آخرین آزمایش موشک استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس ظاهرا داشت با موفقیت کامل به پایان می‌رسید که انفجار آن پس از فرودی ظاهرا بی‌نقص همه چیز را عوض کرد.

SN10

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آخرین نمونه اولیه موشک استارشیب شرکت اسپیس‌ایکس روز چهارشنبه بدون خطا از سکوی پرتایش در  بوکا چیکا در ایالت تکزاس آمریکا به پرواز درآمد و بعد به زمین بازگشت و نخستین فرود قائمش را انجام داد.

اما این پیروزی مدت کوتاهی بیشتر به طول نینجامید. موشک کمی به یک طرف کج شد و یک سیستم خودکار فرونشانی آتش شروع به ریختن جریانی از آب را روی پایه موشک هنوز در حال سوختن بود، کرد. این سفینه حدود هشت دقیقه پس از فرودش منفجر و تکه‌تکه شد.

این سومین بار که موشک استارشیپ پس از پرتابی بی‌عیب‌ونقص هنگام فرودی روی زمین آتش می‌گیرد. این موشک برای انتقال انسان‌ها و ۱۰۰ تن محموله در ماموریت‌های آینده به ماه و مریخ طراحی شده است.

این پیامد برای ایلان ماسک، میلیاردر بنیانگذار اسپیس‌ایکس و نیز رئیس شرکت تسلا، سازنده ماشین‌های برقی نتایجی متناقض داشت.

استارشیب SN10 نسبت به نمونه‌های SN8 در ماه دسامبر (دی) و SN9 در ماه فوریه (بهمن) به موفقیت در فرودی قائم و بی‌خطر نزدیک‌تر شد. ماسک در توئیتی در پاسخ به تبریکی محتاطانه به یکی از طرفدارانش نوشت: «روحت شاد SN10، پایان پرافتخار خدمت.»

موشک کامل استارشیپ که هنگام اتصال با بوستر مرحله اول پرقدرتش درازایی ۱۲۰ متری دارد، وسیله  نقلیه قابل‌استفاده دوباره نسل آینده اسپیس‌ایکس و محور بلندپروازهایی ماسک برای ارزان و معمول کردن سفرهای فضایی انسان‌ها است.

نخستین پرواز مداری استارشیپ برای پایان سال میلادی جاری برنامه‌ریزی شده است. ماسک گفته است که گفته است قصد دارد «یوساکو مازاوا»، میلیارد ژاپنی را در سال ۲۰۲۳ با این موشک به ماه بفرستد.

کد خبر 588897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha