دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کیفرخواست باند زیرزمینی ارگنه کن که به تلاش برای کودتا علیه دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان متهم است، به دادگاه عالی ترکیه تسلیم شد.

در این‌کیفرخواست ۲۴۵۵ صفحه‌ای برای ۸۶ متهم از جمله دو ژنرال بازنشسته و چندین شخصیت سیاسی و رسانه‌ای درخواست مجازات شده است.

ایکوت چنگیز انگین دادستان کل ترکیه اعلام کرد که این ۸۶ نفر به تشکیل و عضویت در یک سازمان تروریستی و همچنین تحریک به ناآرامی برای براندازی دولت این کشور متهم شده‌اند.

تلاش برای ترور برخی از شخصیت‌ها، تحریک مردم به قیام مسلحانه و برنامه ریزی برای برگزاری تظاهرات ضددولتی در شهرها و رو در رو قرار دادن مردم با پلیس، مخفی کردن اسلحه و مهمات، نفوذ در مراکز دولتی و امنیتی و حمله مسلحانه به دیوان عالی کشور از دیگر اتهام‌های اعضای باند ارگنه کن است.

نام این باند زیرزمینی اولین بار ۱۳ ماه پیش با کشف مقادیری مهمات و نارنجک در خانه‌ای روستایی واقع در منطقه عمرانیه استانبول بر سر زبان‌ها افتاد و از آن زمان تاکنون افراد زیادی به اتهام عضویت در این گروه بازداشت شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ۲ ژنرال چهارستاره بازنشسته‌ ارتش به نام‌های خورشید تولون و شنر اروی غور، به سازماندهی این گروه مسلح متهم شده‌اند.

اروی غور، رئیس یک گروه سکولاریستی به نام انجمن اندیشه آتاتورک است که تظاهرات‌ها علیه حزب عدالت و توسعه را در چند ماه گذشته رهبری می‌کرد.

تعدادی دیگر از مقام‌های نظامی و کارمندان بلندپایه‌ دفاتر ویژه دولت به همراه یک تاجر برجسته و تعدادی از روزنامه‌نگاران در گروه ارگنه کن حضور داشته‌اند که ۴۸ نفر از این افراد پیش از این بازداشت شده بودند.

به گفته‌ پلیس، توطئه‌گران قصد داشتند در ۱۸ خردادماه تعدادی از هواداران سکولاریسم ترکیه را در خیابان‌ها گرد آورند و دولت رجب طیب اردوغان را با بحران روبه‌رو کنند.

اکثر این افراد یک هفته پیش از به ثمر نشاندن برنامه کودتا دستگیر شدند. از این باند 5نقشه برای براندازی دولت اردوغان کشف شده است. در کیفرخواست پرونده به ملاقات‌های اعضای این گروه با مقامات کشورهای خارجی نیز اشاره شده است.

به نوشته روزنامه حریت، ۲۰ شاهد در ارتباط با این پرونده به دادگاه احضار شده‌اند که نام این افراد به دلایل امنیتی اعلام نشده است.

اقدام پلیس در دستگیری و محاکمه این افراد همزمان با آغاز روند بررسی تعطیلی حزب حاکم عدالت و توسعه در دادگاه قانون اساسی ترکیه انجام شد. 

دادگاه قانون اساسی این کشور علیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) اعلام جرم کرده است و آن را متهم به تلاش در جهت کمرنگ کردن ارزش‌های بنیادین نظام سکولار ترکیه می‌کند.

واکنش یک مقام سابق ارتش

دستگیری ۲ ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه واکنش‌ مقامات ارتش را درپی داشته است.

هلمی اوزکوک رئیس سابق ستاد مشترک ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه ملیت ترکیه ضمن ابراز تأسف از دستگیری ۲ ژنرال بازنشسته اظهار داشت که طرح‌های کودتا را نه تایید و نه رد می‌کند.

هلمی اوزکوک گفت: وی و دوستانش آرزو دارند هر چه زودتر این ۲ ژنرال بازنشسته که به جرم طراحی و اقدام به کودتا در زندان بسر می‌برند، آزاد شوند.

کد خبر 58046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز