همشهری آنلاین: سفر مفصل باراک اوباما به برلین حسادت برخی دیگر از پایتخت‌های اروپایی را برانگیخته است.

اشپیگل آنلاین گزارش داد، آلمان‌ها نه تنها میزبانی مجللی را از این نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا دارند، بلکه قرار ملاقات‌های بیشتری هم نسبت به دیگران با او گذاشته‌اند. فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها احساس می‌کنند اوباما در مورد آنها تبعیض قایل شده است.

اوباما در سفرش به اروپا بیشتر برای نزدیکی به آلمان تلاش می‌کند تا پاریس و لندن. اشپیگل آنلاین به جزییاتی درباره این سفر یک روز پس از آن دست یافت که این نامزد دموکرات تایید کرد سخنرانی‌اش در برلین را مقابل مجسمه آزادی این شهر انجام خواهد داد.

اکنون مشخص شده است که اوباما در آلمان ملاقاتی جداگانه و دو نفری را با آنگلا مرکل، صدراعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه این کشور خواهد داشت.

در پاریس و انگلیس تاکنون فقط ملاقات با نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و گوردون براون، نخست‌وزیر در برنامه قرار دارد. هنوز مشخص نیست که آیا وزیران امور خارجه این کشورها هم با این دموکرات دیدار خواهند داشت یا خیر.

به گفته حلقه‌های نزدیک به اوباما، این واقعه محافل پاریسی و لندنی را عصبانی کرده است. آنها از این عصبانی هستند که مباحثات درباره سفر برلین و سخنرانی اوباما به تیتر اول سفر او به اروپا تبدیل شده است. اوباما تاکنون به افغانستان و عراق سفر کرده و پس از آن قرار است به سرزمین‌های اشغالی، اردن و از روز پنجشنبه به برلین، پاریس و لندن برود.

مرکل شماره یک است
محافل تیم اوباما می‌گویند: «فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها فکر می‌کنند بیش از اندازه به آلمان توجه شده است.» قسمت خوشمزه داستان همینجاست چون شراکت انگلیس و آمریکا به طور سنتی نزدیک است.

انگلیسی‌ها شریک مهم ائتلاف آمریکایی‌ها در عراق هستند. در لندن این نگرانی که به اوقات تلخی منجر شده است، وجود دارد که چرا اوباما آنطور که ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، سفرش را با دیدار از لندن آغاز نکرد. سارکوزی هم بارها از زمان بر سر کار آمدن تلاش کرده است نشان دهد به واشنگتن نزدیک می‌شود.

تیم اوباما در همین حال کمترین تردید را به جا گذاشته است که آنگلا مرکل در حال حاضر قوی‌ترین شخصیت رهبری در اروپا محسوب می‌شود. استدلالی که می‌شود این است که سارکوزی هنوز مدت زیادی نیست به این سمت رسیده و براون هم به طور دایم در بحران گرفتار است.

رابرت وکسلر، نماینده دموکرات در کنگره آمریکا هفته گذشته در خصوص سفر اوباما گفته بود روابط آمریکا و آلمان در مرحله حساسی قرار دارد.

با این حال آلمان‌ها هم تاکنون به طور کامل راضی نشده‌اند. آنها خواستار برگزاری ملاقات‌های دو نفری بیشتری هستند که بنا بر اطلاعات اشپیگل به موفقیت نینجامیده است. با این وجود در صورتی که برنامه تغییر نکند، اوباما پیش از سخنرانی پنجشنبه شب خود ملاقاتی را با سیاستمداران برلینی خواهد داشت.

«یک شو انتخاباتی»
رندی شوینمان، مشاور سیاست خارجی جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی با اشپیگل بر اوباما خرده گرفت که زمان کافی برای برنامه‌ریزی سفرهایش صرف نکرده است. وی گفت: «اوباما سخنرانی اصلی‌اش را درباره روابط فراآتلانتیکی در برلین ایراد می‌کند، بی‌آنکه پیش از آن اصلا با سیاستمداران انگلیسی و فرانسوی صحبتی کرده باشد. حتی شاید پیش از آن با سیاستمداران آلمانی هم ملاقات نکند. مشخص است که او نمی‌خواهد افکار آنها را مورد توجه قرار دهد. این فقط یک شو برای تبلیغات انتخاباتی است.»

با این حال نمی‌توان هارمونی روابط با آلمان را به این صورت صحنه‌سازی کرد که اوباما مداخله بیشتر آلمان را در افغانستان خواستار می‌شود. سوزان رایس، مشاور ارشد سیاست خارجی وی به اشپیگل گفت: «نه آلمان و نه آمریکا نمی‌توانند معتقد باشند می‌توانند با اقدامات نصف و نیمه و بدون پرداخت هزینه، بر اوضاع افغانستان و پاکستان مستولی شوند.»

به گفته رایس، آمریکا باید منابع و نیروهای بیشتری را به افغانستان تخصیص دهد و ناتو هم همچنین. «این نیروها نباید با این محدودیت مواجه باشند که کجا و چگونه عملیات کنند.»

کد خبر 58648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز