سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

لیلا داودی: یورو خیلی پرشتاب‌تر از چیزی که فکرش را می‌کردیم به آخر خط رسید.

16 تیم برتر اروپا در اتریش و سوئیس دور هم جمع شدند تا دوره‌ای دیگر از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را برگزار کنند. رقابت‌هایی که حتی پیش از برگزاری هم جای خالی انگلیس را حس می‌کرد و این خلأ با آغاز جام روز به روز بیشتر به چشم آمد. بازی‌ها شروع شد و تیم‌ها هر کدام برای رسیدن به آنچه فکر می‌کردند شایستگی‌اش را دارند تلاش می‌کردند. در این میان بودند بازیکنانی که  به‌دلیل خستگی ناشی از بازی در لیگ‌های طولانی مدت و پرفشار اروپایی، آرزو می‌کردند مسئولیتشان در یورو هر چه زودتر به پایان برسد و آنها به تعطیلات بروند. پیتر چک که با اشتباه خود، جمهوری چک را از رقابت‌های یورو حذف کرد، یکی از این بازیکنان بود که بعد از بازی با ترکیه گفت: از اینکه یورو به پایان رسید، خیلی خوشحالم. یورو با همه اتفاقات تلخ وشیرینش، با همه بی‌رحمی‌ای که نسبت به تیم‌های دوست داشتنی فوتبال جهان داشت و باعث شد هلند، ایتالیا پرتغال و کرواسی حذف شوند، حالا تنها 3 بازی تا پایان راه خود دارد. دیدارهایی که مشخص می‌کند قهرمان این دوره چه تیمی خواهد شد.

امروز و فردا سعی می‌کنیم با مطالبی خواندنی پیرامون یورو و مسائل فنی آن، شما را در هوای این رقابت‌ها نگه داریم و 2 دیدار نیمه نهایی را که فرداشب و پنجشنبه برگزار می‌شود را از زاویه‌ای فنی مورد بررسی قرار دهیم.

گلزنان جام

در حال حاضر داوید ویا، بازیکن شماره 7 تیم ملی اسپانیا که خیلی از تیم‌های اروپایی پیشنهاد خریدش را به والنسیا داده‌اند، با 4 گل در صدر جدول گلزنان قرار دارد. پس از او هاکان‌یاکین از سوئیس، رومن پاولیوچنکو از روسیه و لوکاس پودولسکی از آلمان با 3 گل و آراد توران از ترکیه، آندری آرشاوین از روسیه، میشاییل بالاک از آلمان، زلاتان ایبراهیموویچ از سوئد، ایوان کلاسنیچ از کرواسی و نیهات قهوه‌چی از ترکیه حضوردارند. بدون توضیح مشخص است از میان این بازیکنان، داوید ویا، پاولیوچنکو، آراد توران، نیهات قهوه چی، پودولسکی و بالاک برای کسب عنوان آقای گلی جام شانس دارند.

بهترین خط حمله

هلند با زدن 10 گل، بهترین خط حمله جام را در اختیار دارد. این تیم با 2 بازی زیبا و پرگل، جام را توفانی شروع کرد اما بازی با طراوت این تیم تداوم نداشت و به اعتراف مارکو‌فان‌باستن، بازیکنان این تیم تاوان خستگی ناشی از بازی‌های مداوم در لیگ‌های اروپایی و توان اندک بدنی شان را با حذف از بازی‌ها پرداختند. اسپانیا با 8 گل زده، آلمان، پرتغال و روسیه با 7 گل، ترکیه با 6 گل و کرواسی با 5 گل در رده‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب در این بخش گل‌های ایتالیاست. این تیم تنها 3 گل زد و مهاجمانش هم هیچ سهمی در آن نداشتند تا خط حمله ایتالیا نمره فنی بسیار بدی از کمیته فنی بگیرد.

لحظه گلزنی

آمار موجود مشخص می‌کند 15 دقیقه پنجم بازی طلایی‌ترین لحظات را در دل خود داشت. در 28 مسابقه‌ای که برگزار شد، فاصله زمانی بین دقیقه 61 تا 75 بازی‌ها بهترین زمان برای زدن گل بود. چون 16 گل از 68 گل زده در این دقایق به ثمر رسیده است. تراکم گلزنی در دقایق بازی‌ها به این صورت است:
بین دقیقه یک تا 15: 4 گل، بین دقیقه 16 تا 30: 10 گل، بین دقیقه 31 تا 45: 8 گل، بین دقیقه 46 تا 60: 9 گل، بین دقیقه 61 تا 75: 16 گل و بین دقیقه 75 تا 90: 10 گل.

وقت‌های تلف شده

اگرچه در وقت‌های تلف شده نیمه اول بازی‌ها هیچ گلی به ثمر نرسید؛ اما وقت‌های تلف شده نیمه دوم 7 گل داشت. گل دوم پرتغال به ترکیه (میرلس در دقیقه 3+90)، گل چهارم اسپانیا به روسیه (فابرگاس در دقیقه 1+90)، گل سوم پرتغال به جمهوری چک (کارسما در دقیقه 2+90)، گل دوم ترکیه به سوئیس (آردان توران در دقیقه 2+90)، گل مساوی اتریش به لهستان (واستیچ در دقیقه 3+90 از روی نقطه پنالتی)، گل چهارم هلند به فرانسه (اسنایدر در دقیقه 2+90) و گل دوم اسپانیا به سوئد (داوید و یا در دقیقه 2+90) 7 گل وقت‌های تلف شده نیمه دوم بودند.

3 بازی جام تاکنون به وقت‌های اضافی کشیده شده است که در وقت اول اضافی هیچ‌یک از این بازی‌ها گلی به ثمر نرسیده است؛ اما وقت دوم اضافی 3 گل داشته است؛ گل کلاسنیچ در دقیقه 119 بازی با ترکیه و همین طور 2 گل از 3 گل روسیه در بازی با هلند (گل دقیقه 112 توربینسکی و گل دقیقه 116 آرشاوین) یک گل هم خارج از زمان قانونی و اضافی بازی‌ها به ثمر رسید یعنی همان گل عجیب سمیه سنتورک که در دقیقه 2+120 بازی با کرواسی زده شد.

پاس گل

هر 10 گل هلند روی کار تیمی و با پاس به ثمر رسید. یکی از گل‌های اسپانیا روی کار انفرادی و 7 گل دیگر این تیم روی کار تیمی و با پاس زده شد، اما شاگردان گاس هیدینک در روسیه مثل هلند عمل کردند و همه گل‌های خود (7 گل) را با پاس به ثمر رساندند.

پنالتی

در مجموع 28 بازی انجام شده در یورو 5 پنالتی گرفته شده که اتریش، کرواسی، سوئیس و ایتالیا آن را به ثمر رسانده‌اند و آدرین موتو هم آن پنالتی معروف را در دقیقه 83 بازی با ایتالیا از دست داد تا تیمش در بازی بعدی مقابل هلند شکست خورده و از جام کنار برود.

گل‌های منطقه خطر

9 گل از 10 گل هلند از محوطه 5/5 متر به ثمر رسید. هر 7 گل پرتغال از این منطقه به دست آمده است. ترکیه 5 گل و جمهوری چک و روسیه 4 گل از گل‌های خود را از این منطقه زده‌اند.

گل‌های بیرون محوطه خطر

اسپانیا با زدن 5 گل از بیرون محوطه 5/5 متر، بهترین وضعیت را در میان تیم‌ها دارد. آلمان 4 و روسیه و کرواسی 3 گل خود را خارج از محوطه 5/5 متر زده‌اند.

کرنر

در این بخش روسیه در صدر قرار دارد. اگرچه هیچ‌یک از گل‌های روسیه روی تاثیر ضربه به ثمر نرسیده اما این تیم با گرفتن 38 کرنر در صدر جدول قرار دارد. این آمار به‌طور میانگین 5/9 کرنر در هر بازی را نشان می‌دهد. اسپانیا به‌طور متوسط در هر مسابقه خود 6 کرنر زده و ایتالیا هم 23 کرنر به دست آورده که 75/5 کرنر در هر بازی را نشان می‌دهد.پرتغال هم همین آمار را دارد. پس از این تیم‌ها نام کرواسی با 22 کرنر و اتریش با 21 کرنر دیده می‌شود.

کد خبر 55989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز