مهدی آئینی: مردان کلاهبردار با جعل برگه‌های پزشکی وانمود می‌کردند طعمه‌های آنها به بیماری هموفیلی یا هپاتیت مبتلا هستند و از این طریق برای آنها کارت معافیت از خدمت سربازی واقعی تهیه می‌کردند.

مدتی قبل گزارش محرمانه‌ای در اختیار احمد اسدیان- سرپرست دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران- قرار گرفت که از فعالیت یک باند حرفه‌ای در زمینه تهیه کارت‌ معافیت از خدمت سربازی حکایت داشت.

با ارجاع این پرونده به شعبه دوم بازپرسی، گروهی از ماموران حفاظت اطلاعات ناجا به دستور بازپرس رودگر وارد عمل شدند و در بررسی‌های اولیه دریافتند متهمان پس از شناسایی مشمولان سربازی و دریافت مبالغ هنگفتی از آنها، برگه‌های آزمایش پزشکی را طوری جعل می‌کنند که نشان دهد طعمه‌های آنها به بیماری هموفیلی یا هپاتیت مبتلا هستند و از این طریق برای آنها کارت معافیت واقعی تهیه می‌کنند.

با این اطلاعات، ماموران افرادی را که برای دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی به نظام وظیفه مراجعه می‌کردند زیر نظر گرفتند و مدتی بعد آنها به مدارک پزشکی 2 پسر جوان که مدعی بودند به بیماری هموفیلی مبتلا هستند، مشکوک شدند. 

وقتی مشخص شد این مدارک به طرز ماهرانه‌ای جعل شده‌‌اند، هر 2 پسر جوان دستگیر و برای تحقیقات به اداره پلیس منتقل شدند.

معافیت 15 میلیون تومانی

یکی از متهمان  در جریان بازجویی‌ها به‌ ماموران گفت: مدتی قبل در حالی که برای اعزام به خدمت سربازی آماده می‌شدم با مرد سالخورده‌ای به نام بابک آشنا شدم که مدعی بود می‌تواند برایم کارت معافیت از خدمت تهیه کند.

در حالی که بابک برای انجام این کار درخواست 15 میلیون تومان وجه نقد کرده بود، بخشی از این مبلغ را به او پرداخت کردم و قرار شد وقتی برای دریافت دفترچه اعزام به خدمت به نظام وظیفه رفتم، مدعی شوم که به بیماری هموفیلی مبتلا هستم.

وی ادامه داد: پس از این ماجرا در حالی که از سوی سازمان نظام وظیفه برای انجام آزمایش‌های پزشکی به آزمایشگاهی معرفی شده بودم، بابک نتایج آزمایش‌ها را با برگه‌های جعلی که بیماری مرا تایید می‌کرد، عوض کرد و از من خواست این برگه‌ها را به نظام وظیفه ارائه دهم.

اما وقتی برگه‌های جعلی را به مسئولان تحویل دادم تا کار صدور کارت معافیت من انجام شود، ماموران متوجه جعلی بودن برگه‌ها شدند و مرا دستگیر کردند.

دستگیری نخستین عضو باند

با اعترافات این 2 جوان، مرد سالخورده در جنوب تهران دستگیر شد و پس از انتقال به دادسرا، با اعتراف به کلاهبرداری از مشمولان سربازی گفت: مدتی قبل زمانی که در یکی از خیابان‌ها مشغول مسافر‌کشی بودم مردی سوار ماشینم شد که مدعی بود سرهنگ نیروی انتظامی است و می‌تواند به راحتی کارت معافیت تهیه کند.

این مرد وقتی متوجه وضعیت مالی‌ام شد، به من پیشنهاد همکاری داد و خواست تا مشمولانی را که قصد خرید کارت معافیت دارند، به او معرفی کنم و در عوض پورسانت خوبی دریافت کنم. من هم با شنیدن این پیشنهاد وسوسه شدم و تصمیم گرفتم با او همکاری کنم.

وی افزود: چند هفته قبل در حالی که به‌دنبال سوژه مناسبی بودم با 2 پسر جوان آشنا شدم که حاضر بودند مبلغ هنگفتی برای دریافت کارت معافیت پرداخت کنند.

بنابراین آنها را به همدستم معرفی کردم و قرار شد پس از دریافت کار، پورسانت میلیونی دریافت کنم اما ماموران پی به نقشه من بردند و مرا دستگیر کردند.

بازپرس رودگر با بیان اینکه اعضای این باند با ارائه برگه‌های آزمایش جعلی برای طعمه‌هایشان کارت معافیت واقعی دریافت می‌کردند، گفت: با دستگیری نخستین عضو باند، وی با صدور قرار قانونی در اختیار پلیس قرار گرفت و تحقیقات برای دستگیری همدستان او ادامه دارد.

وی در هشداری به شهروندان افزود: از آنجا که طعمه‌های این باند هیچ بیماری نداشته‌اند و با جاعل همکاری کرده‌اند، عمل آنها معاونت در جعل تلقی شده و این افراد نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. 

وی همچنین از مردم خواست مراقب افراد سودجو باشند و با مشاهده افرادی که مدعی هستند در ازای دریافت وجه نقد می‌توانند کارت معافیت یا پایان خدمت سربازی تهیه کنند، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 58385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز