همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد پرونده هسته‌ای ایران به غرب هشدار داد.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی که در جلسه علنی روز چهارشنبه 5 تیر مجلس سخن می‌گفت، خطاب به غربی‌ها با تاکید بر این که "فرصت کوتاهی برای تعامل باقی مانده است"، خاطرنشان کرد: به دقایق سوت پایان بازی شکست خورده خود رسیده‌اید.

لاریجانی با اشاره به ارایه بسته پیشنهادی و همزمان با آن ایجاد محدودیت برای بانک ملی ایران، گفت: اگر بناست با ایران در خصوص بسته پیشنهادی مذاکره کنید چرا قبل از بررسی راه تقابل را در پیش گرفته‌اید. لاریجانی به غربی‌ها هشدار داد که کاری نکنند در مقابل کار انجام شده قرار بگیرند و هزینه‌های خود را سخت تر کنند.

رییس مجلس با بیان اینکه غربی‌ها در آستانه یک بن بست قرار دارند، خاطرنشان کرد که ملت ایران و منطقه تحرکات آنها را رصد می‌کنند.

وی خطاب به غربی ها هشدار داد: مجلس با دقت رفتار شما را زیر ذره‌بین خود قرار داده و اگر احساس کند که مذاکره را وسیله توجیه اقدامات غیر قانونی خود قرار داده‌اید، مطمئن باشید که مسیر عوض خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه امروز مساله حقوق بشر و بحث اتمی ایران به دستاویزی برای فریب‌کاری دیپلماتیک و رسانه ای توسط بعضی کشورهای غربی شده است، خاطرنشان کرد: این راهی است که شما گام در آن نهاده اید و لذا مسئولیت آن بر دوش شما خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مگر نه این است که شما آقای سولانا را به ایران فرستادید تا درباره بسته پیشنهادی مذاکره نماید، همان روز آقای بوش قبل از اینکه اسناد به ایران برسد از رد بسته پیشنهادی توسط ایران ابراز نگرانی نمود و در روزهای اخیر اروپا نسبت به بانک ملی ایران محدودیت ایجاد نمود.

لاریجانی تاکید کرد:اگر بنا است با ایران در مورد بسته پیشنهادی مذاکره کنید چرا قبل از بررسی، راه تقابل را پیش گرفته‌اید و با این حال دم از اعتماد سازی می زنید.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: به شما توصیه می‌کنیم هشدارهای آقای البرادعی را جدی بگیرید و دنبال تحریک ایران نباشید که در آن صورت در مقابل عمل انجام شده‌ای قرار می‌گیرید که راه بازگشت به تعامل برایتان سد خواهد شد.

لاریجانی خطاب به غربی ها افزود: با محاسبه غلط هزینه خود را زیاد نکنید، ملت ایران و منطقه تحرکات شما را با دقت رصد می کند و خود می‌دانید استراتژی‌های غلط شما درعراق و لبنان و افغانستان جز نفرت دستاوردی نداشته است.

وی ادامه داد: شما با این رفتار دو گانه و مزورانه در آستانه یک بن بست استراتژیک در منطقه هستید و به دقابق سوت پایان بازی شکست خورده نزدیک می‌شوید.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارزیابی من با توجه به تجربیات گذشته این است که فرصت کوتاهی برای تعامل باقی مانده است اما با توجه به فضای بی‌اعتمادی حاصل از رفتارهای اخیر، احتیاج به علامت‌های منطقی و سازنده دارد.

لاریجانی افزود: دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی آمادگی برای مذاکره را اعلام نمود، مجلس شورای اسلامی این مسیر را مفید می‌داند و با دقت رفتار شما را زیر ذره بین خود قرار داده است و چنانچه احساس شود یکجانبه تصمیم می گیرید و مذاکره را وسیله توجیه اقدامات غیر قانونی خود قرار داده اید مطمئن باشید مسیر عوض خواهد شد و این راهی است که شما در آن گام نهادید و لذا مسوویت آن بر دوش شما خواهد بود.
سخنان رییس مجلس شورای اسلامی با تکبیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفت. 
 

کد خبر 56074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز