جواد عزیزی: مرد شکارچی با جاسازی ۳ قطعه باز بالابان در صندوق عقب خودروی پراید قصد قاچاق این پرنده‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشت اما قبل از اینکه بتواند این پرنده‌ها را به دست خریداران برساند، از سوی پلیس دستگیر شد.

مدتی قبل ماموران گشت انتظامی تهران در اتوبان آزادگان به یک خودروی پراید که با سرعت زیادی در حرکت بود مظنون شدند و به راننده دستور ایست دادند. 

پس از توقف خودرو، در حالی که مرد راننده مدعی بود از یکی از شهرهای شمالی کشور برای انجام کاری به تهران آمده است، ماموران به بازرسی داخل خودرو پرداختند و پس از باز کردن در صندوق عقب پراید با صحنه عجیبی مواجه شدند. 

ماموران با مشاهده 3 قطعه باز شکاری که به طرز بسیار ماهرانه‌ای در خودرو جاسازی شده و به دور آنها پارچه‌های سفید رنگی پیچیده شده بود، راننده و سرنشین دیگر خودرو را دستگیر کردند و پرنده‌های شکاری را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دادند.

در حالی که بررسی کارشناسان نشان می‌داد پرنده‌های کشف شده از نوع بالابان هستند که از پرنده‌های نادر جنگل‌های شمال کشور به شمار می‌روند و قیمت بالایی در میان ثروتمندان کشورهای عربی دارند، پرونده متهمان به دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران ارسال شد و به دستور جعفر صابری زفرقندی- سرپرست دادسرا- رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم بازپرسی آغاز شد.

فیلمبرداری که شکارچی شد

وقتی متهمان مقابل بازپرس متولی قرار گرفتند، یکی از آنها که شکارچی پرنده‌ بود با اعتراف به قاچاق بازها گفت: من فیلمبردار مجالس عروسی در یکی از شهرهای شمالی هستم و چندی قبل در یکی از این مجالس با مردی به نام کاظم که در کشورهای عربی تجارت می‌کرد آشنا شدم.

وقتی کاظم متوجه شد درآمد زیادی ندارم از من خواست به شکار باز بالابان بپردازم و گفت که حاضر است هر کدام از باز‌ها را به مبلغ 100‌هزار تومان از من بخرد.

او مدعی بود  دوستانی دارد که این پرنده‌ها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند و در آنجا با قیمت هنگفتی به ثروتمندانی که علاقه زیادی به این پرنده‌ها دارند، می‌فروشد.

با شنیدن این پیشنهاد بدجوری وسوسه شدم و تصمیم گرفتم کار شکار این پرنده را آغاز کنم. مدتی بعد، با روش شکار این پرنده‌ها آشنا شدم، به جنگل‌ رفتم و برای به دام انداختن  بالابان تعدادی تله گذاشتم.

پس از گذشت چند روز، در حالی که توانسته بودم با این شگرد 3 قطعه پرنده شکار کنم آنها را به خانه بردم و قرار شد این پرنده‌ها را پس از انتقال به تهران، به کاظم تحویل دهم .

به همین خاطر طبق روشی که کاظم به من یاد داده بود پاها و بال‌های آنها را با پارچه سفید بستم و روی سر آنها نیز پارچه‌ای کشیدم تا بتوانم این پرنده‌ها را به راحتی به تهران منتقل کنم.

سپس آنها را در خودروی یکی از دوستانم جاسازی کردم و همراه او راهی تهران شدیم. پس از اظهارات متهم، در حالی که تحقیقات پلیس برای دستگیری خریدار بالابان‌ با بن‌بست مواجه شده بود، بازپرس متولی برای مرد شکارچی به اتهام زنده‌گیری پرندگان شکاری و برای راننده خودرو نیز به اتهام حمل پرندگان شکاری قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

بازپرس شعبه سوم دادسرای قاچاق کالا و ارز تهران با بیان این خبر گفت: متهمان برای اینکه این پرنده‌ها را بدون هیچ صدمه‌ای قاچاق کنند، حتی پرده‌های زیر پلک آنها را دوخته بودند تا این پرنده‌ها چیزی نبینند و تحریک نشوند.

وی افزود: بالابان از پرندگان شکاری نادر است که در مناطق شمالی کشور یافت می‌شود و طبق قانون شکار یا قاچاق پرندگان شکاری جرم محسوب شده و مجازات حبس و جزای نقدی در انتظار مجرمان اینگونه پرونده‌ها خواهد بود.

کد خبر 57197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز