سالی که روزهای پایانی‌اش را می‌گذرانیم پر از اتفاقات تلخ و شیرینی بسیاری بود.

خبرسازهای محله

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: در شماره‌های مختلف همشهری محله، با اهالی و ساکنان محدوده غرب تهران درباره مشکلات‌شان گفت‌وگو شد، زیبایی‌های محله‌ها به تصویر درآمد، مدیران شهری طرح‌های شاخص در محله‌ها را مطرح کردند، گروه‌های مردم‌نهاد به برنامه‌هایی اشاره داشتند که مرهمی بر درد آسیب‌دیدگان اجتماعی و... و. بود. در ۴۵ شماره گذشته برخی از مطالب بر روی جلد همشهری محله جا گرفت و برخی مانند مجسمه برنزی «مرد بارانی» در تهرانسر بازخوردهای زیادی داشت. برخی از اتفاق‌ها مانند اجرای طرح «کوچه‌های رنگی» تکرار شد. در آخرین شماره از سال ۱۳۹۹ به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم. 

خبرسازهای مــحله

  • برج سپید نیازمند توجه بیشتر

۲۴ مهرماه برج «آزادی» ۴۹ ساله شد. البته پیش از آن در همشهری به موضوع برج آزادی و بی‌توجهی‌هایی که به مرمت آن می‌شود، پرداخته شده بود. در گزارش همشهری محله به ورود آب به داخل مجموعه و تخریب فضاهای داخلی اشاره شده بود. اگرچه در اطراف، المان‌هایی نصب شده اما همچنان برج در معرض آسیب است. البته پس از آن مدیران زیادی از برج سپید دیدن کردند و مدیر این مجموعه فرهنگی و هنری نیز برای جذب هنرمندان تلاش زیادی کرد. اما برج آزادی همچنان در معرض خطر است. اگرچه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی آبنمای آن پس از ۱۵ سال منتشر شده است، اما نباید فراموش کرد که زخم‌های نماد پایتخت هنوز خوب نشده‌اند.

خبرسازهای مــحله

  • تکرار ضیافت رنگ‌ها

پس از اجرای طرح کوچه‌های رنگی در کوچه «خسرو قدیانی» منطقه ۹ که استقبال زیادی از آن شد و ساکنان کوچه ورود رنگ‌ها به محله فرسوده‌شان را سبب ایجاد روحیه دانستند. این روزها بسیاری از افرادی که از این کوچه عبور می‌کنند، عکسی را به یادگار می‌گیرند. البته در روزهای اخیر در منطقه ۲۱ نیز در قالب اجرای برنامه‌های «محله آرایی» و «خانه تکانی نوروزی»، این طرح در محله «چیتگر شمالی»، خیابان «جهاد»، کوچه «قدس هفت» هم اجرا شده است. در این طرح با بهره‌گیری از رنگ‌های خاص شاد و ایده‌های نو تلاش شده است تا حس طراوت و زیبایی بصری نمایان و به شهروندان ساکن محله القا شود. چون در این خیابان‌ها از رنگ‌های شاد استفاده شده است و گل‌های رنگی به جای قرار گرفتن در گلدان‌ها در تایرهای رنگ شده جانمایی شده‌اند و کوچه نمایی جدیدی به خود گرفته است.

خبرسازهای مــحله

  • طرحی جدید برای کن زیبا

ساکنان و مسئولان «کن»، در سال‌های اخیر برای ماندگاری این محله تلاش‌های زیادی کرده‌اند. آنها حتی به شکل خودجوش برای ماندگاری نام کوچه‌ها و معابر قدیمی محله‌شان، تابلوهایی را تدارک دیدند و اقدام به نصب آن کردند. البته یکی از مهم‌ترین خواسته ساکنان، رفع مشکلات طرح تفصیلی بود که بالاخره پس از سال‌ها تلاش و پیگیری در سایه وحدت و حمایت اهالی، طرح تفصیلی بافت مسکونی کن در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تصویب شد. در این طرح تراکم ۱۸۰، با سطح اشغال ۶۰‌درصد در ۳ طبقه بر روی پارکینگ، دیده شده است. هم‌چنین در محدوده مشخص شده طرح، اهالی از امتیازات بافت فرسوده (غیر از طبقه تشویقی) براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی برخوردار خواهند بود. همشهری محله بارها به مشکلات این شهروندان پرداخته بود و اکنون ساکنان امید دارند با ابلاغ و اجرایی شدن این طرح شاهد توسعه محله و رفع بسیاری از مشکلات و معضلات خود باشند.

خبرسازهای مــحله

  • مهربانی با حیوانات ادامه دارد

اگرچه وجود سگ‌های ولگرد در محله‌هایی مانند «جنت‌آباد»، «چیتگر» و... بارها سبب اعتراض اهالی بود و بارها در بخش شهروند خبرنگار به آن پرداخته شد و گاهی هم مدیران شهری طرح‌هایی را برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب به اجرا گذاشتند، اما در مقابل افرادی هم بودند که در مرکز حمایت از حیوانات با هزینه شخصی و کمک خیّران از سگ‌ها مراقبت می‌کردند.
دی ماه هم سامانگاه «مهربانی حیوانات» راه‌اندازی شد تا با عقیم کردن سگ‌ها مانع از ازدیاد جمعیت‌شان شود.
البته شهردار منطقه ۵ هم در بازدیدی از «کوهسار» و با توجه به تعداد بالای سگ‌های ولگرد عنوان کرده بود که در آینده در این مکان مرکزی هم برای نگهداری از سگ‌ها راه‌اندازی می‌شود که این موضوع سبب خوشحالی حامیان حیوانات شد.

خبرسازهای مــحله

  • بوستان پرخبر

بوستان «چیتگر» از ابتدای سال ۱۳۹۹، در تیتر بسیاری از اخبار قرار گرفت.
عده‌ای به تعطیلی این بوستان فرا منطقه‌ایی گله کردند و حتی موضوع به شورای‌شهر کشید. مدتی بعد آتش‌سوزی در این بوستان جنگلی خبرساز شد.
پس از مدتی هم جلوگیری از ورود خودروها به این بوستان سبب شد تا برخی رسانه‌ها بر روی این مجموعه توجه ویژه‌ایی داشته باشند.
 البته از اواخر خردادماه مدیران شهری منطقه ۲۲ عنوان کردند که دلیل جلوگیری از ورود خودروها، حفاظت از بوستان به‌ویژه در محدوده ارتفاعات آن بوده است و برای‌ تردد شهروندان خودروهای برقی تدارک دیده‌اند.
مدتی این روند ادامه داشت تا با افزایش شیوع «کرونا» باز این بوستان تعطیل شد و این روزها همچنان ورود خودروها به آن ممنوع است، با این تفاوت که خبری هم از خودروهای برقی نیست.

کد خبر 590583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha