همشهری آنلاین: پس از گزارش‌هایی که درباره مخاطرات امنیتی انبارهای تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا منتشر شد

، سیاستمداران احزاب مخالف در آلمان خواستار برچیدن همه تسلیحات هسته‌ای آمریکا از کشورشان شدند.

گوئیدو وستروله (Guido Westerwelle)، رییس حزب آزاد دموکراتیک (FDP) به روزنامه «برلینر سایتونگ» گفت: «تسلیحات هسته‌ای در آلمان بازماندگان جنگ سرد هستند و باید دور ریخته شوند.»

سبزها و چپگرایان هم انتقادات مشابهی را در این خصوص مطرح کردند.

وستروله گفت: «در صورتی که مخاطرات امنیتی وجود داشته باشد، یک دلیل دیگر به دلایلی اضافه می‌شود که آلمان باید بر اساس آن این انبارهای تاکتیکی تسلیحات هسته‌ای را برچیند.»

وی ادامه داد که دولت آلمان باید به سرعت با آمریکا در این باره به راه حلی برسد. برچیدن این انبارها می‌تواند پیامی برای تلاش‌های تازه در اروپا برای خلع سلاح باشد.

یورگن تریتین (Jürgen Trittin)، معاون رییس فراکسیون سبزها خواستار آن شد که علاوه بر برچیدن همه سلاح‌های اتمی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از مشارکت هسته‌ای این کشور هم صرف‌نظر کند.  به گفته وی، این مشارکت، حضور ارتش آلمان را در جنگی هسته‌ای به رهبری ناتو نیز در نظر گرفته است.

گرگور گیزی (Gregor Gysi)، رییس فراکسیون چپ‌ها هم گفت: «در صورتی که دولت آلمان ایمان داشت، بی‌شک از آمریکا می‌خواست سلاح‌های هسته‌ای‌اش را در سریع‌ترین زمان ممکن از این کشور خارج کند. در این صورت آلمان و اروپا امن‌تر خواهند بود. نبود انبار بمب‌های هسته‌ای نشانگر آن است که سلاح‌های هسته‌ای امنیت نمی‌آورند.»

نیلز آنن (Niels Annen)، سیاستمدار امور سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات هم به این روزنامه گفت برچیدن تسلیحات هسته‌ای آمریکا گامی بزرگ در راستای خلع سلاح هسته‌ای خواهد بود.

ائتلاف حاکم: «امکان صرف‌نظر از سلاح هسته‌ای وجود ندارد»
اما ائتلاف دموکرات مسیحی واکنشی محتاطانه داشت. اکارت فون کلدن (Eckart von Klaeden)، سخنگوی سیاست خارجی این حزب گفت این تسلیحات تحت بالاترین استانداردهای امنیتی نگهداری می‌شوند.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم مادامی که تسلیحات هسته‌ای در جهان وجود داشته باشد، از این تسلیحات چشم پوشی کنیم.»

کد خبر 55846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز