مطالعات جدید نشان داده‌است که عوارض روانی بیماری کرونا بیش از سایر عوارض نادر این بیماری نگران کننده هستند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، بر اساس مطالعات، یک سوم از مبتلایان بهبودیافته از عفونت کرونا از اختلالات عصبی یا روانی رنج می‌برند.

به گفته محققان مشخص نیست که این ویروس چگونه با بیماری‌های روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی ارتباط دارد، اما این دو رایج‌ترین عوارض در بین ۱۴ اختلالی است که بررسی شد.

موارد سکته مغزی، زوال عقل و سایر اختلالات عصبی بعد از کووید-۱۹ نادر بوده اما هنوز هم قابل توجه است خصوصا در بیماران مبتلا به عفونت شدید.

پاول هریسون، استاد روانپزشکی دانشگاه آکسفورد گفت: «اگرچه خطرات فردی این اختلالات اندک است اما ممکن است تأثیر آن در مقیاس کلی جمعیت قابل توجه باشد.»

ماکس تاکت، روانپزشک آکسفورد و دیگر همکار این پژوهش نیز گفت اگرچه این مطالعه قادر به بررسی مکانیسم‌های بیولوژیکی یا روانشناختی این اتفاق نبوده اما برای پیشگیری یا درمان آن تحقیقات فوری نیاز است.

کارشناسان بهداشت به طور فزاینده‌ای نگران خطرات مغزی و اختلالات روانی ناشی از کووید هستند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که ۲۰٪ از بهبودیافتگان از کووید، طی سه ماه با یک اختلال روانپزشکی درگیر شده‌اند.

این یافته‌های جدید که در مجله روانپزشکی معتبر لنست (Lancet) منتشر شده عمدتا از تجزیه و تحلیل پرونده‌های نزدیک به ۲۵۰هزار بیمار کرونا، عمدتا از ایالات متحده، به دست آمده و نشان داد که ۳۴٪  از این افراد در طی شش ماه با بیماری های عصبی یا روانی مواجه شده‌اند.

دانشمندان معتقدند این اختلالات به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی بود که در آن دوره از آنفلوانزا یا سایر عفونت‌های تنفسی بهبود یافتند. اضطراب، با ۱۷٪، و اختلالات خلقی، با ۱۴٪، بیشترین شیوع را داشته و به نظر نمی‌رسد رابطه‌ای با شدت عفونت کرونا داشته باشد.

این در حالیست که از میان کسانی که با کووید شدید، تحت مراقبت‌های ویژه بستری بودند، ۷٪ در طی شش ماه سکته کردند و تقریباً ۲٪ مبتلا به زوال عقل شدند.

این یافته‌های مهم و نگران‌کننده نشان می‌دهد فراتر از هرگونه تردید منطقی، کووید-۱۹ به طور مساوی بر مغز و ذهن تأثیر می‌گذارد. به این معنا که تاثیری که کرونا بر سلامت روان افراد می‌گذار، می‌تواند شدید باشد.

کد خبر 593683
منبع: رویترز

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha