این بار قرعه رنگ و نونوار شدن در منطقه ۹ به نام کوچه شهید «قادری» محله «امامزاده عبدالله» (ع) افتاد.

مهمانی رنگ ها

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: محله‌ای با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۱۲هکتار مساحت که در ضلع جنوبی منطقه واقع شده است. قرعه‌ای که با طرح و رنگ به دنبال زدودن غبار کهنگی و فرسودگی است؛ آن هم در آغاز سال و قرنی نو. این اقدام مدیریت شهری، منطقه ما را بر آن داشت تا در یکی از روزهای بهاری سری به این کوچه بزنیم و از نزدیک شاهد حال و هوای اهالی در آن باشیم. گزارش زیر حاصل چند ساعت گشت‌وگذار در کوچه‌ای پر از رنگ، نقاشی و طرح‌های زیبای محلی است.

به مهمـانی رنگ‌ها دعوتید

  • کوچه رنگی محله امامزاده عبدالله(ع)

پیدا کردن کوچه شهید قادری در محله امامزاده عبدالله(ع) که یکی از قدیمی‌ترین کوچه‌های آن است، کار دشواری نیست. نشانی‌اش سرراست و مسیرش در دسترس است. کوچه‌ای که از شمال به خیابان «برادران فلاح» و از جنوب به خیابان «لطفی» منتهی می‌شود، بیش از ۸۰‌درصد واحدهای مسکونی‌اش، ریزدانه و بیش از ۷۰‌درصد دارای فرسودگی هستند. از ۲۰۰ پلاک آن تاکنون ۱۸ پلاک نوسازی و یا بازسازی شدند.

این شرایط فشردگی و فرسودگی کوچه قادری در میان تراکمی از رنگ خاکستری، نمای آن را به قدری برهم زده بود که مدیران شهری را بر آن داشت تا با رنگ، طرح و آذین‌بندی، زندگی و نشاط را به آن بازگردانند. زیرسازی اجرای طرح کوچک مقیاس و زیباشناسانه «کوچه رنگی» از دیوارهای ترک خورده و تیره، باغچه‌ها و حاشیه‌های متروک، پیاده‌روهایی ناهموار و نمایی نا زیبا از اسفندماه سال گذشته آغاز شد. ابتدا لایروبی جوی‌ها، سفیدکاری دیوارها، آسفالت‌ریزی کف و رفع اغتشاشات بصری ناشی از سیم‌های برق آشفته انجام شد. سپس اهالی کوچه به نقاشی‌ و رنگ کردن دیوارها اقدام کردند. «داریوش کرم‌پور» یکی از اهالی قدیمی محله امامزاده عبدالله(ع) در این‌باره می‌گوید: «بافت فرسوده این محله به قدری گسترده است که با نوسازی چند پلاک نمی‌توان به نماهای زیبا و استاندارد رسید! اما با اجرای طرح رنگ‌آمیزی می‌توان به‌صورت موقت این فرسودگی آزاردهنده را پوشش داد.»

به مهمـانی رنگ‌ها دعوتید

  • رنگ بر دیوارهای خاکستری

در این کوچه ۸۰۰ متری با مشارکت اهالی، بیش از ۳۰ دیوارنگاره اجرا و بیش از ۵۰۰‌متر از کف پیاده‌روهای آن رنگ‌آمیزی شده است. به‌گونه‌ایی که دیگر خبری از رنگ خاکستری در آن نیست. «زهرا دل‌پسند» از ساکنان کوچه می‌گوید: «مزیت این طرح آن است که اهالی در اجرای آن نقش مستقیمی داشته‌اند. حتی در مرحله نخست این طرح، از همه همسایه‌ها درباره طرح‌ نقاشی‌ها و چگونگی تناسب رنگ‌ها نظرسنجی کرده‌اند. ایده‌های نخ‌پیچی تنه درختان، لانه‌سازی برای پرندگان و نصب فلاور باکس بر روی دیوارها هم دیگر سنگ تمام، برای زیبایی کوچه شد.» «محمد رافعی» از کاسبان کوچه هم نظر مثبت دارد: «این کوچه فرسوده که بر دیوارهایش رد رسوب آب بود و آجر و سیمان‌های رنگ و رو رفته‌اش حال عابران را بد می‌کرد، اکنون همه ما را سرکیف می‌آورد و دلمان می‌خواهد با گرمی هوا، مدام در کوچه قدم بزنیم. حتی گاهی افرادی را اینجا می‌بینیم که مسیرشان از کوچه‌های مجاور است اما به سبب زیبایی و امنیتی که ایجاد شده، عبور از این کوچه را ترجیح می‌دهند. امیدوارم که همسایه‌ها در نگهداری این زیبایی‌ها کوشا باشند تا بتوانیم مدت زمان بیشتری از آن لذت ببریم.»

به مهمـانی رنگ‌ها دعوتید

  • تسهیلات تشویقی نوسازی فراموش نشود

قرار است به‌زودی مبلمان شهری نیز در کوچه شهید قادری نصب شود. کوچه‌ای که تا مدتی پیش، محلی برای پاتوق معتادان و ناامن برای گذر عابران محسوب می‌شد اما اکنون شلوغی عبور و مرورها و زیبایی تماشایی آن، هر رهگذری را متوجه خود می‌کند. «محسن دودانگه» یکی از اعضای شورایاری محله امامزاده عبدالله(ع) می‌گوید: «شرایط دشوار اقتصادی مانع از نوسازی و تجمیع پلاک‌ها به‌ویژه در این محله شده است. بنابراین در حال حاضر رنگ‌آمیزی به جای نوسازی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. گزینه‌ای که با توجه به تجربه چندین باره آن انتظار می‌رود با دقت و کیفیت مطلوب اجرا شود. البته به شرط آنکه به‌تدریج تسهیلات تشویقی نوسازی مؤثری از سوی ارگان‌های دولتی و شهرداری‌های مناطق اعطا شود. تسهیلاتی که در کنار حفظ هویت محله محرک و مکملی برای ایجاد شهرسازی مدرن باشد.» «سوگند محمدی» نیز از اهالی کوچه می‌گوید: «اوایل گمان می‌کردم رنگ‌آمیزی، نورپردازی و آرام‌سازی فضای بصری کوچه تأثیر چندانی بر جلوه و نمای آن نگذارد اما به مرور که پایان این طرح به ثمر نشست، متوجه شدم این رنگ‌های شاد، قدرت بزرگی در افزایش نشاط و روحیه ما به‌عنوان ساکنان کوچه دارند.»

به مهمـانی رنگ‌ها دعوتید
«علیرضا خامسیان»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۹
  • معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۹ تجربه خوب یک طرح

رویکرد شهرداری منطقه ۹ در سال جدید، رویکردی اجتماعی، محله‌محور و پیاده‌راه‌ساز است. «علیرضا خامسیان»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه، در این‌باره می‌گوید: «برای بازگرداندن شهر به مردم از رنگ و پیاده‌راه‌سازی‌های مدرن بهره‌خواهیم برد تا نشاط در محله‌های قدیمی و با هویت منطقه، کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهد. با همین رویکرد، زیست‌پذیری معابر کم‌عرض و فرسوده در محله‌های امامزاده عبدالله(ع)، «شهید دستغیب»، «دکتر هوشیار» و «شمشیری» را با مشارکت معاونت‌های مختلف شهرداری دنبال می‌کنیم.» خامسیان ضمن تأکید بر اهمیت زیبایی و رنگ در زندگی شهری می‌افزاید: «با اجرای طرح‌های زیباسازی و زیباشناختی به دنبال ایجاد جاذبه‌های گردشگری هستیم. مانندکاری که در کوچه دوستی و رنگی شهید قدیانی محله شهید دستغیب اجرا شد و بسیاری از شهروندان را از سایر مناطق به بازدید از آن کشاند. این توسعه فضاهای با نشاط شهری منجر به رویدادهای اجتماعی مؤثر و افزایش میزان مشارکت، مسئولیت‌پذیری و تعامل بین اهالی می‌شود که شهرداری منطقه ۹ در سال جدید با جدیت پیگیر آن خواهد بود.»

کد خبر 592897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha