یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: روزگار همه صعودها در بورس تهران آغاز شده و باردیگر تب خرید در تالارهای مبادلات سهام بالا رفته است.

تبی‌که پیش از این ۲ بار و در طول سال‌های ۷۴-۷۵ و همچنین ۸۲-۸۳ تجربه شده بود و داغی آن بلافاصله سرمایه‌های بسیاری را دود کرده وبه هوا فرستاده بود.

حرفه‌ای‌های بازار همان قدر که شیرینی دوران رشد بازار را به خاطر دارند سقوط سال‌های ۷۶ و ۸۴ را نیز در یاد سپرده‌اند.

اما آن چه به بورس تهران در روزهای گرم تابستان آرامش می‌بخشد آن است که هر ۲ سقوط بورس در حوالی‌زمان برگزاری انتخابات‌ریاست‌جمهوری بوده است.

‌از سوی دیگر تحولات‌به‌وجود آمده در ‌مذاکرات هسته‌‌ای، بازار را به شاخص‌های مؤثر سیاسی امیدوار کرده و موجب شده همه انرژی‌های نهفته شده در طول دوره رکود ۳ ساله بورس آزاد شود.

کانال ۱۲ هزار و ۶۰۰

آخرین آمار عملکرد بورس در پایان مبادلات نشان از آن دارد که شاخص قیمت مرز روانی ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد را شکسته است. شاخص قیمت روز یکشنبه، درست بعد از ۴ سال وارد کانال ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد شده است.

‌شاخص‌های بورس تهران روز‌شنبه ۵‌‌ تا ۶ درصد رشد را تجربه کردند و رکوردهای ۴۰ سال گذشته را شکستند.‌‌ فعالان بازار سهام پیش‌بینی می‌کنند با بازگشایی نماد شرکت‌های سیمان، شاخص قیمت رکوردهای جدیدی را برجای گذارد.

پیش از این در طول بهار سال‌جاری شاخص قیمت مرزهای ۱۰ هزار و ۲۰۰ و ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد را پشت سر گذاشته بود.

طبق باورهای تحلیلگران تکنیکی، منحنی قیمت و شاخص‌ها در بورس مثل توپ پینگ پنگ بین ۲ مرز روانی در کف و سقف بازار حرکت می‌کند با توجه به این رویداد، شاخص بورس مرز ۱۲ هزار و ۶۰۰ را که از نظر تحلیلگران تکنیکی مرز معنا داری است شکسته و وارد کانال بازی دیگری شده است.

تحلیلگران چه می‌گویند

عباس دهقان، کارگزار بازار سهام از جمله تحلیلگرانی است که حرکت مثبت شاخص به سوی مرزهای روانی جدید را تایید می‌کند.

او به همشهری گفت: شاخص بورس در مسیر حرکت سینوسی خود بین ۲ مرز روانی به نقطه اوج رسیده اما ظاهرا این بار حرکت پینگ پنگی متوقف مانده و شاخص در مسیر رشد وارد کانال جدیدی شده است.

دهقان پیش‌بینی کرد: شاخص بورس اوراق بهادار دست کم تا پایان تیر ماه به سادگی از مرز ۱۳  واحد عبور خواهد کرد. شاخص بعد از تیر ماه حرکت صعودی خود به سوی رکوردهای سال ۸۳ یعنی ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد را ادامه خواهد داد؛ هر چند به‌نظر می‌رسد به تدریج از شتاب این حرکت رو به جلو کاسته خواهد شد.

دلایل صعود

دهقان در توضیح دلایل این برآورد از روند حرکتی شاخص گفت:به تدریج وبا گذر قیمت سهام برخی شرکت‌ها از مرزهای مشخصی ,گروهی از سهامداران تقاضای فروش را روی میز کارگزارانشان قرار خواهند داد، در نتیجه ترکیب فعلی بازار دستخوش تغییر شده ودر کنار صف‌های خرید صف‌های فروش هم تشکیل می‌شود. این کارگزار بورس  ادامه داد: با ایجاد چنین شرایطی انتظار می‌رود بازار سهام به تعادل رسیده و شاخص رشد معقولی را در پیش بگیرد.

دهقان امیدوار است این شرایط تعادل با توجه تحولات مثبت سیاست خارجی هر چه سریع‌تر در بورس حاکم شود زیرا به اعتقاد اواگر سنگینی کفه ترازو به نفع تقاضا و وجود صف‌های طویل خرید باز هم ادامه یابد بازار سرمایه متضرر خواهد شد.

البته با وجود این تفاسیر او انتظار دارد به همین زودی‌ها شاخص جهش ناگهانی دیگری را هم تجربه کند وبعد از آن با رشدی متعادل حرکت صعودی خود را ادامه دهد.

به گفته دهقان با باز شدن نماد ۲۹ شرکت سیمانی و ۳ شرکت سرمایه‌گذاری که در سبد دارایی هایشان سهام سیمانی صاحب اکثریت است، شاخص دوباره به سوی رکوردهای جدید پرتاب خواهد شد اما پس از این جهش ادامه روند حرکت شاخص بستگی تام به شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

او پیش‌بینی کرد: با توجه به قرار گرفتن سهام شرکت‌های بزرگ در تونل افزایش قیمت، بعد از عبور شاخص از مرز ۱۳ هزار واحد بازار در جو مثبت شاهد جا به جایی بیشتر سهام خواهد بود و حرکت صعودی شاخص تداوم خواهد داشت. در نتیجه رسیدن به رکورد ۱۴ هزار واحد به هیچ عنوان دور از دسترس نخواهد بود.

بورس تهران در صدر

درحالی که شاخص‌های بورس به صعود خیره‌کننده خود ادامه‌می دهند، آمارهای متفاوتی از میزان صعود شاخص منتشر می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی بورس خبر داده، شاخص بورس تهران با رشدی معادل ۲۰.۷۵ درصد از ابتدای سال ۲۰۰۸ میلادی در صدر برترین بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفته است.

گزارش اخیر این فدراسیون حاکی از رشد ۱۵.۷ درصدی بورس اوراق بهادار تهران از ژانویه تا می‌ ۲۰۰۸ میلادی است. اما رشد یک هزار واحدی شاخص در ماه ژوئن ۲۰۰۸ میلادی نشان‌دهنده رشد ۲۰.۷۵ درصدی این بورس در نیمه نخست سال‌جاری میلادی است.

شاخص بورس در آخرین روز ماه می‌ ۲۰۰۸ میلادی روی عدد ۱۰ هزار و ۷۴۵ متوقف بود اما در پایان ژوئن این شاخص به ۱۱ هزار و ۷۵۷ رسید.

صعود ۳۰ درصدی بورس

در این میان علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس هم گفت:‌ شاخص از اول سال به این طرف ۳۰ درصد رشد داشته است.

او در برنامه گفت‌وگو‌ی ویژه خبری شبکه ۲ سیما توضیح داد: شاخص بورس در سال ۸۵ از رقم ۲۶ هزار واحد با ۱۵ درصد رشد به ۳۰ هزار و ۷۸۲ واحد و در سال ۸۶ از ۳۰ هزار و ۷۸۲ با رشد ۱۷.۵ درصدی به رقم ۳۶ هزار و ۱۹۳ واحد ابتدای امسال رسید.

به گفته صالح آبادی حرکت نقدینگی به سوی بازار سرمایه در این امر مؤثر بوده است.

او افزود: ارزش بازارسهام تهران به ۶۶ میلیارد دلار رسیده است. رئیس سازمان بورس اظهار داشت: ارزش معاملات بورس در بهار امسال ۴.۵ میلیارد دلار بود.

حباب‌های قیمت

درحالی که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار از تشکیل دوباره حباب‌های قیمت دربازار سهام همچون سال‌های ۸۲ و ۸۳ در هراسند، صالح آبادی با مقایسه اوضاع امروز بورس با شرایط سال‌های ۸۱ و ۸۲ گفت: نسبت قیمت بر درآمدهر سهم در آن زمان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت اما امروز، این نسبت افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

رئیس سازمان بورس خروج سیمان از سبد حمایتی، افزایش قیمت جهانی فلزات را از دیگر علت‌های افزایش شاخص نام برد.

پرطرفدارهای بازار

بازار در روزهای آغاز تابستان بر موج فولاد سوار بوده، بیشترین حجم تقاضا در ۲ هفته اخیر به سوی سهام ۳ قلوهای فولاد روانه شده است. در نیمه نخست تیر ماه بیش از ۱۲ هزار سرمایه‌گذار سهام فولاد خراسان، فولاد خوزستان و فولاد مبارکه بر سبد دارایی هایشان افزوده‌اند.

بورس تهران، تشنه عرضه سهام

در حالی که بازار سهام  این روزها تشنه عرضه سهام جدید است مسئولان ساز مان خصوصی‌سازی‌ می‌گویند: هیچ سهامی برای عرضه نداریم.

مسئولان بورس تاکید دارند باید سهام جدید در بورس عرضه شود اما  هنوز اطلاعات دقیقی از میزان درصد سهام باقی مانده سهام شرکت‌های فولادی که در حال حاضر پرمتقاضی‌ترین سهام بورس هستند در دست نیست.

اما براساس اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار در حال حاضر ۲۵ درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان، ۲۹ درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس و ۳۶ درصد از سهام فولاد خوزستان همچنان در دستان دولت(ایمیدرو) باقی مانده است.

در مورد فولاد خراسان و فولاد مبارکه اصفهان نیز به‌نظر می‌رسد  که در بخشی  شرایط مشابهی وجود داشته باشد. شاید عرضه این سهام کمی عطش بازار را فرو نشاند.

شاخص به کدام سو می‌رود؟

این روزها لوبیای سحرآمیز بورس دوباره پس از ۴ سال ازخواب بیدار شده است. هرچند برخی‌هشدار می‌دهند‌ بازار سهام نباید دچار حباب قیمت‌ها شود اما خیلی‌ها هم می‌گویند: قیمت سهام شرکت‌ها پس از ۳ سال نزول مداوم به کف رسیده و پشتوانه افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نیزدر حال حاضر سود آوری شرکت‌هاست، بنابر این رشد بازار کاملا واقعی است.

چشاخص‌های بورس که این روزها مثل لوبیای سحر آمیز در حال صعود هستند ابتدای سال‌جاری روی عدد ۱۰ هزار و ۸۵ واحد قرار داشت.

شاخص قیمت در آخرین روز فروردین با اندکی افزایش، عدد ۱۰ هزار و ۱۵۲ واحد را نشان می‌داد اما با آغاز اردیبهشت ماه، خط ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد شکسته شد و در انتهای همین ماه به ۱۰ هزار و ۳۸۰ واحد رسید.

اما صعود واقعی بورس همچون سال ۸۲، از خرداد ماه آغاز شد به‌طوری که  شاخص کل بورس موفق شد ۲۷ خرداد ماه از مرز روانی ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد عبور کند و به‌سوی ۱۲ هزار واحد حرکت کند به این ترتیب این شاخص در پایان خرداد ماه به ۱۱ هزار و ۵۶۸ واحد رسید و در طول هفته جاری با صعود‌های ناگهانی عدد ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد را به ثبت رساند.

 

کد خبر 57210

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز