شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

«بگذارید کریس به رئال برود.» این جدی‌ترین واکنش مرد شماره یک فوتبال دنیا در قبال جنجالی است که هفته‌ها فکر و ذهن اهالی فوتبال را به‌خود مشغول کرده است.

پیش از آنکه منچستر یونایتد فینال لیگ قهرمانان را مقابل چلسی برگزار کند، شایعه جدایی کریستیانو رونالدو از جمع شیاطین سرخ بر سر زبان‌ها افتاد. این شایعه آن‌قدر از سوی رسانه‌های بریتانیایی به‌خصوص پرحاشیه‌ترین روزنامه انگلیس(سان) جدی گرفته شد که سرآلکس فرگوسن مجبور شد در کنفرانس مطبوعاتی روز قبل از بازی نسبت به آن واکنش نشان دهد. اتفاقا کریس در آن بازی برخلاف دیدارهای قبل به‌خصوص بازی با بارسلونا، درخششی قابل‌قبول داشت و تنها گل من‌یو را زد تا فرگی در آخر بازی همه این حرف‌ها را دروغ‌هایی خنده‌دار تلقی کند و فروغ نسبی کریس را نشانه تمرکز او برای بازی در جمع قرمزها تفسیر کند.

این نماش اما پرده دیگری هم داشت. سان، رونالدو را رها نکرد. مدیران این روزنامه زرد، خوب می‌دانستند به‌دلیل سرک کشیدن در زندگی شخصی کریس تا چه اندازه نزد این بازیکن منفور شده‌اند. با این حال خیلی دوست داشتند بدانند این بازیکن می‌خواهد چه سرنوشتی داشته باشد. این بود که خبرنگاران اعزامی شان به یورو را درست به کانون خبر یعنی اردوی تیم ملی پرتغال فرستادند. خلاصه خبرنگاران کار خودشان را کردند و گفت‌وگوی خودمانی کریس با نانی را به تیتر بزرگ روزنامه تبدیل کردند: «از بچگی آرزو داشتم در رئال بازی کنم».

این تیتر بلوای زیادی به پا کرد. علاوه بر آنکه اردوی تیم ملی پرتغال به هم ریخت، مسئولان باشگاه منچستریونایتد و به‌خصوص سر آلکس فرگوسن را هم به واکنش واداشت. اینجا دیگر فرگی مجبور شد جمله‌ای را بگوید که پیشتر درباره چند بازیکن متمرد دیگر گفته بود:«او تا 4 سال دیگر با ما قرارداد دارد. آن‌قدر او را روی نیمکت نگه می‌دارم که پیر شود.» این موضع باعث شد مسئولان رئال جدی‌تر از قبل به‌دنبال پیشنهادشان باشند. آنها می‌دانستند فرگی به هر چه بگوید عمل می‌کند. او استاد برخورد با بازیکنانی است که خود را بزرگتر از مربی تلقی می‌کنند. پیتر اشمایکل، اریک کانتونا، یاپ استما و این آخری دیوید بکام بازیکنانی بودند که هر یک محبوب اولدترافورد فوق ستاره‌هایی بودند که سرنوشت بازی‌های من یو در دست آنها بود اما فرگوسن آن‌قدر بزرگ بود که همه آنها را به شدیدترین شکل ممکن مجازات کند.

حالا پروسه انتقال کریس به رئال به جای آنکه او را به مادرید ببرد، او را به سوی ناکجاآباد نیمکت ذخیره‌های من‌یو می‌کشاند و این نه برای رئال که به‌دلیل خاموش شدن یک ستاره بزرگ و تکنیکی، برای دنیای فوتبال غیرقابل تحمل بود. مدیران رئال چاره را در پشت سر گذاشتن فرگی و مذاکره مستقیم با رئیس پولدار و آمریکایی من‌یو دیدند اما او هم حرف فرگوسن را تایید کرد و پیشنهاد سرسام آور صاحبان سانتیاگو برنابئو را نادیده گرفت. به این ترتیب تنها یک راه باقی می‌ماند: بازگشت کریس به تمرینات من‌یو پس از بهبودی ، اما او سر حرفش بود و نمی‌خواست به چیزی که دوست ندارد رضایت دهد. این پرونده هر روز پیچیده‌تر می‌شد و کار به جایی رسید که روزنامه‌های دیگر کشورهای اروپایی هم به آن علاقه نشان دادند. روزی نبود که پیشنهادی مطرح و راه حلی پیش پای دو طرف گذاشته نشود.

تا اینکه قصه آرام آرام به ساختمان فیفا راه پیدا کرد و رئیس تشکیلات فوتبال دنیا را مجبور کرد برای حل مشکل، پا‌درمیانی کند. سپ بلاتر مجبور شد شخصا وارد عمل شود و در نخستین واکنش به سران من‌یو به‌خصوص فرگوسن توصیه کرد دست از لجبازی بردارند و اجازه دهند کریس به مادرید برود. او گفت اجازه بدهید بازیکن در جایی که آن را از صمیم قلب دوست دارد بازی کند. بلاتر پارا فراتر گذاشت و تشبیهی کرد که بی‌تردید طرف مقابل را به واکنش وامی داشت: «دوران برده داری به سر رسیده است. اینکه شما فکر کنید به‌دلیل پولی که برای بازیکن پرداخت می‌کنید، مالک روح و احساس او هم هستید، عین آپارتاید است، ولی بدانید دوران آپارتاید ده‌ها سال است که به سر آمده و تفکر شما جایی در دنیای مدرن ما ندارد.»

یک روز بعد از این حرف‌ها همان اتفاقی افتاد که همه آن را پیش بینی کرده بودند. مدیران من‌یو در پاسخ خود، رئیس فیفا را به جانبداری از رئال و ارتباط با این باشگاه در این پرونده برای انتقال کریس رونالدو متهم کردند و حرف‌های او را نوعی توهین آشکار به همه باشگاه‌های بزرگ دانستند. باشگاه‌هایی که به زعم آنها تمام موجودیت فوتبال امروز مدیون پول‌‌هایی است که آنها خرج می‌کنند. دیروز، تنها یک ساعت بعد از پاسخ باشگاه من‌یو، بلاتر در صحبت با فرانس پرس، از خودش دفاع کرد. او گفت: هیچ کس نمی‌تواند منکر سودی شود که باشگاه‌ها از سرمایه‌گذاری در فوتبال به دست می‌آورند. اما اینکه چرا من در این ماجرا دخالت می‌کنم به این دلیل است که من وظیفه دفاع از فوتبال را برعهده دارم. اگر رونالدو به نیمکت تبعید شود، فوتبال ضربه خواهد خورد. من تاکنون در چنین پرونده‌هایی دخالت نمی‌کردم اما از این به بعد وارد می‌شوم چون فوتبال را دوست دارم و باید از همه بازیکنان فوتبال که بازیکنانم هستند دفاع کنم.

دخالت مستقیم رئیس تشکیلات برتر فوتبال دنیا در پرونده‌ای که دو باشگاه و یک بازیکن در آن به درگیری مشغولند، اگرچه ابهاماتی ایجاد و دردسرهایی هم در رسانه‌های اروپایی برای او درست کرده، اما در نهایت باعث شده اهالی فوتبال به حل این مشکل امیدوار باشند. مشکلی که هفته‌هاست صفحه روزنامه‌ها و بخش قابل توجهی از وقت برنامه‌های تلویزیونی کشورهای قاره سبز را مال خود کرده و هر روز هم به جای رسیدن به نقاط امیدوار کننده، پیچیده تر، تیره‌تر و مایوس کننده‌تر به‌نظر می‌رسد.

حمله منتقدان

مشخص بود توصیه بلاتر به سران من‌یو، مشکلاتی را برای او ایجاد خواهد کرد. ترکش‌های هشدار عجیب رئیس فیفا قبل از همه به‌خودش اصابت کرد تا علاقه‌مندان به فوتبال منتظر روزهای آینده بمانند. البته همه حمله‌هایی که در روزهای اخیر به بلاتر شد از سوی انگلیسی‌ها صورت گرفت که قابل‌پیش‌بینی هم بود.

کریس پاول، رئیس اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای یکی از کسانی بود که رودرروی رئیس تشکیلات اول فوتبال دنیا ایستاد. او با حمایت از موج انتقاداتی که علیه اظهارنظر اخیر سپ بلاتر به راه افتاده، به او توصیه کرد حرفش را پس بگیرد یا حداقل آن را اصلاح کند.

بلاتر در روزهای اخیر مدعی شده بود که باشگاه منچستریونایتد در زمینه انتقال کریستیانو رونالدو پرتغالی به باشگاه رئال مادرید، با او مثل برده رفتار می‌کند.

رئیس فیفا، امتناع باشگاه منچستریونایتد از فروش هافبک 21 ساله به رئال و سپس تنبیه او را برده‌داری مدرن‌ توصیف کرده بود.

رئیس اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای به خبرنگار اسکای اسپورتس گفت: «از حرف‌های بلاتر خوشم نیامد. تعداد زیادی از بازیکنان، خانواده‌ها و هوادارانشان و مردم عاشق فوتبال هستند و پولی را که به سختی در می‌آورند، برای تماشای مسابقات خانگی و خارج از خانه هزینه می‌کنند. آنها از این اظهارنظر که باشگاه منچستریونایتد با رونالدو مثل بردگان رفتار می‌کند، ناراحت شده‌اند.»

پاول ادامه داد: «واقعا امیدوارم بلاتر حرفش را پس بگیرد و این جنجال هم همان طور که باشگاه منچستر می‌خواهد، حل شود.»

او در خاتمه گفت: «رونالدو در حال حاضر از آمادگی به دور است و به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اما من امیدوارم به خاطر فوتبال هم که شده، باز هم پیراهن قرمز تیم منچستریونایتد را برتن کند.»

همراهی کریس با رئیس

اما این وسط نفر اصلی در ماجرا کاملا با بلاتر موافق است و نمی‌خواهد به این وضع ادامه دهد.

کریس‌ در گفت‌وگو با شبکه ملی پرتغال (TVI) گفت: با سخنان رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال که گفته بود با من مثل برده رفتار می‌شود، موافقم. حق با اوست. حالا شاید با شکل و راهی جدید از مسئولان باشگاه منچستریونایتد درخواست کنم که با رفتنم به رئال مادرید موافقت کنند.

رونالدو که در فصل گذشته 42 گل برای من‌یو به ثمر رساند، هنوز به‌طور رسمی درخواست جدایی از سرخ پوشان را مطرح نکرده و فقط در روزنامه‌ها نسبت به بازی در رئال مادرید ابراز علاقه کرده است. اینها در حالی است هنوز4 سال از قراردادش با این باشگاه باقی مانده و آلکس فرگوسن هم اصرار دارد رونالدو فروشی نیست.

رونالدو در این گفت‌وگوی تلویزیونی، به صحبت‌های قبلی‌اش درباره علاقه به بازی در باشگاه رئال مادرید مهر تایید زد و گفت: «شما می‌دانید قبلا چه گفته بودم، چه می‌خواهم و چه چیز را دوست دارم. اما در این شرایط بهتر است منتظر بمانم و ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد.»

بعد از جراحی روز دوشنبه گذشته روی پای راست رونالدو که او را از دردی قدیمی رها کرده، او طبق توصیه پزشکان باید 10 تا 12 هفته استراحت کند.

صحبت‌های سپ بلاتر اگرچه با واکنش منفی منچستریونایتد و کارشناسان فوتبال در بریتانیا مواجه شده؛ اما روزنه امیدی برای بازیکنان فوتبال ایجاد کرده است. بلاتر در بخشی از گفت‌وگوی کوتاه اما جنجالی هفته گذشته با اسکای نیوز‌ گفته بود: «اگر بازیکنی بخواهد در جای دیگری بازی کند و تیمش را تغییر دهد، به مشکل برمی خورد. برای حل این مشکل باید راهکاری پیدا کرد. اگر او در باشگاهی بماند که احساس راحتی نمی‌کند، نه به صلاح باشگاه است و نه خودش. من همیشه طرفدار منافع بازیکن هستم و اگر بازیکنی مایل به جدایی باشد، باید آزاد باشد تا در جایی که دوست دارد، بهترین نمایش‌ها را ارائه کند.»

کد خبر 57749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز