دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

لیدا ‌هادی: ابراز تمایل آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای متقابل با مقامات کره‌شمالی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در هفته گذشته در میان رسانه‌ها و مطبوعات جهان بازخورد فراوانی داشت

به طوری که روزنامه لس‌آنجلس تایمز در یادداشت روز خود با اشاره به موضع‌گیری صریح بوش در برابر کشورهایی که او از آنها با نام محور شرارت یاد می‌کند عنوان کرد چگونه است که آمریکا بی‌صبرانه برای انجام گفت‌وگو با کره‌شمالی لحظه‌شماری می‌کند اما هر رویکردی که در نهایت به انجام مذاکره آمریکایی‌ها با ایران ختم شود پرزیدنت را به خشم می‌آورد؟!

این روزها اسرائیل و ایالات متحده در برابر ایران به گونه‌ای عجیب رفتار می‌کنند. این دو همچون کودکانی دبستانی که از باهوشی و نظم دانش‌آموز برتر مدرسه به تنگ آمده باشند همواره مترصد فرصتی هستند که ایران را در مکان و زمانی مناسب با ضربه‌ای پنهانی از پا درآورند.

البته برای اجرای این نقشه هیچ یک از آنها جرات اقدام ندارند، به طوری که هم اکنون آمریکا و اسرائیل هر یک با نجوا و زمزمه‌های وسوسه‌انگیز دیگری را به سوی میدان کارزار با ایران سوق می‌دهد. آنها هر دو از این که خود نخست وارد جنگ با ایران شوند هراس دارند.

در این میان رسانه‌های جهانی که بارها و بارها ادعاهای اسرائیل و آمریکا را در حمله به ایران شنیده‌اند، هر روز بوش را بیش از پیش برای بیان پاسخی روشن به پرسش‌های مکرر آنها در مضیقه می‌گذارند، به طوری که در چهارشنبه هفته گذشته بوش در نهایت به تمامی رسانه‌های آمریکایی تفهیم کرد که بیش از این در بازی جنگاوری اسرائیل و آمریکا وارد نشوند.

شاید او شرم داشت از این که به صراحت اعلام کند از این که آغازکننده جنگی دیگر در خلیج فارس باشد هراس دارد.
 بوش در حالی اسرائیلی‌ها را تشویق به نبرد با ایران می‌کند که خود بارها و بارها در میانه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران صحبت از روشی دیپلماتیک در حل مناقشه فعالیت هسته‌ای ایران کرده است.

او همان زمان که سخن از در جریان بودن همه گزینه‌های تقابل با ایران در روند کاری روزمره خود به میان آورد که حتی نتوانست پاسخی صریح برای این پرسش خبرنگاران که «آیا شما اسرائیل را از حمله نظامی به ایران باز می‌دارید؟!» عنوان کند.

نکته اینجاست که بوش در حرکتی ناسنجیده نه تنها با همه آگاهی از پیامدهای حمله به ایران و جنگ دوباره خلیج فارس اسرائیل را از آغاز جنگ با ایران منع نمی‌کند بلکه بسیار مایل است که اسرائیل آغازگر جنگ با ایران باشد! شاید به این ترتیب بار مسئولیت و همچنین توجه‌های جهانی، کمتر متوجه پرزیدنت جنگاور باشد!

واقعیت این است که اسرائیل نمی‌تواند هیچ‌گاه بدون حمایت و پشتیبانی موثر آمریکا وارد عمل شود. در واقع هر گونه اقدام نظامی از سوی اسرائیلی‌ها بدون همراهی آمریکا در همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد.

اسرائیل برای حمله نظامی به ایران مجبور به عبور از مرزهای هوایی عراق و حتی استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور است که همگی تحت کنترل آمریکایی‌ها هستند.

البته در این میان نباید مسئله اطلاع‌رسانی آمریکایی‌ها برای زمینه چینی پیش از جنگ را نیز فراموش کرد. آمریکا قصد دارد با پیش فرستادن اسرائیل به میدان مبارزه با ایران خود از همه آنچه که ممکن است در خلیج فارس پیش بیاید دست بشوید.

در این میان این اسرائیلیان هستند که حتی در بازی بزرگ آمریکا همچون مهره‌ای موثر وارد می‌شوند و لحظاتی بعد با شکست در نخستین کارزار خود را یکه و تنها با موجی از اعتراض‌های جهانی خواهند دید.

البته تهران هم در این عرصه برآورد بزرگان کاخ سفید را به هم ریخته است چرا که مقامات ایران در موضعی جدی اعلام کردند که برای آنها فرقی ندارد کدام یک از این دو وارد مبارزه نافرجام شود چرا که ایران بی‌توجه به ملیت هر متجاوزی از حریم خود دفاع خواهد کرد.

این وسط برای ایران آمریکایی و اسرائیلی هیچ تفاوتی نخواهد داشت.
«اگر شما قصد مقابله با ایران را دارید ما حمایتتان می‌کنیم!» هنوز مدت زیادی از زمان ایراد این جمله مشهور بوش در جمع مقامات رژیم صهیونیستی نگذشته است، پیغامی که از همان روزهای نخست می‌شد آن را پیامی اشتباه و به دور از قواعد سیاست روز جهان نام برد.

بوش آن زمان که برای خوشایند همتایان اسرائیلی خود سخن از حمایت از اسرائیل به میان می‌آورد خود در باطن از مهلکه‌ای که ایران برای اسرائیل فراهم می‌کرد آگاه بود، بوش پیام اشتباهی برای اسرائیل فرستاد!

همشهری امارات به نقل از عرب‌نیوز

کد خبر 57245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز