گروه شهری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بررسی طرحی در هیات دولت خبر داد که بر اساس آن کارکنان دولت علاوه بر مرخصی استحقاقی خود، از مرخصی سفر نیز بهرمند شوند.

اسفندیار رحیم مشایی که در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران سخن می گفت، در مورد ساماندهی تعطیلات برای تقسیم سفر در طول سال اظهار داشت: در هیأت دولت این طرح را مطرح کرده‌ایم که علاوه بر مرخصی استحقاقی کارکنان دولت، مرخصی دیگری در نظر گرفته شود تا در طول سال کارکنان دولت به سفر تشویق شوندو امکان سفر برای آنها مهیا گردد.

وی دامنه پوشش این طرح درصورت تصویب را 17 تا 20 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است که بتوانیم حداقل امکانات سفر را برای همه مردم فراهم کنیم.

باید ملاحظه کنیم

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش روزنامه همشهری در مورد ظرفیت بازدید‌کنندگان از سایت‌های تاریخی به ویژه اماکنی نظیر تخت‌جمشید گفت: تا وقتی کسی نتواند یک مکان تاریخی را ببیند، ارزش آن هم برایش مشخص نیست اما قبول دارم که باید ملاحظه این آثار به هنگام گردشگری صورت گیرد.

وی در این باره توضیح داد: ما باید بیشتر ملاحظه آثار تاریخی را بکنیم و به هنگام گردشگری باید حفاظت‌های بیشتری در قبال آثار اعمال شود. وی در مورد ساخت هتل لاله در محوطه تاریخی شوش نیز تاکید کرد که از تاریخی بودن محوطه ساخت هتل بی‌اطلاع بوده و موضوع را بررسی خواهد کرد.

رحیم‌مشایی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار همشهری مبنی بر اخذ دستور انجام طرح‌های اجرایی در سفرهای هیأت دولت بدون کارشناسی میراث‌فرهنگی نظیر تخریب در آق‌قلعه در سبزوار گفت: برای طرح گازرسانی به آق‌قلعه رئیس‌جمهوری دستوری نداده است و در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری نیز برای طرح‌های بزرگ تصمیم‌گیری می‌شود که ما در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از دولت قبل، این رویه را داریم که برای طرح‌‌های بزرگ مطالعات میراث‌فرهنگی صورت گیرد.

وی ضمن تایید نبود یک مطالعه جامع میراث‌فرهنگی در کشور افزود: ما یک مطالعه جامع در مورد وضعیت میراث‌فرهنگی کشور انجام نداده‌ایم که درصورت تصویب یک طرح مجری بداند در کدام مختصات جغرافیایی با میراث‌فرهنگی و گمانه‌های آن مواجه است.

گردشگران خارجی و مناطق نمونه

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد تعداد گردشگر ورودی به کشور گفت: «قرار بود ما آمار را تفکیک کنیم و فقط کسانی که وارد کشور می‌شوند تا گردشگری کنند را به‌عنوان آمار حساب کنیم ولی این آمار ما را به شدت پایین می‌آورد که قرار شد همان شاخص توقف یک شب یک نفر در یک مقصد را محاسبه کنیم که مورد قبول سازمان جهانی گردشگری هم هست و اینک ما حدود 2 میلیون و 169 هزار گردشگر خارجی آمار داریم. وی در مورد موانع پیش روی گردشگر خارجی نیز گفت: مشکل اسکان داریم ولی اگر بخواهم از بزرگ‌ترین مانع پیش روی رونق گردشگری ورودی به کشور سخن بگویم باید از ذهنیت منفی خارجی‌ها نسبت به ایران یاد کنم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین در مورد 720 منطقه نمونه گردشگری نیز توضیح داد که کاربری این مناطق به کاربری گردشگری تغییر یافته و کاربری دیگری برای آن صادر نمی‌شود. وی دراین‌باره افزود:« تعیین منطقه نمونه گردشگری از برنامه‌های خوب دولت قبلی بود که ما 7 منطقه نمونه تعیین شده قبل از دولت نهم را به 720 منطقه افزایش دادیم.»

کد خبر 60302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز