مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

تاکنون هیچ موردی از رانش زمین در مناطق روستایی استان قم گزارش نشده ولی خطر فرونشست زمین در این استان جدی‌تر از همیشه است.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین، پدیده فرونشست زمین در بخش جعفرآباد قم که اخیرا به شهرستان ارتقا یافته بیشتر از سایر مناطق استان بروز کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ فرونشست در بخش جعفرآباد ۱۶ تا ۱۷ سانتی‌متر در سال است. اگر این نرخ همچنان ادامه یابد در مدت ۱۰ سال، دو متر فرونشست در این منطقه به وقوع می‌پیوندد.

در بخش جعفرآباد، کشاورزی و دامپروری رونق خوبی دارد و تصمیم جابجایی جمعیت عملا امکان پذیر نیست. ولی در سال‌های اخیر تلاش شده پدیده فرونشست زمین مدیریت شود.

از آنجایی که کاهش میزان بهره برداری از منابع آبی موجود در سفره‌های منطقه، موثرترین راهکار برای توقف روند فرونشست زمین است، صدور مجوز برای حفر چاه جدید به منظور مصارف کشاورزی در این مناطق ممنوع شد. برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز هم تصمیم‌هایی گرفته شد.

احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره چای و به صفر رسیدن آورده این رودخانه زخم دیگری است که بر پیکر سفره‌های زیرزمینی بخش جعفرآباد وارد کرده است. با جاری‌شدن مستمر آب در اراضی این بخش، وضعیت سفره‌های زیرزمینی منطقه بهبود می‌یابد.

کد خبر 603318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha