مدیر کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش از بازدید ۲۸۷۵ مدرسه ایران خبر داد و تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را اعلام کرد.

دانش‌آموزان روستایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، محمدحسین کفراشی مدیرکل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش درباره نظارت بر فرآیند آموزش دانش‌آموزان در سال تحصیلی کرونایی گفت: نظارت ما بر فرآیند آموزش و پرورش در گذشته که مدارس فعال بودند راحت‌تر انجام می‌شد اما با توجه به آموزش مجازی کار دشوارتر شد و باید نظارت می‌کردیم چه تعداد دانش‌آموز تحت پوشش تحصیلی و چه تعداد معلم در حال فعالیت هستند.

وی افزود: اهدافی را برای نظارت در نظر گرفتیم از جمله بررسی میزان اهتمام مناطق در فرآیند آموزش، درصد پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان، سنجش میزان رضایتمندی اولیا، رصد میزان احراز و عضویت در شاد، شناسایی و تشویق کارکنان و معلمان خلاق.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: ۳۲ اداره کل و ۱۰۵ هزار مدرسه فرم‌های خوداظهاری را تکمیل کردند و از برنامه شاد هم اطلاعاتی دریافت کردیم تا بدانیم چه تعداد دانش‌آموز تحت پوشش آموزش نیستند و دانش‌آموزانی که در مناطق محروم تحت پوشش نیستند، شناسایی شدند.

اعزام ۳۷۵ ناظر برای رصد جریان آموزش 

کفراشی ادامه داد: ۳۷۵ ناظر به تمام مناطق کشور رفتند تا وضعیت آموزش رصد شود و از ۲۹ اداره کل آموزش و پرورش بازدید شد، از سه شهرستان شمالی به دلیل وضعیتی که داشتند و ممنوعیت ورود بازدیدی انجام نشد.

وی یادآور شد: نظارت‌ها تصادفی بود و استان‌ها دخالتی نداشتند، دوسوم بازدید در مناطق محروم و یک‌سوم در مناطق برخوردار بود چون هدف بررسی عدم پوشش تحصیلی بود.

۴۷ درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در شاد

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه در سطح کشور گفت: ۱۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ هنرستان بازدید شدند. 

طبق اطلاعات موجود در شبکه شاد تا ۳۰ بهمن، ۸۵ درصد دانش‌آموزان حضور داشتند که این میزان در سیستان و بلوچستان ۴۷ درصد و در قم و البرز ۹۳ درصد است. در مناطقی که پوشش دانش‌آموزان در شاد پایین است و مناطق محروم هستند مانند سیستان و بلوچستان دانش‌آموزان به شکل حضوری در مدرسه هستند.

نداشتن گوشی مهم‌ترین دلیل نبودن در شاد

کفراشی درباره دلایل عدم احراز هویت در شاد بیان کرد: از بین مدارس بازدید شده،۱۷۷۷ مدرسه از یک تا سه دانش‌آموز عدم احراز هویت در شاد داشتند که دلایل آن بدین شرح است: ۶۷ درصد به تعداد ۱۱۸۱ نفر نداشتن گوشی و تبلت، ۸ درصد به تعداد ۱۵۴ نفر نبود اینترنت، ۹ درصد به تعداد ۱۷۰ نفر اشکالی فنی شاد، ۱۶ درصد به تعداد ۲۷۳ نفر سایر دلایل مانندگوشی مشترک، عدم قابلیت گوشی‌های قدیمی؛ در قالب طرح هدایت هر دانش‌آموز یک تبلت، تلاش می‌کنیم تبلت در اختیار بگذاریم و بیش از ۲۰۰ هزار تامین شده است.

وی افزود: ۲ میلیون  و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در شاد احراز هویت نشده‌اند و از آموزش تلویزیونی استفاده می‌کنند.

بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه و ۳۷۷۴ بازمانده از تحصیل

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت دانش‌آموزان جامانده از شاد در خودارزیابی استان‌ها عنوان کرد: ۱۰۵۳۳۹ مدرسه در خودارزیابی حضور داشتند و ۱۴۷۶۴۰۸۲ دانش‌آموز در این ارزیابی بودند که ۱۲۴۹۶۱۹۰ نفر در شاد احراز هویت شدند و ۲۱۴۳۸۷۷ نفر یعنی ۱۴.۵ درصد در شاد احراز هویت نشدند.

کفراشی درباره دانش‌آموزان جامانده از شاد در مدارس بازدیدشده گفت: ۲۸۷۵ مدرسه به تعداد ۶۲۳۵۷۷ دانش‌آموز بازدید شدند، ۵۶۵۹۶۴ نفر در شاد حضور داشتند و ۵۷۶۳۱ نفر یعنی ۹ درصد در شاد حضور نداشتند.

وی درباره روش‌های آموزشی جایگزین برای دانش‌آموزان جامانده از شاد گفت: ۲۴ درصد آموزش حضوری دریافت می‌کنند، ۳۹ درصد از خودآموز و ۳۱ درصد از آموزش تلویزیون استفاده می‌کنند. ۶.۵ درصد به تعداد ۳۷۷۴ دانش‌آموز تحت آموزش نبودند و از تحصیل بازمانده‌اند که درصد دانش‌آموز فاقد آموزش به تعداد کل دانش‌آموزان در مدارس بازدیدشده ۰.۰۶ درصد است.

پسران بیشتر از دختران از تحصیل بازماندند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره آمار تفکیکی دانش‌آموزان بازمانده از آموزش توضیح داد: ۱۶۸۵ دانش‌آموز دوره ابتدایی (۱۰۱۳ پسر، ۴۹۵ دختر و ۱۷۷ مختلط)، ۹۸۸ دانش‌آموز متوسطه اول (۶۶۶ پسر، ۳۱۵ دختر و ۷ مختلط)، ۳۸۹ دانش‌آموز متوسطه دوم (۱۹۸ پسر و ۱۹۱ دختر) و ۷۱۲ دانش‌آموز هنرستانی (۴۷۰ پسر و ۲۴۲ دختر) از تحصیل بازماندند.

دلایل اصلی ترک تحصیل 

وی گفت: دلایل اصلی بازماندن دانش‌آموزان از آموزش عبارت است از تکرار پایه خصوصا در کلاس اول، اشتغال به کار دانش‌آموز در مناطق محروم به ویژه دانش‌آموزان هنرستان‌ها، ازدواج، تعطیلی خوابگاه‌ها و مهاجرت.

کفراشی ادامه داد: ۹۳ درصد معلمان در شاد احراز هویت شدند که درصد معلمان احراز هویت شده در شاد در مدارس بازدید شده ۹۷ درصد بود، دلیل عدم احراز هویت، مشکل نرم‌افزاری است از مدارس بازدید شده ۴۸۲۸۱ معلم حضور داشتند که  ۴۶۸۰۹ در شاد هستند و ۱۴۷۲ نفر در شاد نیستند و دلیل اصلی عدم فعالیت معلمان، مرخصی، بیماری و عدم دسترسی است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظرخواهی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان بیان کرد: ۱۷۰۱۲ تماس با خانواده‌ها داشتیم که ۹۴ درصد رضایتمندی داشتند و دسترسی به حداقل آموزشی ۹۹ درصد بود هر چند ممکن است کیفیت مناسب نباشد و ۹۹.۷ درصد میزان فعالیت معلمان در فرایند آموزشی است.

کد خبر 586115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha