به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، همزمان با اولین دوسالانه بینالمللی عکس جهان اسلام که هم اکنون در حال برگزاری بوده و در نخستین تجربه موفق به ترسیم گسترهای وسیع و چشمگیر از رقابت و مشارکت عکاسان 40 کشور جهان در کنار یکدیگر شده است
این مؤسسه میزگرد تخصصی هیأت داوران اولین دوسالانه را در حضور علاقهمندان به بحث و بررسی درخصوص دستاوردها، توفیقات و تجارب بدست آمده در برپایی این حرکت بینالمللی اختصاص داد.
در این میزگرد که باحضور دبیر و هیأت داوران اولین دوسالانه عکس جهان اسلام آقایان سیدعباس میرهاشمی، سعید صادقی، فرهاد سلیمانی، فرزاد هاشمی، بهمن جلالی و سهراب هادی برگزار شد، ابتدا سید عباس میرهاشمی با بیان مراحل و مقدمات شکل گیری این اتفاق یادآور شد شناسایی استعدادها و خلاقیتهای برتر عکاسی جهان اسلام و نیز عکاسان پیشرو و خلاق این حوزه که در جایی جز این دوسالانه هرگز امکان یافتن آنها نبود، کمرنگ کردن و تعدیل نگاهی که به تأثیر از تبلیغات مغرضانه و یکسویه رسانههای خبری غرب نسبت به جهان اسلام در سراسر دنیا کمابیش حاکم شده است و نگاه به رنگها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادی، به زندگی و مراسم و آیینهای سنتی و ملی و در نهایت شناسایی همه خلأها و نقاط کارنشده یا آسیبپذیر بهعنوان یک راهبرد محوری، همه در شمار اهداف و اولویتهای این دوسالانه بود.
آنگاه سعید صادقی عکاس و عضو هیأت داوران خاطر نشان کرد با آنکه معیار از پیش تعیین شده و خاصی برای ما در گزینش آثار وجود نداشت اما مهمترین ملاک ما قدرت بصری عکسها بود که گاه با تکنیکهای قوی نگاه کاملاً حرفهای و مهارت در انتقال موضوع مواجه میشدیم.
در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیأت داوران نیز با بیان دیدگاههای خود در داوری آثار پرداخت و گفت بیشتر عکسهایی که ما با آن روبهرو شدیم رویکردی کاملاًمستند داشت و به ندرت به عکسهایی برمی خوردیم که مرتبط با جریان عادی زندگی روزمره مسلمانان و خانواده مسلمان بهعنوان موضوع اصلی دوسالانه باشد.
وی تأکید کرد مسائلی از قبیل سیل، زلزله، و کلاً بلایای طبیعی، مصائب و رنجها و همه آنچه از عکس بهعنوان رسانه انتظار دارند تا آنها را به سرعت به سراسر جهان منتقل کنند، نمود چشمگیرتری داشت و ما با انبوهی از عکسهایی با مفاهیم اینچنینی سر و کار داشتیم و این مسئله کار داوری را بسیار دشوارتر میکرد.
چرا که هدف ما ارا ئه جنبهها و جلوههایی دیگر از زندگی با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوههای فرهنگی، تمدنی، اقلیمی و قومی و... بود و این شاید ناشی از تعدد و تراکم حوادث و رخدادهای بحران زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عکس بهعنوان یک رسانه سریع الانتقال، تأثیرگذار و فراگیر در سطح جهانی است که به ناگزیر این وجه رسانهای عکس را برجستهتر میکند.
وی با ذکر این نکته که برای شروع چنین حرکتی قطعاً لازم و ضروری بود اظهار داشت: باید برای دوسالانههای بعدی خطمشی و مسیر مشخصی را برای خود تعریف و ترسیم کنیم تا نمایشگاههایی به لحاظ حرفهای موفقتر برگزار شود. چراکه اگر جهان اسلام تنها این باشد و تنها تصویر فقر و فاجعه را در خود بازتاب دهد موجب تأسف و سردرگمی بیشتر ماست.
سپس فرزاد هاشمی از دیگر داوران دوسالانه به اهمیت الگوسازی در نگاه به مسائلی همچون خانواده، زندگی و... در جهان اسلام اشاره کرد وگفت چند طرح باید در جوایز این دوسالانه تعیین کننده باشد و عکاسان را تشویق و جهت دهی کند تا این مسیر را پیگیری کنند.
وی افزود پیشرفت عکاسی در همه شاخههای خود از عکاسی خبری، عکاسی مد، عکاسی ورزشی، عکاسی مواد غذایی و... به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عکس بهصورت سنجیده و اصولی است ولی خانواده مسلمان موضوعی نیست که باعث رشد و تکامل این شاخه از عکاسی شود چراکه متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این که جایگاهی در روند روبه رشد جهانی از این شیوه عکاسی ترسیم کنیم ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار کتاب بهصورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.
سپس بهمن جلالی از پیشکسوتان عکاسی خبری و مطبوعاتی ایران و عضو دیگر هیأت داوران با ذکر این نکته که عکس دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است وروایتی دیگر باره از جهان و هستی که ورای محدودیتهای فیزیکی شکل گرفته و شعور و آگاهی ما را تکامل میبخشد گفت: وقتی جلوی یک واقعه و رویداد قرار میگیریم درستترین برخورد نقد منصفانه است اگر چه این دوسالانه میتوانست بهتر از این برگزار شود.
اما با همه محدودیتها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه این یک حرکت واقعاً درخشان و قابل تحسین بود که در اولین قدم خود، اینچنین موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسردنیا شد که در آن چهرههای شاخص و شناخته شده هم کم نبودند.
گفتنی است پیش از این میزگرد سینما تک صبا میزبان نشستی دیگر نیز بود.
سخنرانی استاد علی قلم سیاه عکاس برجسته و رئیس کنفدراسیون قایقرانی و از پیشکسوتان عکاسی طبیعت و عکاسی ورزشی و المپیک با موضوع عکاسی طبیعت که سخن خود را با طرح بررسی عکس در مقوله استراتژیک و رهیافت عکس به مثابه فرآیندی از مجموعه توسعه آغاز کرد و سپس به الگوهای تعامل و هم کنشی انسان و محیط طبیعی، اکولوژی، محیط زیست، حیوانات و... در عکاسی طبیعت اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد انسان در جریان حیات و رشد و تکامل خود موجودی است که مقهور و مغلوب طبیعت پیرامون نیست و میتواند همه موانع و عوامل تهدید در طبیعت را به فرصت و امکان تبدیل کند.
این اضلاع که به او توانایی چنین رویکردی را میبخشد عبارتند از: علم (شیوه شناخت)، اخلاق (نظام و ساختار فرهنگی) و روش (متدولوژی و فن شناسایی ابزار).
وی گفت تأثیر دیدگانی بر سوژه و ارزشگذاریهای عکس دقیقاً از زمانی شروع میشود که در عمق زمان بیننده را با خود همراه کنید و عکس از امپرسیون ظاهری به عمق گذاری مفاهیم وارد شود.
وی به تأثیر نگاه اجتماعی، فلسفی، طبقه اجتماعی زاویه نگاه و موقعیت و زمینه شناخت عکاس اشاره کرد و گفت: زاویه دید شما حتی در عکاسی تبلیغاتی و عکاسی طبیعت، زاویه نگرش ایدئولوژیک و منظری ازجهان بینی و معرفت شما به هستی است و ارزش گذاری عکاس نشان دهنده نوع تفکر اوست و اینکه دغدغههای انسانی اجتماعی دارد، یا فرمگرایی محض و نگاه ناتورالیستی صرف به طبیعت در کار او نمود دارد.
وی در پایان اظهار داشت: عکاسی در ایران اگر به جایگاه واقعی خودش برسد میتواند حتی از سینمای ما در عرصه جهانی برتر و جلوتر باشد. چراکه آدمهایی که یک لایه از زندگی را بر میدارند و قدرت انتخاب خود را محدود و متمرکز به یک لایه و برداشت از آن میکنند ذاتاً جسورتر و متفکرترند، از آن رو که توان عبور از لایهها و روایتهای بیشمار از آن را دارند. اولین دوسالانه بینالمللی عکس جهان اسلام هم اکنون درمؤسسه فرهنگی هنری صبا درحال برگزاری است.