مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که براساس طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، تهران به حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد

مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور دیروز گفت که شهر تهران ماهانه 300 دستگاه اتوبوس سهمیه دارد که به‌دلیل ارائه نکردن گزارش عملکرد، این سهمیه به سایر شهرها اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، وی در آیین تحویل 345 دستگاه اتوبوس درون‌شهری با اشاره به تحویل هزار و 750 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران افزود: قرار بود هزار دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه شود که به‌دلیل ارائه نکردن گزارش عملکرد از سوی شهرداری تهران و مورد قبول نبودن گزارش ارسال شده، از واگذاری اتوبوس‌ها جلوگیری به عمل آمد.

سرپرست وزارت کشور در تشریح گزارش ارسال شده از سوی شهرداری تهران،  اعلام کرد: اصلاح آمارها و کاهش سهم جابه‌جایی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران دلیل نپذیرفتن گزارش شهرداری تهران بوده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش‌های ارسال شده، سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی‌های درون شهری تهران در سال 83، 3 میلیون و 500 هزار نفر بود که این رقم در سال 86 به 3 میلیون و 150 هزار نفر رسید.  این در حالی است که تحقق هدف جابه‌جایی4 میلیون مسافر در حمل‌ونقل درون شهری مورد انتظار بوده است.

سرپرست وزارت کشور با اشاره به افزایش سهم پرداختی دولت از هزینه اتوبوس‌ها یادآور شد: سهم پرداختی شهرداری‌ها از 35 درصد به 5/17 درصد کاهش یافت و سهم دولت به 5/82 درصد رسید.

هاشمی با اشاره به خرید اتوبوس از کشورهای خارجی ،افزود: به‌دلیل نبود امکانات لازم برای ساخت اتوبوس‌های دو کابین در کارخانجات داخلی مراحل ابتدایی خرید 2 هزار دستگاه اتوبوس خارجی توسط وزارت صنایع صورت گرفته است و به محض انجام مراحل پایانی کار، این اتوبوس‌ها وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد.

این اظهارات سرپرست وزارت کشور در حالی است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بارها اعلام کرده‌اند آمارها و گزارش‌های مورد نظر را به‌صورت کارشناسی به وزارت کشور ارائه داده‌اند.

حسین بیژنی پیش‌تر گفته بود که از سهمیه اتوبوس شهر تهران که به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه می رسد، در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به‌صورت کامل تحویل داده نشده است و معلوم نیست که سرنوشت آنها با گذشت این مدت طولانی چه خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش میزان جابه‌جایی مسافر در شبکه اتوبوسرانی شهر تهران، اضافه کرد: روزانه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی جابه‌جا می شود و این در حالی است که این میزان در تابستان ۸۶ کمتر از حدود یک میلیون نفر بوده ولی با این همه شمار ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزایشی نداشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، در خوشبینانه‌ترین شرایط ممکن اتوبوسرانی ۷۵۰۰ اتوبوس در اختیار دارد که با توجه به شرایط عنوان شده کمبود 3 هزار اتوبوس در شهر تهران واضح و بدیهی است ولی با این همه هیچ اطلاعی از سهمیه سال ۸۶ اتوبوسرانی تهران نداریم.

کد خبر 56048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز