تصحیح انتقادی ۶ سفرنامه از دوران قاجار شامل «سیاحتنامه مراکش»، «سفرنامه ویتنام»، «سفرنامه پکن»، «سفرنامه قطب شمال»، «سفرنامه کرواسی» و «سفرنامه اروپا» امروز (۱۸ اسفند ۱۳۹۹) رونمایی شد.

کتاب سفرنامه

به گزارش همشهری آنلاین مهر، آیین رونمایی از تصحیح انتقادی ۶ سفرنامه دوره قاجار، در روز جهانی زن و در آستانه عید مبعث پیامبر اسلام، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۹ در دفتر مرکزی انتشارات آبتین نگار در شهر تاریخی بروجن در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

در این‌مراسم که با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام پذیرفت، شهناز بیگی بروجنی، نویسنده و ناشر و سرپرست مجموعه تصحیح سفرنامه‌های خطی فارسی، انتشار همزمان ۶ سفرنامه ارزشمند سیاحت نامه مراکش، نوشته پیر لوتی، سفرنامه ویتنام، نوشته ژان کلود آلبر موریس، سفرنامه پکن، نوشته ام تی شوتسه، سفرنامه قطب شمال، نوشته جورج اموری تایسن، سفرنامه کرواسی، نوشته شارل ایریارت و سفرنامه اروپا، نوشته لایق علی عمادالسلطنه، که توسط حسن جلالی عزیزیان و به شیوه ابتکاری انتشار سه متن تصحیح انتقادی، نسخه خطی و اصل کتاب به زبان فرانسوی یا انگلیسی در کنار هم تحقق یافته، نقطه عطفی در تاریخ ادبیات قاجار و سفرنامه نگاری دانست.

بیگی بروجنی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد با درایت و همکاری و مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴۸ جلد دیگر این مجموعه نفیس تا خرداد ۱۴۰۰ روانه بازار نشر شود. به باور این مورخ و پژوهشگر چنین کاری یک رویداد خاص در تاریخ تصحیح متون کشور است و نشان می‌دهد که بیرق علم و دانش و تحقیق و تصحیح و نشر آثار فاخر، همواره در ایران عزیز، خاستگاه دانشمندان و فرزانگان در اهتزاز است.

کد خبر 589517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha