دستگاه تصویربرداری طیف‌نگاری کارکردی مادون قرمز برای تحلیل کمّی عملکردهای مختلف مغز در دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شد.

تصویربرداری مادون قرمز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر جواد صفایی استادیار گروه آموزشی مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با طراحی و ساخت این دستگاه، امکان تجزیه و تحلیل کمّی عملکردهای مختلف مغز شامل حافظه کاری، تصمیم‌گیری، طرح‌ریزی، توجه و حل مساله حین انجام تکالیف شناختی برای محققان فراهم شد. دستگاه ثبت تصویربرداری طیف‌نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) به همت یک گروه تحقیقاتی فنی و مهندسی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای توسعه و پیشرفت این‌گونه فناوری‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد به مرحله ساخت رسید.

دکتر صفایی ادامه داد: محققان در این تلاش تحقیقاتی توانستند دستگاه بسیار حساس، دقیق و قابل اتکا برای تصویربرداری نوری از مغز به روش طیف‌نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) بر پایه فعالیت‌های انجام‌شده در اروپا طراحی کنند. این دستگاه به آسانی و همزمان می‌تواند با دیگر دستگاه‌ها که در نوار مغزی استفاده می‌شود همراه با دستگاه ردیابی چشم، تنفس، فشار خون و دیگر فعالیت‌ها استفاده شود.

کد خبر 574929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha