رئیس سازمان برنامه و بودجه ابلاغیه نخست خود برای تخصیص ۱۲۰ میلیارد تومان از منابع یک‌ میلیارد یورویی صندوق توسعه برای احداث یک دانشکده در تهران را اصلاح کرده است؛ دراین‌بین ابهامات فراوانی ایجاد شده که لازم است هرچه سریع‌تر شفاف‌سازی لازم انجام شود.

نوبخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ابتدا در ۳۰ تیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابلاغی به وزارت بهداشت تخصیص یادشده را از محل اعتبارات یک میلیارد یورویی تأمین هزینه‌های مدیریت کرونا ابلاغ می‌کند؛ ولی ظاهرا به‌ دلیل گلایه برخی مقامات ارشد دولتی فقط یک هفته بعد تخصیص مذکور لغو و ابلاغیه دیگری جایگزین می‌شود.
در توضیحات تخصیص اولیه نوبخت این‌گونه تصریح شده است: 
حسب دستور رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۰ تیر بابت «خرید» ساختمان و بهسازی دانشکده فناوری‌های نوین، ۱۲۰ میلیارد تومان نقدی با تخصیص صددرصدی و از محل منابع صندوق توسعه ملی.
اما این ابلاغ با واکنش مسئولان وزارت بهداشت و کش‌وقوس با برخی مقامات ارشد اجرائی مواجه می‌شود که منشأ اصلی این اختلاف نه بر سر اصل موضوع پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومانی؛ بلکه درباره منبع و منشأ تخصیص مذکور بوده است.
به‌همین‌دلیل حدود یک هفته بعد نوبخت تخصیص اولیه خود را اصلاح می‌کند،‌ در این اصلاحیه مبلغ تخصیص‌یافته همان ۱۲۰ میلیارد تومان قبلی با میزان تخصیص صددرصدی است؛ اما این بار عنوان ردیف تخصیص به کمک به «طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی که امکان اتمام آنها در سال ۱۳۹۹ وجود دارد» تغییر می‌کند.
در توضیحات تخصیص جدید نوبخت به وزارت بهداشت آمده است: حسب دستور رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۰ تیر بابت «خرید» ساختمان و بهسازی دانشکده فناوری‌های نوین. اما در عنوان طرح در جدول تخصیص ابلاغی ذکر شده است: «احداث» دانشکده فناوری‌های نوین.
دراین‌بین چند ابهام و سؤال اساسی ایجاد می‌شود که با توجه به حساسیت موضوع لازم است سازمان برنامه و رئیس این سازمان جناب آقای نوبخت شفاف‌سازی لازم را صورت دهند:
۱ ــ ضرورت پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان نقد در شرایط کمبود و کسری شدید بودجه در شرایط تحریم اقتصادی و فشار معیشتی چیست؛ درحالی‌که اولویت‌های جدی و مهم‌تری در نظام درمان وجود دارد.
۲ ــ ضروری است در راستای اجرای دسترسی آزاد به اطلاعات، متن نامه درخواست وزیر بهداشت (که در متن تخصیص‌ها به آن اشاره شده است و دارای طبقه‌بندی نیست) منتشر شود؛ چراکه به سؤالات و ابهامات پاسخ خواهد داد. لازم به ذکر است که مهم‌ترین ابهام تغییر سریع تخصیص ابلاغی است.
۳ ــ دلیل تناقض در عناوین ذکرشده در جدول تخصیص‌های ابلاغی چیست. بالاخره دستور رئیس‌جمهور برای خرید ساختمان و بهسازی آن است یا برای احداث دانشکده؟
۴ ــ اگر تخصیص حسب دستور رئیس‌جمهور برای خرید ساختمان است، مگر خرید ساختمان جدید براساس ضوابط اجرائی بودجه ممنوع نیست؟
۵ ــ اگر تخصیص برای احداث ساختمان دانشکده است، با توجه به ماهیت ردیفی که کمک از آن هزینه شده است؛ یعنی کمک به طرح‌های تملک سرمایه‌ای که در سال ۱۳۹۹ قابلیت اتمام و بهره‌برداری دارد، ‌باید اولا گزارشی از میزان پیشرفت ساخت دانشکده با مستندات ارائه شود و ثانیا مشخص شود که آیا این دانشکده قابلیت تکمیل در ماه‌های باقی‌مانده را دارد یا خیر؟
۶ ــ در متن ابلاغیه نوبخت به محل نقدینگی «حساب خاص» با تأیید رئیس‌جمهور اشاره شده است. ماجرای حساب خاص چیست؟ چه‌ تعداد حساب خاص در کشور وجود دارد و منابع ورودی این حساب‌ها چیست و محل مصرف این منابع کجاست؟

کد خبر 558331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha