رعایت حق تقدم
این در حالی است که برخی این قوانین را فراموش کرده یا ترجیح میدهند به جای یادآوری آن از فرصت به دست آمده برای عبور بیقید و شرط از تقاطعها و چهارراهها استفاده کنند.
این فکر که متاسفانه به ذهن بسیاری از رانندگان خطور میکند، موجب میشود که ترافیک سنگینی به وجود بیاید که تنها دلیل آن بیتوجهی به یکی از اصول گواهینامه به عنوان رعایت حق تقدم است.
به همین دلیل اهمیت حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در چنین شرایطی بیشتر میشود تا بتوانند بار ترافیکی را کنترل کنند. البته در بسیاری موارد ماموران حضور پررنگی داشته و به روانترشدن ترافیک کمک میکنند.
اما گاهی هم مشاهده میشود که در زمان قطع برق ماموری در محل چهارراه حضور ندارد و این امر در کنار همکاری نکردن رانندگان به گره خوردن ترافیک منتهی می شود.
رکورد سد معبر
قدیمترها حتی تابلوی کوچک پارکممنوع جلوی منازل نیز از ارج و قرب خاصی برخوردار بود و کسی به خودش اجازه نمیداد جلوی آنها پارک کند. با وجود این، اخیرا تابلوی بزرگ جلوی پارکینگ برجها و مجتمعها نیز دیگر تاثیر بازدارندهای ندارد.
برای نمونه تعدادی از رانندهها به محض مواجه شدن با کمبود جای پارک، با یک دندهعقب سریع به سمت جای خالی جلوی پارکینگ مجتمعهای مسکونی و اداری میروند و ورود و خروج خودروهای ساکنان را با مشکل مواجه میکنند.
به هر حال این فرهنگ باید نهادینه شود که شهروندان بدون در نظر گرفتن بزرگی یا کوچکی علائم هشدار دهنده به آنها توجه کنند.
جوجهکباب زنده
به نظر میرسد فروشندهها برای زیبایی ویترینها و جلب نظر رهگذران از هر راهکار و خلاقیتی استفاده میکنند.
این روزها بعد از تلویزیونهای سیاه و سفید، گوشماهی و هزار و یک شیء تزئینی دیگر نوبت به جوجههای رنگی رسیده که برخی از آنها در گرمای ویترینها به اصطلاح بایدکباب شوند و نظر مشتریها را به خود جلب کنند.
البته تمام فروشندههایی که از این ترفند استفاده میکنند را نمیتوان به داشتن جوجه کباب زنده متهم کرد زیرا آنها فضای بین مغازه و ویترین را برای تبادل هوای خنک باز گذاشته و بنابراین جوجهها زیاد گرمازده نمیشوند.
با این حال در کنار نظر استادان تبلیغات که «جلب توجه» را به عنوان یکی از مهمترین ملاکهای تبلیغ خوب معرفی میکنند باید درکنار آن، مسائلی همچون احترام به حقوق انسانها و حیوانات را درنظر گرفت.
برای نمونه در مورد جوجههای ویترینی چنانچه تعداد آنها در ویترین بیش از حد باشد در رنج و عذاب بودن آنها بیش از زیباییشان برای رهگذران جلب توجه میکند.
سرویسدهی یکی در میان
وجود مشکلات متعدد در عابربانکها موضوعی است که آنقدر تکراری شده که دیگر کمتر موجب تعجب میشود. اما هرچند وقت یکبار مشکلات عابربانکها هم به روز میشود تا تنوعی برای مشتریان باشد.
تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کردهاند که برخی از دستگاههای عابربانک به صورت یک درمیان به مشتریان سرویس میدهند.
به این ترتیب که یک مشتری میتواند با واردکردن کارت خود از دستگاه پول بگیرد اما مشتری بعدی با پیغام«دستگاه قادر به سرویسدهی نیست» مواجه میشود و مشتری سوم میتواند بدون مشکل عملیات مورد نظر خود را انجام دهد.
مشکل ارائه سرویس یک درمیان به مشتری در عابربانکها موجب شلوغی بیشتر و معطل ماندن مشتریان میشود این در حالی است که میتوان با حل این مشکل دستکم از اتلاف وقت مشتریان جلوگیری کرد.