یک بررسی که یک داروی تجربی حاوی آنتی‌بادی را برای درمان کووید-۱۹ آزمایش می‌کرد برای دومین بار به علت ایجادی یک مشکل احتمالی ایمنی در بیماران بستری‌شده متوقف شده است.

regeneron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شرکت رجنرون روز جمعه ۹ آبان اعلام کرد ناظران مستقل پیشنهاد کرده‌اند که وارد کردن افراد دارای بیماری شدید کووید-۱۹ که نیاز به اکسیژن‌درمانی فراوان یا اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی دارند- به این کارآزمایی متوقف شود، زیرا مشکلی بالقوه از لحاظ بی‌خطر بودن این دارو و تعادل نامطلوب میان خطرات و سودمندی‌های دارو وجود دارد.

ناظران گرفته‌اند بررسی این داروی ترکیبی حاوی دو آنتی‌بادی می‌تواند در بیماران بستری که نیاز به اکسیژن‌درمانی چندانی ندارند، ادامه پیدا کند. سایر بررسی‌ها در افراد دچار بیماری خفیف و با شدت متوسط نیز ادامه دارد.

آنتی بادی‌های پروتئین‌هایی در بدن هستند که هنگام بروز عفونت بوسیله دستگاه ایمنی تولید می‌شوند و می‌توانند به اتصال به ویروس به حذف شدن آن کمک کنند. اما ممکن است تا چند هفته طول بکشد تا موثرترین آنها در بدن بیماران ساخته شود.این داروهای تجربی هدفشان این است که با رساندن اشکال تغلیظ‌شده یک یا دو آنتی‌بادی مونوکلونال که بیشترین تاثیر را در آزمایشگاه‌ یا در حیوانات بر کروناویروس داشته‌اند، به طور فوری به بیمار کمک کنند.

در اوائل این ماه، یک گروه دیگر از ناظران توصیه کردند جلب بیماران برای یک کارآزمایی یک داروی آنتی‌بادی شرکت الای لیلی که بوسیله موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) انجام می‌شود، برای تحقیق درباره یک موضوع احتمالی مربوط به ایمنی در بیماران بستری‌شده متوقف شود. NIH بعدا اعلام کرد که مشکلی از لحاظ بی‌خطر بودن دارو ثابت نشده است، اما این بررسی را متوقف کرد، زیرا به نظر می‌رسید این دارو در بیماران بستری تاثیری ندارد.

آزمایش‌ها در حیوانات نشان داده‌اند که داروهای حاوی آنتی‌بادی وقتی بیشترین تاثیر را دارند که در ابتدای عفونت تجویز شوند تا میزان ویروس را در بدن پایین بیاورند. هنگامی که بیماری فرد شدت بسیاری پیدا می‌کند، احتمال این داروها کمکی نمی‌کنند، اما هنوز خیلی زود است که گفت آیا در انسان‌ّ‌هم وضعیت به همین صورت یا نه.

پزشکان از قبل می‌دانند که زمان‌بندی تجویز دارو در درمان‌ کووید-۱۹ اهمیت بسیاری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دگزامتازون و داروهای دیگر استروئیدی یا کورتونی هنگامی می‌توانند خطر مرگ را پایین بیاورند که در بیماران بسیار بدحال برای مهار کردن دستگاه ایمنی بیش از حد فعال شده به کار روند، اما تجویز آنها در افرادی که فقط بیماری خفیفی دارند ممکن است زیانبار باشد.

شرکت‌های لیلی و رجنرون از سازمان غذا و داروی آمریکا خواسته‌اند که اجازه مصرف اضطراری داروهای تجربی حاوی آنتی‌بادی‌شان را برای بیمارانی که شدت بیماری‌شان خفیف تا متوسط است و نیازی به بستری شدن ندارند، بدهد. دونالد ترامپ هنگام دچار شدن اخیرش به کووید-۱۹ داروی تجربی شرکت رجنرون را دریافت کرد.

کد خبر 561523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha