شیوع کرونا بسیاری از مشاغل به‌ویژه کسب و کارهای خرد، فروش صنایع‌دستی و آثار هنری و... را با رکود مواجه کرد.

بهار شاد

 بر این اساس، مدیریت سرای محله ایرانشهر در آستانه نوروز گالری دست‌آفرین سرای محله را برای عرضه محصولات و تولیدات بانوان هنرمند و سرپرست خانوار افتتاح کرد. گالری در ماه آخر سال ۹۹ راه‌اندازی شد، اما برنامه مدیریت محله این است که گالری، دائمی‌ شود. برای برپایی آن، «مونا دیبا» مسئول گالری، که از ۱۰ سال قبل در حوزه‌های کارآفرینی با شهرداری فعالیت داشته، نقش پررنگی ایفا کرده است. در این فروشگاه بیش از ۱۰ تولیدکننده محصولات خود را عرضه کرده‌اند.

استقبال از نوروز با افتتاح گالری دست‌آفرین
مونا دیبا
  •  اشتغال ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم

«مونا دیبا» درباره چگونگی ایجاد این گالری می‌گوید: «از ۱۰ سال قبل با شهرداری همکاری داشتم و مدتی هم در جهاد دانشگاهی برای ثبت تعاونی مشاغل خانگی فعال بودم و ۲ هزار تعاونی ثبت کردیم. همان دوره برند دیبا هم ثبت شد و افرادی را که نمی‌توانستند تولیدات‌شان را تجاری‌سازی کنند تحت برند دیبا پوشش دادم تا بتوانند فعالیت کنند.» به گفته  دیبا، بعد از پیگیری‌ها و رایزنی‌ها، قرارداد گالری دست‌آفرین سرای محله ایرانشهر بسته شد: «قرارداد یک ساله است و تا ۲ سال تمدید می‌شود. در حال حاضر ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم با ما همکاری دارند و ۵ نفر هم جزو سازمان بهزیستی و از روشندلان و کم‌توانان حرکتی هستند که در کارگاه خودم در زمینه زیورآلات فعالیت دارند.

بقیه افرادی که با ما همکاری دارند از بانوان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستند و اولویت ما به کارگیری توانایی‌های این افراد است.»
در روز افتتاح این گالری قول‌هایی داده شد: «مسئولان حاضر در روز افتتاحیه هم قول دادند ۲ روز در هفته، پشت ساختمان سرای محله، گذر هنر برپا کنند. در گذر هنر میزهایی در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا به‌صورت مستقیم تولیداتشان را عرضه و درباره هنرشان به بازدیدکنندگان توضیح بدهند. گالری در این روزهای پایانی سال هر روز از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای عموم است.»

استقبال از نوروز با افتتاح گالری دست‌آفرین
فاطمه گلیایی
  •  بازار فروش پایدار

«فاطمه گلیایی» از ساکنان قلب پایتخت و یکی از بانوان سرپرست خانواری است که در گالری دست‌آفرین سرای محله ایرانشهر عروسک‌های زیبای روسی خود را در معرض دید گذاشته است: «حدود ۶ سال است در زمینه عروسک‌سازی فعالم. این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسبی که برای همه قابل لمس است، سرمایه‌گذاری‌کاری سخت است. ولی با راه‌اندازی این فروشگاه برای فروش محصولاتم خاطرم آسوده شده است و بازار فروش پایداری دارم.» ۱۲ عروسک روسی و ۱۵ ریسه سنتی که هنر دست گلیایی است در فروشگاه عرضه شده است. این بانوی هنرمند معتقد است با توجه به ایام نوروز و خریدهای آخر سال، بهتر است تبلیغات بیشتری برای فروشگاه انجام شود تا میزان فروش هم بیشتر شود.

استقبال از نوروز با افتتاح گالری دست‌آفرین
نیلوفر مرزبان

  •  بازارچه‌های محلی؛ پلی برای خودکفایی بانوان

«نیلوفر مرزبان» یکی از بانوان کارآفرینی است که با همکارش، خیاط‌خانه آفاق را اداره می‌کنند. آنها هم کارگاه خیاطی دارند و هم کارگاه خانگی و حالا در گالری دست‌آفرین سرای محله ایرانشهر مانتوهای سنتی و کالای خواب و رومیزی و... را که هنر دست بانوان پرتلاش است، عرضه می‌کنند.
مرزبان با توجه به اینکه کرونا در بازار فروش آنها هم تأثیر زیادی داشته، امیدوار است این گالری از لحاظ اقتصادی نقش پررنگی برای بانوانی که با آفاق همکاری دارند، داشته باشد: «برخی ازدوزنده‌های ما سرپرست خانوار هستند و در دوخت لباس یا کالای خواب به ما کمک می‌کنند. برخی دیگر هم در زمینه فروش فعالیت دارند. با توجه به در پیش بودن نوروز، تولیدات خود را در این گالری هم عرضه کرده‌ایم. امیدواریم تا آخر سال شاهد فروش دلگرم‌کننده‌ای باشیم.»
مرزبان معتقد است بازارچه‌های محلی پلی برای خودکفایی بانوان هستند. از طرفی، چون اجاره کمتری برای گرفتن میز از تولیدکننده گرفته می‌شود، این بانوان کم‌کم می‌توانند روی پای خود بایستند و مستقل شوند.

استقبال از نوروز با افتتاح گالری دست‌آفرین
پیمان زواره
  •  اطلاع‌رسانی و تبلیغات به‌زودی انجام می‌شود

«پیمان زواره» مدیر محله ایرانشهر، هم درباره این گالری بیان می‌کند: «حداقل امکانی که سرای محله داشته در اختیار فروشگاه قرار گرفته است. ‌درصددیم نور کافی هم به این فروشگاه اختصاص بدهیم تا با توجه به در پیش بودن نوروز و خریدهای نوروزی بازار فروش خوبی برای این بانوان هنرمند فراهم شود.»
او ادامه می‌دهد: «به مرور زمان این فروشگاه برای اهالی و شهروندان شناخته می‌شود و البته سرای محله هم از طریق فضای مجازی دیگرسراهای منطقه ۶ اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم را انجام می‌دهد.»
به گفته زواره، همه کارآفرینان و بانوان سرپرست خانوار منطقه ۶ می‌توانند محصولات خود را به‌صورت امانی به گالری دست‌آفرین سرای محله ایرانشهر بسپارند تا در معرض فروش قرار بگیرد. در صورت استقبال صاحبان مشاغل خانگی و شهروندان در طول هفته نیز یک روزبازار به‌صورت دائمی راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر 590393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha