در میان استادان قرآنی صاحب‌نام جنوب تهران که اغلب آنها از ریش‌سپیدان و بزرگان محله‌ها هستند، قاری جوانی وجود دارد که نام او را در برنامه‌های قرآنی کشوری و بین‌المللی بسیار می‌شنویم.

قرآن

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:    «مجیدعنان‌پور» قاری ممتاز، دعاخوان برگزیده کشور و از مدرسان علوم قرآنی است. او در تربیت نسل قرآنی محله باغ خزانه نقش زیادی داشته و با تدارک برنامه‌هایی مانند کرسی تلاوت و جلسات قرائت کلام‌الله، زمینه استفاده اهالی از محضر درس استادان قرآنی شاخص را فراهم کرده است. این تلاش‌ها در کنار پایبندی عنان‌پور به آموزه‌های دینی به او شخصیتی قابل احترام بخشیده است. عنان‌پور این روحیه و شخصیت قرآن‌مدار خود را حاصل تربیت خانوادگی خود و زحمات پدر و مادرش می‌داند.

فرزندان خانواده «عنان‌پور» همیشه مادربزرگ مهربان و دوست‌داشتنی خود را در حال زمزمه قرآن دیده بودند و خوب می‌دانستند «بی‌بی» نوه‌های قرآن‌خوان را خیلی دوست دارد. حاج مجید عنان‌پور تعریف می‌کند: «وقتی بی‌بی من و خواهرانم را صدا می‌زد که صفحه سوره‌ای را نشانش دهیم، هریک از ما سعی می‌کردیم زودتر خودمان را برسانیم. مادربزرگم سواد نداشت و چشم‌هایش خوب نمی‌دید، ولی سوره‌های زیادی را حفظ بود و دلش می‌خواست در زمان زمزمه این سوره‌ها قرآن مقابلش باشد.» تا صدای تلاوت دلنشین بی‌بی بلند می‌شد، مجید کوچک و خواهرانش کنار بی‌بی می‌نشستند و ساکت و آرام به قرآن خواندن او گوش می‌کردند. قاری خوش‌صوت محله باغ خزانه از کودکی‌اش خاطرات قرآنی شیرینی دارد. او می‌گوید: «پدرم حاج رشید قرائت گیرایی دارد. وقتی بچه بودم هر روز با صدای‌ مناجات و تلاوت صبحگاهی او از خواب بیدار می‌شدم.

مادرم هم به شنیدن تلاوت قرآن علاقه زیادی داشت. آن زمان تلاوت استاد «پرهیزگار» تنها تلاوت آموزشی بود که از صدا و سیما پخش می‌شد و زمان پخش محدود ومشخصی داشت. مادرم هر جا بود، زمان پخش تلاوت استاد خودش را به خانه می‌رساند. گاهی هم از ما می‌خواست برنامه را برایش روی نوار کاست ضبط کنیم.»

  •  نارگیل جایزه برنده‌ها

مجید تعریف می‌کند: «برای مادرم کاست تلاوت قاریان بزرگ بهترین هدیه بود. وقتی او با خوشحالی نوار را در پخش صوت می‌گذاشت و به آن گوش می‌کرد، همه به احترام قرآن سکوت می‌کردیم و آرامش معنوی خاصی در خانه به وجود می‌آمد.» مادر خانواده عنان‌پورکه در دامان بی‌بی رشد کرده و خودش شیفته قرآن بود، تلاش می‌کرد این عشق را در فرزندانش هم تقویت کند. او می‌دانست برای نشاندن مهر کلام وحی در قلب بچه‌ها، باید مسیر مسجد را به آنها نشان داد.

وقت اذان مغرب پدر و مادر چنان که گویا به مهمانی خاصی می‌روند و به همراه بردن بچه‌ها نشانه بزرگ‌شدن آنهاست، همه را راه می‌انداختند: «لیلا، مرضیه بدوید مادر، به نماز نمی‌رسیم‌ها! مجید جان تو هم آماده شو، ماشاالله آقا شده‌ای دیگر، تو هم در مسجد نمازت را بخوان...» کلاس‌های قرآن مسجد، اوقات فراغت و روزهای بلند تابستان بچه‌ها را پر می‌کرد. همین که مدارس تعطیل می‌شد مادر در گوش بچه‌ها می‌خواند: «مادر حیف است وقتت را تلف کنی. برنامه‌ریزی کن تا آخر تابستان قرآن را ختم کنی. اسمت را درکلاس قرآن مسجد بنویسم؟ ‌» تحسین و تشویق‌های پدر و مادر به تنهایی کافی بود که مجید و خواهرانش با اشتیاق در این کلاس‌ها شرکت کنند، اما وقتی جایزه و تقدیر مربی هم چاشنی آن می‌شد، این ذوق و شوق را دامن می‌زد. جوایز مربی قرآن مسجد المهدی(عج)، گاهی تنقلات یا حتی میوه‌هایی مانند نارگیل بود، اما همین هدایای کوچک هم برای بچه‌ها ارزشمند بود و آنها را به ادامه این مسیر بیشتر علاقه‌مند می‌کرد. کلاس‌های قرآن مدارس این چرخه آموزش را تکمیل می‌کرد و فرزندان خانواده عنان‌پور نخستین داوطلبان کلاس‌های قرآن مدارس بودند.

  •  قاری کوچک

آقامجید دبستان میثم را به‌عنوان نخستین محل مداحی و تلاوت قرآن خود به خاطر دارد. او تعریف می‌کند: «یک روز همراه خانواده‌ام به همایشی رسمی دعوت شده بودم که مسئولان نهادهای مختلف در آن حضور داشتند. وقتی مجری برنامه از کودکان و نوجوانان خواست که برای خواندن یکی از سوره‌های قرآن به جایگاه مراسم بروند، من تنها کودکی بودم که داوطلب شدم. هر چقدر هم خواهرهایم تلاش کردند که مانعم شوند فایده‌ای نداشت. آن زمان فقط ۶ سال داشتم. خواهرانم می‌گفتند: «مجید نرو، پیش این جمعیت تپق می‌زنی، آبرویت می‌رود.» اما گوش من به این حرف‌ها بدهکار نبود.» آن روز مجید به جایگاه رفت و آنقدر غرا و گیرا قرآن تلاوت کرد که شیرینی تلاوت‌های امروز این قاری ممتاز و دعاخوان برگزیده کشوری، به حلاوت آن تلاوت و اجرا نمی‌رسد. در هر مناسبت و میلاد ائمه(ع) مجید خردسال به تنهایی خانه را آذین می‌بست و با مقواهای کوچک کارت دعوت درست می‌کرد تا اعضای خانواده را به جشن دعوت کند. همیشه هم تلاوت سوره‌ای کوچک یا بزرگ و مسابقه‌ای قرآنی قسمتی از این برنامه بود. او از سوره‌های مختلف قرآنی پرسش طرح می‌کرد و از پدر و مادر و خواهرهایش می‌خواست به آنها پاسخ دهند. از پول توجیبی اندکش هم برایشان جایزه می‌خرید.

  •  کارنامه‌ای پر افتخار

اعتماد به نفسی که در فضای خانواده در شخصیت مجید کوچک شکل گرفت، در مدرسه هم او را به دانش‌آموزی فعال و پرجنب‌وجوش تبدیل کرد. در دبستان میثم همیشه مجید عنان‌پور جزو نخستین دانش‌آموزانی بود که در برنامه‌های مختلف برای قرائت قرآن و دعا داوطلب می‌شد. همین جسارت او سبب شد که معلمش توانایی او را در مداحی کشف کند. عنان‌پور می‌گوید: «یک روز که در کلاس، قرآن تلاوت کردم پس از پایان قرائت شروع به خواندن سلام مخصوص حضرت فاطمه(س) کردم. من تصور می‌کردم این سلام‌ها هم جزء ذکرهای ختم قرائت است و اشتباه تلاوت کردم، اما معلم قرآنم به جای اینکه به من خرده بگیرد، من را جزو گروه مداحی مدرسه قرار داد و بعد از آن در هر مراسمی مداحی می‌کردم.»

کوچک‌ترین فرزنـــد خانواده عنان‌پور حالا یک جوان ۳۴ ساله است با یک کارنامه پرافتخار که در آن ده‌ها مقام برتر کشوری و استانی در رشته حفظ وترتیل کل قرآن کریم، عنوان قاری ممتاز و دعاخوان برگزیده کشور، اجرای برنامه مداحی زنده در شبکه قرآن سیما، فارغ‌التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و اقتصاد، تدریس در دانشگاه امام صادق(ع)، همکاری قرآنی و اجرای تلاوت در شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما، داوری مسابقات قرآنی در مقاطع و سطوح مختلف، عضویت در شورایاری دوره‌های گذشته محله باغ خزانه و... و. به چشم می‌خورد. دختران خانواده عنان‌پور هم اگرچه به اندازه آقامجید در جوامع قرآنی شناخته شده نیستند، اما هریک در این زمینه به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند و جزو مدرسان جلسات قرآنی هستند.

  • تربیت نسل قرآنی

مجید عنان‌پورکه از نعمت داشتن استادانی مانند «آیت‌الله مهدوی کنی»، «سید محسن خدام حسینی» و «محمد رضا» و «احمد ابوالقاسمی» برخوردار بوده، خودش هم به معلم و استادی قابل تبدیل شده است. او با وجود اشتغال در سازمان اوقاف و مشغله‌های کار و زندگی، از محله‌اش غافل نمی‌شود و به بهانه و مناسبت‌های مختلف، با برگزاری کرسی‌های تلاوت در مساجد محله و دعوت از استادان قرآنی زمینه علاقه و قرار گرفتن کودکان و نوجوانان محله باغ خزانه را در مسیر قرآنی فراهم می‌کند. کلاس‌های آموزش قرآن این استاد جوان از پررونق‌ترین مجالس قرآنی محله باغ خزانه است. عنان‌پور سیمایی آرام و متین و برخوردی مهربان و متواضعانه دارد. او به قول «محمد مسلمانی» که از دوستان قدیمی اوست، با خلق و خوی خوش و رفتار محترمانه‌ای که با کودکان و نوجوانان دارد، سبب می‌شود آنها به بودن در کلاس درس قرآن مشتاق شوند.

همنشینی با قرآن در همه ابعاد زندگی قاری ممتاز محله باغ خزانه تأثیر گذاشته است. «مونارحمان‌پور» همسرش، می‌گوید: «آقامجید نه تنها قاری قرآن است، بلکه سعی می‌کند همه رفتار و اعمالش بر اساس دستورات دینی باشد. او با تلاوت آیات قرآنی آرامش روحی پیدا می‌کند و سوره نور، از ذکرها و زمزمه‌های همیشگی اوست.»

کد خبر 596262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha