مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

کشاورزان مازندران بنا به اعلام مدیران حوزه کشاورزی این استان امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها باید قید کشت دوم را بزنند.

کم‌آبی

به گزارش همشهری آنلاین، کاهش بارندگی‌ها در مازندران طی چند ماه اخیر سبب شده که از حالا صدای بازگشت خشکسالی به شالیزارهای این استان شنیده شود. هر چند که مازندران طی روزهای اخیر بارندگی‌های تقریبا مناسبی را تجربه کرده است، اما آمارها و پیش‌بینی‌های مربوط به بارندگی‌ها نشان می‌دهد که این استان پس از دو سال ترسالی دوباره در آستانه وضعیت کم‌آبی قرار گرفته که این شرایط، کشاورزی قطب تولید برنج کشور را تهدید می‌کند.

به گفته مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران سال زراعی جاری با توجه به شرایط بارندگی‌ها در دسته سال‌های کم‌بارشی قرار می‌گیرد و به همین دلیل ضروری است که کشاورزان مازندران مصرف بهینه آب کشاورزی را در دستور کار قرار دهند.

محمدابراهیم یخکشی با بیان این که آب ذخیره شده پشت سدهای مازندران امسال به دلیل کم‌آبی و کم‌بارشی زودتر از سال‌های گذشته رهاسازی شد، اظهار می‌کند: برای آبیاری مزارع استان به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که حدود ۳۰ درصد از این آب مورد نیاز یعنی نزدیک به ۷۰۰ میلیون متر مکعب از دو سد بزرگ، ۶ سد کوچک و حدود ۸۰۰ قطعه آب‌بندان استان تأمین می‌شود. باقیمانده آب مورد نیاز کشاورزی از آب‌های روان و رودخانه‌ها تأمین می‌شود که با توجه به کاهش بارندگی‌ها، کشاورزان استان برای تأمین آب از این منابع با چالش مواجه خواهند شد.

کاهش بارندگی

بر اساس آمارهای مرکز ملی مدیریت خشکسالی سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری تا کنون بارش‌ها در مازندران نسبت به دوره بلندمدت ۱۷.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵.۷ درصد کاهش یافت. میانگین بارندگی دوره بلندمدت مازندران ۴۸۰.۵ میلیمتر و میزان بارندگی پارسال ۶۱۸.۲ میلیمتر ثبت شده است، اما امسال میزان بارندگی مازندران ۳۹۷.۸ میلیمتر بود. میزان بارندگی‌های مازندران در اردیبهشت و خرداد نیز کمتر از حد نرمال خواهد بود. دمای هوا نیز در مازندران افزایش چشمگیری داشت و با افزایش میانگین ۲.۶ در فروردین، امسال گرمترین فروردین ۵۴ سال گذشته ثبت شد.

همچنین آمارها و بررسی پهنه‌بندی بارندگی در مازندران نشان می‌دهد که بیشترین میزان کم‌آبی مربوط به مناطق شرقی این استان خواهد بود. به گفته سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در مناطق شرقی این استان از گلوگاه تا ساری ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش بارندگی ثبت شده است و این وضعیت ایجاب می‌کند که کشاورزان مازندران امسال اقدام به کشت دوم نکنند.

از سوی دیگر ذخیره آب سدهای مازندران نیز کاهش یافت. طی دو سال اخیر که سدهای البرز و شهید رجایی سرریز داشتند، اما در حال حاضر مخزن  ۱۶۲.۵میلیون مترمکعبی سد شهید رجایی حدود ۱۵۰میلیون متر مکعب و مخزن سد ۱۴۲ میلیون متر مکعبی البرز نیز ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده دارد که کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. میزان آب ذخیره شده در آب‌بندان‌های مازندران که از منابع اصلی تامین آب کشاورزی هستند نیز حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران نیز به معضل کم‌آبی در مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: شرایط حساسی از نظر آبی در استان داریم که باید با صرفه‌جویی کشاورزان مدیریت شود.

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به زودتر آغاز شدن نشا در استان و اثرگذاری مثبت آن در مدیریت مصرف آب، می‌افزاید: سازمان جهاد کشاورزی نیز برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مازندران تقسیم بهینه آب را در دستور کار قرار داده که در این طرح ۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در طرح نوبت‌بندی آب قرار گرفتند.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران تأکید کرد که کشاورزان پس از برداشت گندم، جو و کلزا اقدام به کشت دوم و برنج نکنند. ممنوعیت کشت برنج در بخش‌هایی از مازندران پیش از این نیز در سال‌های اخیر و زمانی که این استان با خشکسالی و کم‌آبی مواجه شده بود سابقه داشت که بخشی از شالیزارهای نواحی شرقی مازندران برای کشت برنج ممنوع اعلام شدند و در بسیاری از نقاط این استان نیز کشت دوم برنج ممنوع اعلام شد.

طبق آمارها حدود ۹۰ درصد مصرف آب مازندران مربوط به بخش کشاورزی است که از این ۹۰ درصد هم بیشترین سهم با ۳۸ درصد مربوط به کشت برنج است. مازندران نزدیک به ۲۲۰ هزار هکتار شالیزار دارد که حدود ۴۳ درصد برنج مورد نیاز کشور از این زمین‌ها تأمین می‌شود.

کد خبر 600461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha