همشهری آنلاین: میانگین متوسط شاخص بهای تولید کننده در ایران، سال گذشته به ۴۱۳.۵ رسید که در مقایسه با میانگین سال ۸۵ ، معادل ۱۶.۸ درصد بالا رفت.

این میزان افزایش بیشتر از ۱۲.۲ درصد و ۹.۵ درصد ترقی شاخص به ترتیب در سال‌های ۸۵ و ۸۴ بوده است.

به گزارش مدیریت کل آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته شاخص بهای تولیدکننده در ایران در گروه محصولات صنعتی با افزایشی برابر ۱۵.۴ درصد، کشاورزی دامداری و جنگلداری ۱۹.۳درصد، مستغلات، اجاره، و فعالیت‌های کار و کسب ۲۲.۱ درصد و حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات ۱۵ درصد به ترتیب بیشترین اثر را در بالا بردن شاخص داشت.

این ۴ گروه بیش از ۹۰ درصد افزایش شاخص بهای تولید کننده در ایران را موجب شد.
شاخص فوق در ماه‌های مختلف سال مورد بررسی در مقایسه با ماه قبل افزایش نشان داد که بیشترین میزان آن در تیر ماه (۲.۴درصد) و کمترین مقدار آن در خرداد ماه (۷ دهم درصد) بود.

درصد تغییر شاخص بهای تولید کننده در ایران در ماه‌های مختلف سال ۸۶ در مقایسه با ماه مشابه سال پیش از آن کمترین افزایش را در خرداد ماه (۱۵.۲ درصد) و بیشترین مقدار ترقی را در اسفند ماه (۲۰.۱ درصد) دارا بود.

بنابر این گزارش دربخش کشاورزی، دامداری و جنگلداری میانگین شاخص بهای آن در سال ۸۶ به میزان ۱۹.۳ درصد افزایش یافت و از عدد ۳۵۲.۶ در سال ۸۵ به عدد ۴۲۰.۶ در سال مورد گزارش رسید.

افزایش شاخص مذکور درسال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب معادل ۴.۲درصد و ۱۳.۳ درصد بود.
بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌های غلات برابر ۱۰.۱ درصد، سیب زمینی مصرف داخلی ۹۶.۷ درصد، سبزی‌ها ۸.۲ درصد، مرکبات ۴۶.۲درصد، میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار ۳۰.۲ درصد، دام زنده و شیر ۲۱.۷ درصد و عسل ۳۵.۹ درصد تاثیر بسزایی در افزایش شاخص بهای گروه کشاورزی، دامداری و جنگلداری در مقایسه با سال گذشته داشت.

شاخص بهای این گروه، در ماه‌های مختلف سال ۸۶ در مقایسه با ماه قبل به جز خرداد ماه که ثابت بود، در سایر ماه‌ها از ۶ دهم درصد تا ۴ درصد افزایش نشان داد.

شاخص بهای گروه کشاورزی، دامداری و جنگلداری در ماه‌های مختلف سال مورد بررسی در مقایسه با ماه‌های مشابه سال پیش از آن بالا رفت که کمترین مقدار این ترقی به میزان ۱۶.۲ درصد در مهر ماه و بیشترین مقدار آن معادل ۲۲.۹ درصد در اردیبهشت ماه بود.

میانگین شاخص بهای گروه محصولات صنعتی از عدد ۳۰۲.۶ در سال ۸۵ به عدد ۳۴۹.۲ در سال ۸۶ رسید که در طول آن معادل ۱۵.۴ درصد افزایش یافت.

این شاخص در سالهای ۸۴ و ۸۵ نیز به ترتیب به میزان ۹.۳ درصد و ۱۱.۵ درصد بالا رفت.
افزایش شاخص بهای زیر گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها برابر ۱۷ درصد (بیشتر به دلیل بالا رفتن شاخص قیمت گوشت تازه معادل ۱۸.۲ درصد، لبنیات ۱۳.۲ درصد و انواع نان ۲۱ درصد)، منسوجات ۱۵.۵درصد (به ویژه قالی و قالیچه دستباف به میزان ۲۲.۳ درصد و پوشاک ۱۱.۱ درصد)، فرآورده‌های نفتی تصفیه شده ۱۱.۹ درصد (به طور عمده ناشی از افزایش قیمت بنزین معمولی برابر ۲۰.۸ درصد)، مواد شیمیایی و پتروشیمی ۱۷.۱ درصد (به ویژه پروپان صادراتی معادل ۳۷.۳ درصد و مواد اولیه پلاستیک و لاستیک مصنوعی ۱۶.۳درصد)، محصولات کانی غیر فلزی ۱۱.۱درصد بیشتر به علت بالا رفتن بهای آجر به میزان ۳۵.۹ درصد) و فلزات اساسی ۲۱.۹ درصد به ویژه تیر آهن برابر ۲۰.۹ درصد، آهن میلگرد ۲۳.۸درصد و لوله آهنی سیاه ۵۰.۱ درصد) سهم قابل توجهی در افزایش شاخص بهای گروه محصولات صنعتی ایفا کرد.

شاخص بهای گروه محصولات صنعتی در همه ماه‌های سال ۸۶ در مقایسه با ماه‌های سال پیش از آن بالا رفت که کمترین مقدار این افزایش در شهریور ماه ( ۶ دهم درصد ) و بیشترین میزان آن در اسفند ماه (۳ درصد) بود.

در صد تغییر شاخص بهای گروه مذکور، در ماه‌های مختلف سال مورد بررسی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته از ۱۲.۷درصد (شهریور ماه) به ۲۰ درصد (‌اسفند ماه) ‌رسید.

بالا رفتن شاخص بهای زیر گروه‌های تامین برق و آب به ترتیب معادل ۴.۸ درصد و ۱۱.۵درصد سبب شد تا میانگین شاخص بهای گروه تامین برق، گاز و آب از عدد ۳۱۷.۷ در سال ۸۵ به عدد ۳۳۲.۵ در سال مورد گزارش برسد و افزایشی به میزان ۴.۷ درصد نسبت به سال قبل داشت.

بالا رفتن شاخص بهای ماهی آب‌های جنوب برابر ۱۴ درصد و ماهی آب‌های داخل به میزان ۴.۹ درصد همراه با پایین آمدن شاخص بهای گروه ماهی آب‌های شمال معادل ۶.۳درصد موجب شد تا میانگین شاخص بهای گروه ماهیگیری در سال ۸۶ به عدد ۴۲۹.۳ رسیده و افزایشی برابر ۶.۳ درصد نسبت به سال قبل داشته باشد.

شاخص بهای گروه ماهیگیری در ماه‌های مختلف سال مورد گزارش، نسبت به ماه گذشته نوسان داشت به طوری که در ماه‌های فروردین (۱۳.۷ درصد)، شهریور (۴.۶ درصد) و آذر (۵.۲ درصد) کاهش یافت اما در دیگر ماه‌های سال از ۷ دهم درصد تا ۱۱.۸درصد افزایش نشان داد.

شاخص بهای گروه مذکور، در ماه‌های خرداد، مرداد و شهریور سال مورد گزارش به ترتیب به میزان ۶.۲ درصد،3 و ۲ دهم درصد و ۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل پایین آمد اما در سایر ماه‌های سال ۸۶ از ۲.۵ درصد تا ۱۷.۸ درصد افزایش داشت.

میانگین شاخص بهای گروه مواد معدنی در سال ۸۶ به عدد ۲۸۸.۴ رسید و نسبت به سال گذشته معادل ۷.۶ درصد بالا رفت که این مقدار کمتر از ۱۶.۵ درصد و ۳۴.۹ درصد افزایش به ترتیب در سال های ۸۴ و ۸۵ بود.

بالا رفتن زیر گروه کانی‌های غیرفلزی به میزان ۱۲.۱ درصد دلیل اصلی افزایش این گروه محسوب می شود.

شاخص بهای گروه فوق، از آبان ماه تا بهمن ماه معادل ۳ دهم درصد تا ۱۴.۴درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ولی در دیگر ماه‌های سال ۸۶ افزایش نشان داد که بیشترین مقدار آن در فروردین ماه (۲۴ درصد) و کمترین آن در اسفند ماه (۸ درصد) بود.

در میان گروه‌های اصلی شاخص بهای تولید کننده، کمترین مقدار افزایش نسبت به سال گذشته به این گروه اختصاص یافت.

درصد تغییر شاخص بهای گروه مزبور، در ماه‌های مختلف سال مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش همراه بود. این افزایش، در طول ۹ ماه سال روند صعودی داشت و از ۱.۴ درصد در فروردین ماه به ۶.۸ درصد در اذر ماه رسید و در فصل زمستان با یک سیر نزولی آرام به ۶.۲ درصد افزایش در اسفند ماه محدود شد.

میانگین شاخص بهای گروه تعمیر وسایل نقلیه موتوری در سال مورد گزارش به عدد ۴۳۳.۹ رسید و در مقایسه با سال پیش از آن برابر ۱۵.۲ درصد بالا رفت. افزایش قیمت اقلام مشمول این گروه میان ۱۳.۵ درصد تا ۱۶.۵ درصد بوده است.

درصد تغییر شاخص بهای این گروه، در ماه‌های مختلف سال ۸۶ نسبت به ماه مشابه سال گذشته حداقل به میزان ۱۳.۹ درصد (در آبان ماه) و حداکثر ۱۷.۲ درصد (در اسفند ماه) بالا رفت.

بالا رفتن شاخص بهای زیر گروه‌های هتل و مهمان پذیر معادل ۲۰.۷ درصد و رستوران و بوفه به میزان ۱۷.۴ درصد موجب شد تا میانگین شاخص بهای گروه هتل و رستوران در سال مورد بررسی برابر ۱۸.۳ درصد در مقایسه با سال گذشته آن افزایش یابد که این رقم بیشتر از میزان ترقی این گروه معادل ۱۲.۵ درصد و ۱۲.۶درصد به ترتیب در سال‌های ۸۴و ۸۵ بوده است.

شاخص بهای گروه هتل و رستوران در همه ماه‌های سال ۸۶ بالاتر از عدد شاخص ماه‌های مشابه سال گذشته قرار داشت.

درصد تغییر شاخص مذکور در ماه‌های مختلف سال، میان ۱۵.۲درصد (اردیبهشت ماه) تا ۲۴درصد (اسفند ماه) افزایش نشان داد.

در سال مورد گزارش، میانگین شاخص بهای گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به عدد ۴۳۲.۴ رسید که نسبت به سال قبل معادل ۱۵ درصد بالا رفت. افزایش شاخص این گروه در سال ۸۴ به میزان ۱۲.۳ درصد و در سال ۸۵ برابر ۹.۹ درصد بود.

در میان زیرگروه‌ها و اقلام مشمول این گروه، بالا رفتن شاخص بهای زیر گروه حمل و نقل جاده ای معادل ۱۳.۸ درصد حدود ۶۳ درصد افزایش شاخص بهای گروه حمل و نقل، ‌انبارداری و ارتباطات را موجب شد.

همچنین، بالا رفتن شاخص بهای بلیط مسافرت با اتوبوس به میزان ۲۰.۹ درصد و کرایه تاکسی در داخل شهر برابر ۲۵.۸ درصد نیز تاثیر قابل توجهی در افزایش شاخص بهای این گروه داشت.

شاخص بهای گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات در ماه‌های مختلف سال ۸۶ نسبت به ماه گذشته بالا رفت که در ماه‌های فروردین و آذر کمترین افزایش (یک دهم درصد) و در تیرماه بیشترین میزان ترقی (۸.۶ درصد) را دارا بود.

سیر افزایش شاخص بهای گروه مذکور، در مقایسه با ماه‌های مشابه سال قبل در بهمن ماه بیشترین مقدار افزایش (۱۷.۹ درصد) و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت کمترین میزان آن (۸.۷ درصد) را نشان داد.

میانگین شاخص بهای گروه واسطه گری‌های مالی در سال مورد بررسی نسبت به سال گذشته معادل ۴.۸ درصد بالا رفت و از عدد ۸۴۵.۶ در سال ۸۵ به عدد ۸۸۶.۶ درصد در سال ۸۶ رسید.

شاخص فوق، در ماه های مختلف سال ۸۶ نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل به جز اسفند ماه که ثابت بود، در ماه‌های اذر (۱.۹ درصد) و بهمن (یک دهم درصد) کاهش ولی در سایر ماه‌های سال بین ۳ دهم درصد (دی ماه) تا ۱۴ درصد (تیرماه ) افزایش داشت.

میانگین شاخص بهای گروه مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کار و کسب از عدد ۴۴۱.۴ در سال ۸۵ به عدد ۵۳۸.۹ در سال مورد بررسی رسید و درطول این دوره برابر ۲۲.۱ درصد بالا رفت که بیشترین مقدار افزایش شاخص در بین گروه‌های اصلی شاخص بهای تولید کننده را به خود اختصاص داد.

سهم عمده این افزایش به سبب بالا رفتن شاخص بهای زیر گروه مستغلات و اجاره معادل ۲۲ درصد بود.

شاخص بهای این گروه، در ماه‌های مخلتف سال ۸۶ نسبت به ماه گذشته بین ۸ دهم درصد تا ۴.۷ درصد افزایش یافت که کمترین مقدار ان در خرداد ماه و بیشترین آن در شهریور ماه بود.

درصد تغییر شاخص بهای گروه مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کار و کسب در تمامی ماه‌های سال ۸۶ نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل افزایش داشت. این افزایش با سیر نسبتا صعودی از ۱۸.۶ درصد در فروردین ماه به ۲۷.۵ درصد در اسفند ماه رسید.

افزایش بهای شهریه مدارس غیر انتفاعی به میزان ۲۶.۶ درصد و شهریه دانشگاه برابر ۶.۴درصد موجب شد تا میانگین شاخص بهای گروه اموزشی با عدد ۷۰۰.۱ در سال ۸۶ معادل ۱۵.۶ درصددر مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

درصد تغییر شاخص بهای این گروه، در ماه‌های مختلف سال مورد بررسی نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل بالا رفت که بیشترین آن در ۳ ماهه نخست (۱۹.۱ درصد) و کمترین ان در آبان ماه (۱۰ درصد) بود.

در سال ۸۶، میانگین شاخص بهای گروه بهداشت و مددکاری اجتماعی به عدد ۶۰۵.۷ رسید و در مقایسه با سال گذشته به میزان ۲۱.۶ درصد بالا رفت که این مقدار بیشتر از ۲۰.۳ درصد و ۱۸.۱ درصد افزایش به ترتیب در سال‌های ۸۴ و ۸۵ بود.

در میان زیر گروه‌های مشمول این گروه، شاخص بهای زیر گروه‌های فعالیت‌های بیمارستانی و فعالیت‌های پزشکی و داندانپزشکی به ترتیب با ۲۳.۸ درصد و ۲۲.۱ درصد افزایش در مقایسه سال قبل سهم بسزایی در بالا رفتن شاخص بهای گروه بهداشت و مددکاری اجتماعی داشته‌اند.

درصد تغییر شاخص بهای گروه مزبور، در ماه‌های مختلف سال مورد گزارش در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته میان ۱۸.۳ درصد (خرداد ماه) تا ۲۴.۹ درصد (بهمن ماه) افزایش یافت.
بالا رفتن سالانه شاخص بهای زیر گروه‌های فعالیت‌های سازمان‌های دینی و مذهبی در سال ۸۶ برابر ۱۲.۱ درصد و فعالیت‌های اتحادیه اصناف معادل ۱۹.۸ درصد به ترتیب بیشترین سهم را در افزایش متوسط شاخص بهای گروه سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی به میزان ۱۳.۹ درصددر مقایسه با سال ۸۵ دارا بود.

درصد افزایش شاخص بهای این گروه، در ماه‌های مختلف سال مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل در ۶ ماهه نخست سال با روندی نزولی از ۱۵درصد در فروردین ماه به ۹.۹ درصد در شهریور ماه محدود شد اما در ۶ ماهه دوم سیر صعودی ارامی را طی کرد به طوری که از ۱۵.۷ درصد افزایش در مهر ماه به ۱۸.۷ درصد در اسفند ماه رسید.

میانگین شاخص بهای گروه اختصاصی کشاورزی، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری در سال ۸۶ برابر ۱۹ درصد نسبت به سال پیش از آن بالا رفت و از عدد ۳۵۳.۳ در سال ۸۵ به عدد ۴۲۰.۷ در سال ۸۶ رسید.

افزایش شاخص فوق در سال های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب معادل ۴.۴ درصد و ۱۳.۱درصد بود.

درصد تغییر شاخص بهای گروه اختصاصی کشاورزی، دامداری، جنگلداری و ماهیگیری در کلیه ماه‌های سال مورد بررسی نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش داشت به طوری که بیشترین مقدار آن در اردیبهشت ماه (۲۲.۵ درصد) ‌و کمترین میزان ان در مهر ماه (۱۶.۲درصد) بود.

میانگین شاخص بهای گروه اختصاصی مواد معدنی، محصولات صنعتی و تامین برق،‌گاز و آب با عدد ۳۴۷.۳ در سال ۸۶ نسبت به سال پیش از آن به میزان ۱۴.۸ درصد بالا رفت که در سطحی بالاتر از ۹ درصد و ۱۱.۳درصد افزایش یافت. شاخص مذکور به ترتیب در سال‌های ۸۴ و ۸۵ قرار گرفت.

درصد تغییر شاخص بهای گروه اختصاصی مواد معدنی، محصولات صنعتی و تامین برق، گاز و آب در ماه‌های مختلف سال مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال گذشته میان ۱۲.۴ درصد (شهریور ماه) تا ۱۹.۲ درصد (اسفند ماه) افزایش نشان می‌داد.

میانگین شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات در سال مورد بررسی به عدد ۵۱۸.۹ رسید و در مقایسه با سال گذشته آن برابر ۱۷.۶ درصد بالا رفت. شاخص مذکور، در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به ترتیب به میزان ۱۳.۶ درصد و ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.

درمیان گروه‌های هشت‌گانه خدمات، افزایش سالانه شاخص بهای گروه‌های مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کار و کسب معادل ۲۲.۱ درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات ۱۵ درصد و بهداشت و مددکاری اجتماعی ۲۱.۶ درصد به ترتیب بیشترین اثر را در افزایش متوسط شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات نسبت به سال گذشته دارا بود. ۳ گروه مزبور، مجموعا ۸۷ درصد در افزایش این گروه اختصاصی سهم داشته‌اند.

کد خبر 55844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز