به بیش از ۳۰ مورد برسد.

بروز این وضعیت و تشدید خطر تبعات جنگ قره باغ در نواحی مرزی کشورمان، موجب شد که حسین حاتمی، نماینده مردم شهرستان های کلیبر و خداآفرین از گفت و گویش با معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این باره و اعزام هیات بلندپایه ای متشکل از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارتخانه های کشور و امور خارجه و نیز دستگاه‌های امنیتی و نظامی به مناطق مرزی به منظور بررسی و پیگیری مسایل، مشکلات مرزنشنیان و خسارت‌های وارده از درگیری دو کشور همسایه در روزهای آینده سخن بگوید. هر چند امیری راد باز هم بر لزوم پرهیز مرزنشینان از تجمع در حاشیه مرز برای تماشای میدان جنگ تاکید کرد و نسبت به خطرات جانی آن هشدار دارد، اما گزارش ها از شهرستان خداآفرین حاکی است که مردم این نواحی همچنان تماشای جنگ را به عنوان یک تفریح تلقی می کنند و توجهی به هشدارهای مقام های سیاسی و نظامی ندارند.

تبعات جنگ قره باغ در شهرستان مرزی خداآفرین عصر دیروز نیز ادامه داشت و برخورد یک فروند راکت خمپاره به شبکه برق موجب شد که ۱۰ روستای بخش «گرمادوز» شهرستان برای ساعتی در تاریکی فرو روند؛ البته خاموشی چندان نپایید و با تلاش کارکنان زحمت‌کش اداره برق منطقه برطرف شد.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد. بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

کد خبر 554593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha