یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عباسعلی کدخدایی در نشست خبری به سوالات خبرنگاران در خصوص مهلت قانوی رئیس جمهور برای معرفی وزیر اقتصاد و اصلاح قانون انتخابات پاسخ داد.

به گزارش ایسنا وی درباره موضوع مهلت قانونی معرفی و تعیین وزیر اقتصاد و اظهارنظرهای مختلفی که در این زمینه مطرح شده، گفت: شورای نگهبان در مورد مصادیق اظهار نظر نمی‌کند.

دکتر عباسعلی کدخدایی اظهار کرد: در مورد اصل 135 قانون اساسی که ناظر به همین مساله است پیش از این در زمان مجلس هفتم رئیس مجلس سوالاتی را داشت و شورا پس از بررسی پاسخ داد که " متعاقب اصل135، تعیین سرپرست برای بیش از یک سه ماه امکان‌پذیر نیست لیکن در مدت سه ماه مذکور رئیس‌جمهور می‌تواند به دفعات سرپرست تعیین کند."

خبرنگاری از کدخدایی خواست که به عنوان مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار نظر کند که وی پاسخ داد: بنده اکنون در مقام سخنگوی شورای نگهبان هستم. اگر درخواست تفسیر شود شورا سعی می‌کند آن را در دستور کار قرار دهد. ما وظیفه تفسیری داریم که همچنان‌که گفته شد در زمان مجلس هفتم پس از بحث و بررسی شورا نظر خود را داد و بیشتر از این نیز به نتیجه نرسید.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید به این مساله ورود کند، گفت:‌ مساله میان دولت و مجلس است و امیدواریم دولت هرچه زودتر با معرفی وزیر به گمانه‌زنی‌ها و شایعات پایان دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان با یک استاندار اداره می‌شود آیا از لحاظ قانونی مشکل دارد؟ گفت: از جهت قانون اساسی مشکلی ندارد اما باید قوانین عادی را مورد بررسی قرار داد.

خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد با توجه به اینکه اکنون اصلاح قانون انتخابات مطرح است اولویت شورای نگهبان در این رابطه چیست؟ کدخدایی گفت: شورای نگهبان اولویت خاصی ندارد. انتظار ما این است که قانون جامعی به زودی تصویب شود که بسیاری از ابهامات و خلاءهای موجود را حل کند و وظایف وزارت کشور از لحاظ اجرایی و شورای نگهبان از نظر نظارتی و روند انتخابات را بهبود ببخشد.

دکتر عباسعلی کدخدایی در این نشست با اشاره به سالروز تشکیل شورای نگهبان در 26 تیرماه به ارائه‌ گزارشی مختصر در بخش انتخابات و مصوبات بررسی شده از سوی این شورا پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف این شورا نظارت بر انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس و همه پرسی است یادآور شد که در سال گذشته انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و خوشبختانه انتخابات موفقی بود.

کدخدایی ادامه داد: در راستای انجام این وظیفه و اعمال نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ابتدا هیات مرکزی نظارت در انتخابات، تشکیل و سپس هیات‌های استانی و شهرستانی شکل گرفتند؛ در هیات مرکزی حدود 117 جلسه از چهار تا شش ساعت برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در هنگام بررسی صلاحیت‌ها حدود 20 جلسه عمومی شورا برگزار شد افزود: پس از برگزاری انتخابات برای بررسی صحت انتخابات حدود 25 جلسه عمومی تشکیل شد. این انتخابات قبل از سال جدید بوده و شورا تماما درگیر برگزاری انتخابات بود و تقریبا در ایام نوروز کارکنان شورای نگهبان در این جهت فعالیت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه 141 طرح و لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی برای شورای نگهبان ارسال شد افزود: عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی بیش از 80 درصد آن یعنی 113 مصوبه، اعلام و تنها 28 مصوبه مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد.

کدخدایی با اشاره به مصوبات هیات وزیران اظهار کرد که 20 مورد اساسنامه برای شورا ارسال که از این تعداد 17 مورد فاقد مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد؛ یک مورد مغایر با قانون اساسی و دو مورد هم در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه‌ خاطر نشان کرد:‌ در راستای اجرای اصل 170 قانون اساسی که مصوبات دستگاه‌های اجرایی ممکن است به دیوان عدالت اداری ارسال شوند، جلسات فقهای شورا در جهت بررسی مغایرت یا عدم مغایرت مصوبات دستگاه‌های اجرایی با شرع مقدس برگزار می‌شود. در این جهت 20 مورد نامه ارسالی از دیوان عدالت اداری را فقهای شورای نگهبان بررسی کرده که در 12 مورد آن فاقد مغایرت و سه مورد آن مغایر با شرع مقدس بود. همچنین 3 مورد دارای نقص مدارک و دو مورد نیز در دست بررسی است.

کدخدایی با بیان اینکه در مجموع در طول این مدت 48 جلسه شورا جهت انجام وظیفه و بررسی و تطبیق مصوبات هیئت وزیران مجلس شورای اسلامی و نامه‌های دیوان عدالت اداری برگزار شده مهمترین مصوبات در طول سال گذشته را قانون مدیریت خدمات کشوری و اجرای اصل 44 عنوان کرد.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان با توجه به دعوت کمیسیون‌های تخصصی مجلس در مورد بررسی ایرادات شورا مرتبا در جلسات شرکت کرده و معمولا هفته‌ای سه یا چهار مورد دعوتنامه برای حضور اعضا داریم؛ همچنین هنگامی که طرح یا لوایح دو فوریتی در صحن مجلس مطرح شود، اعضای شورا در این جلسات شرکت می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دو بازوی مشورتی این شورا از جمله مجمع مشورتی فقهی و مرکز تحقیقات شورای نگهبان گفت: مجمع مشورتی فقهی در طول سال گذشته 55 جلسه تشکیل داده است همچنین مرکز تحقیقات حقوقی شورا که متشکل از صاحب‌نظران و استادان دانشگاه است، دارای کمیسیون‌های متعددی است.

وی همچنین با بیان اینکه ما در راستای اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق سعی کردیم که نشست‌های منظم خبری داشته باشیم، از کلیه‌ خبرنگاران و دست اندرکاران امر خبر مطبوعات و رسانه‌ها سپاسگزاری کرد.

کد خبر 58476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز