گروه بین‌الملل: سران کشورهای گروه هشت در بیانیه پایانی نشست خود در ژاپن، موافقت کردند که با افزایش بهای نفت و مواد غذایی که به تورم فزاینده جهانی منجر شده است، مقابله کنند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سران گروه هشت اعلام کردند: ما بر سر لزوم پرداختن ویژه به موضوعاتی همچون افزایش بهای نفت و غذا، تورم جهانی، ثبات بازارهای مالی و مبارزه با سیاست حمایت از صنایع داخلی، به توافق رسیدیم.

سران گروه8 در همین حال وعده دادند شفافیت و تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار نفت، از طریق تقویت گفت‌وگوها بین کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده، بهبود ببخشند.

در این بیانیه آمده است که در واکنش به افزایش شدید بهای نفت، موافقت شد که تعادل در زمینه عرضه و تقاضا با تلاش و گفت‌وگو بین کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده و با هدف شفافیت در این خصوص بهبود یابد.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی آمده است: ما روی اهمیت سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوهای 6جانبه درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی، تاکید می‌کنیم.

آنها همچنین بار دیگر درخواست خود را از کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای‌اش تکرار کردند.

قبل از شروع اجلاس سران گروه8، بسیاری انتقاد می‌کردند که این گروه نتوانسته تعهدات خود درباره کمک‌های توسعه را به موقع انجام دهد.

در اجلاس سران گروه8 در3سال قبل در اسکاتلند، کشورهای شرکت‌کننده وعده داده بودند تا سال 2010 میزان کمک به کشورهای در حال توسعه را تا 50 میلیارد دلار افزایش دهند و قرار بر این شده بود که نیمی از این مبلغ در آفریقا به مصرف برسد.

تحلیل ایندیپندنت از ناکامی اجلاس ژاپن

روزنامه ایندیپندنت دیروز همزمان با پایان اجلاس گروه8 در تحلیلی به بررسی نتایج اجلاس ژاپن پرداخت و با اشاره به ناکامی این اجلاس، نوشت: رهبران ثروتمندترین کشورهای جهان امید به یک توافق جهانی برای مبارزه با تغییرات جوی را زنده نگاه داشتند، زیرا با کاهش تولید گاز کربن خود تا 50درصد تا سال 2050 موافقت کردند اما گروه‌های طرفدار محیط زیست گفتند که این توافق در نشست گروه8 در ژاپن حرکت کافی نداشت و بررسی یک توافق درباره پیمان جدید کیوتو به گفت‌وگوها در سال آینده موکول شد.

در ادامه این مطلب آمده است: جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا که قبلا مانع پیشرفت در این زمینه شده بود، با اطلاع از این موضوع که باراک اوباما و جان مک کین جانشینان احتمالی وی آماده‌اند تا در این زمینه اقدام بیشتری انجام دهند، تنها از طریق موافقت با بررسی جدی کاهش 50درصدی گاز کربن در نهایت حرکت کمی را ایجاد کرد.

به نوشته این روزنامه، اما رهبران گروه8 نتوانستند بر سر یک هدف موقت برای کاهش تولید گاز کربن تا سال 0202 یا یک تاریخ آغاز برای کاهش این 05 درصد به توافق برسند.

این مطلب می‌افزاید: گروه‌های سبز اعلام کردند که رهبران گروه8 یک فرصت طلایی را از دست دادند و اینک آنها مسئول افزایش 62درصدی دی اکسید کربنی هستند که وارد اتمسفر زمین می‌شود و تغییرات جوی را سبب می‌شود.

کد خبر 57580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز