جواد عزیزی: عتیقه‌های قلابی آنقدر ماهرانه جعل شده بود که حتی بررسی‌های کارشناسانه نیز به سختی قادر بود پرده از جعلی بودن آنها بردارد.

۳ مرد کلاهبردار زمانی که قصد داشتند محموله قلابی را به یک تاجر اروپایی بفروشند در محاصره ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران گرفتار شدند.

هفته گذشته گزارشی در اختیار سرهنگ علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- قرار گرفت که از قاچاق یک محموله عتیقه به تهران حکایت داشت.

در حالی که این گزارش نشان می‌داد محموله عتیقه قرار است به‌زودی در محلی در غرب پایتخت به یک تاجر اروپایی فروخته شود، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از ماموران قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی قاچاقچیان آغاز شد.

ماموران در نخستین اقدام به شناسایی محل انجام این معامله ۳۰۰ میلیون تومانی پرداختند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مخبرین، موفق شدند زمان و محل معامله را در غرب تهران شناسایی کنند.

از آنجا که قرار بود معامله میلیونی بعدازظهر یکشنبه گذشته در حوالی میدان صادقیه انجام شود، ماموران این محل را به محاصره خود درآوردند و به کمین قاچاقچیان نشستند.

دقایقی بعد ماموران متوجه ۳ ‌مرد شدند که با در دست داشتن بسته مشکوکی خود را به این محل رسانده بودند و رفتار مرموزی داشتند، به این ترتیب مردان مرموز در یک عملیات ضربتی دستگیر شدند و ماموران پس از باز کردن بسته مشکوک با ۱۶۶ سکه، یک جام ریتون ساغری و یک کوزه که به‌نظر می‌رسید متعلق به دوره ساسانیان باشد، مواجه شدند.

با کشف این محموله، هر ۳ متهم به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران انتقال یافتند و اشیای کشف شده در اختیار کارشناسان این سازمان قرار گرفت.

در حالی که بررسی‌های تخصصی نشان می‌داد این اشیا به طرز بسیار ماهرانه‌ای از روی نمونه‌های واقعی آن جعل شده‌اند، بازجویی از متهمان آغاز شد و آنها با اعتراف به قاچاق این محموله گفتند: مدتی قبل در همدان با مردی آشنا شدیم که مدعی بود تعداد اشیای عتیقه و سکه متعلق به دوران هخامنشیان و ساسانیان دارد و می‌خواهد آنها را به قمیت خوبی بفروشد.

ما که تصور می‌کردیم با خرید این اشیا، سود زیادی نصیبمان می‌شود، با مرد غریبه وارد معامله شدیم و محموله عتیقه را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان از وی خریداری کردیم.

پس از این ماجرا، در حالی که به‌دنبال مشتری ثروتمندی برای فروش این محموله می‌گشتیم از طریق یکی از دوستانمان با یک تاجر اروپایی که در کار قاچاق عتیقه بود آشنا شدیم.

وقتی به این مرد گفتیم که تعدادی اشیای باستانی و سکه‌ از تپه‌های هگمتانه به دست آورده‌ایم، وی گفت که حاضر است این محموله را به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از ما خریداری کند.

ما که فکر می‌کردیم با فروش اشیا، یک‌شبه ثروتمند می‌شویم، با این مرد وارد معامله شدیم و قرار شد با انتقال محموله به تهران، آن را به این تاجر ثروتمند بفروشیم. اما در سر قرار به محاصره ماموران درآمدیم و دستگیر شدیم.

جاعلان حرفه‌ای عتیقه

سرهنگ انوری با بیان این خبر به همشهری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اشیای کشف شده از متهمان آنقدر حرفه‌ای جعل شده‌اند که حتی کارشناسان نیز به سختی قادر به تشخیص جعلی بودن آنها هستند. 

وی با اشاره به اینکه این اشیا هیچ‌گونه ارزشی ندارند، از شهروندان خواست مراقب افراد سودجو باشند و درصورت مشاهده کسانی که در کار خرید و فروش اشیای باستانی و عتیقه‌های قلابی هستند، ماجرا را به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران اطلاع دهند.

کد خبر 57331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز