نارضایتی اهالی نازی‌آباد و شکایت آنها از وجود سر و صدای زیاد،...

نازي آباد

همشهری آنلاین_رضا نیکنام:  نارضایتی اهالی نازی‌آباد و شکایت آنها از وجود سر و صدای زیاد، حضور مداوم اراذل و اوباش و موادفروشان در بوستان ۲۲ بهمن که آن را به نام شهید مرغوبکار می‌شناسند و همچنین کاهش امنیت‌ تردد ساکنان اطراف این بوستان باعث شد تا این هفته از این مشکل گزارشی تهیه کنیم.  

ابتدای خیابان بیست و سوم محله نازی‌آباد بوستان شهید مرغوبکار نام آشنایی است که به گفته اهالی چند وقتی است پاتوق خلافکاران و معتادان شده و شهروندان با ترس و نگرانی در این محدوده‌ تردد دارند. «الف‌ـ احمدی» که بارها با خلافکاران این بوستان درگیر و هر بار تهدید شده، می‌گوید: «اهالی مدت‌هاست که به دلیل تجمع معتادان و اراذل و اوباش در این پارک شب‌ها آرامش و آسایش ندارند و برخورد مقطعی نیروی انتظامی هم تاکنون فایده‌ای نداشته است، چراکه هر بار آنها را جمع‌آوری کردند روز بعد دوباره آزاد شدند و به پاتوق‌شان برگشتند.»این شهروند ادامه می‌دهد: «سر و صداها، شوخی‌های بیجا و گاهی دعوا و درگیری برای موادمخدر و... آسایش و امنیت را از ما گرفته، بارها این موضوع را با شورایاری محله هم در میان گذاشتیم، اما آنها به تنهایی‌کاری از دست‌شان ساخته نیست.»

  • برخورد قاطع، چاره کار

«داود ستوده» از اهالی قدیمی محله نازی‌آباد است. می‌گوید: «مدتی است مشکلات این پارک زیاد شده، سرقت، کیف‌قاپی و وجود کارتن‌خواب‌ها محله را ناامن کرده است. اکنون نیاز است که پلیس با جدیت و قاطعانه وارد عمل شود و فکری به حال این پارک بکند. این تفرجگاه‌ها محل بازی بچه‌هاست. نوجوانان و جوانان به این پارک رفت‌وآمد می‌کنند، اما امنیت آن پایین است و خانواده‌ها می‌ترسند که برای آنها اتفاقی بیفتد.»

خلافکاران احساس خطر نمی‌کنند

 برخوردهای مقطعی بی‌ثمر است
مجتبی ده‌بزرگی /دبیر شورایاری محله نازی‌آباد


«مجتبی ده‌بزرگی» دبیر شورایاری محله نازی‌آباد، که بیش از ۴۰ سال ساکن محله است و زیر و بم این محله را به خوبی می‌شناسد، می‌گوید: «بارها اهالی به من مراجعه کرده‌اند و از وضع نامناسب این پارک، که محل تجمع افراد خلافکار و معتاد و... در اوقات عصر و شب است، گفته‌اند. گاهی هم از کارتن‌خواب‌هایی که در این بوستان‌ تردد و اسکان موقت دارند، صحبت کرده‌اند.

چند بار مراتب را به مراجع انتظامی محله اطلاع دادیم و آنها هم اقداماتی داشتند، اما باز این مشکلات پابرجاست.» او با اشاره به اهمیت نصب و استقرار دائم کانکس پلیس در این محدوده می‌گوید: «اگر خلافکاران از حضور پلیس احساس خطر کنند این پاتوق‌ها برچیده می‌شود و امنیت به محله‌ها بر می‌گردد.» دبیر شورایاری محله نازی‌آباد با بیان اینکه برخورداری از آسایش و امنیت مهم‌ترین نیاز شهروندان برای زندگی آرام است، ادامه می‌دهد: «اگر اهالی نسبت به محله‌شان احساس امنیت نکنند نمی‌توانند راحت زندگی کنند و امنیت و آسایش از نیازهای اولیه‌ای است که باید در محله‌ها برقرار باشد.»

در حالی که اهالی محله و اغلب مردم معتقدند پلیس باید امنیت محله را تأمین کند، ده‌بزرگی اما معتقد است در کنار آن هر محله باید نگهبان محله هم داشته باشد، درست مثل بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته. وی می‌گوید: «در جوامع امن و پیشرفته پلیس حافظ امنیت است و امنیت محله‌ها توسط نگهبان‌های محله تأمین می‌شود، نگهبان‌هایی که پلیس به آنها آموزش می‌دهد و نخبه و کاربلد هستند.»
دبیر شورایاری محله نازی‌آباد ادامه می‌دهد: «وجود نگهبان محله کمک زیادی به کاهش ناامنی می‌کند. نازی‌آباد نسبت به محله‌های دیگر شلوغ‌تر و متراکم‌تر است، اما نگهبان محله ندارد. اغلب اهالی از قشر تحصیلکرده و کارمند و فرهیخته هستند، اما متأسفانه این محله از کمبود امنیت رنج می‌برد.»

  •  معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶/هیچ نهادی مسئولیت نگهداری و ساماندهی معتادان را برعهده نمی‌گیرد 

 برخوردهای مقطعی بی‌ثمر است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶، یکی از دغدغه‌های اهالی را معتادان و کارتن‌خواب‌هایی می‌داند که گاهی در بوستان‌ها جولان می‌دهند.
 او می‌گوید: «کارشناسان مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۶ در طول هفته و با همکاری نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در بوستان‌ها و دیگر نقاط پرخطر اقدام می‌کنند. یکی از این نقاط نیز بوستان شهید مرغوبکار است که با همکاری مأموران کلانتری نازی‌آباد این طرح در آن اجرا شده، ولی متأسفانه به گفته اهالی دوباره به وضع سابق برگشته است.» 
«مهدی پورآقایی» به نکته‌ای در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: «هیچ نهادی مسئولیت نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها را برعهده نمی‌گیرد و به همین دلیل است که با وجود همه تلاش‌ها این مشکل تکرار می‌شود. به نظر من اکنون باید از مراکز معتبر و باتجربه از جمله مرکز شهید زیادیان کمک گرفت. مسئولان این مرکز که زیر نظر بسیج فعالیت دارند، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر را پس از مراحل قانونی در مدت زمان معین و با امکانات مختلف نزد خود نگه می‌دارند و تا بهبودی نیابند اجازه ورود به جامعه را پیدا نمی‌کنند. قصد داریم در این‌باره با مسئولان این مرکز تعامل بیشتری داشته باشیم.» 

  • تداوم جمع‌آوری اتباع غیرمجاز در محله جوادیه 

 برخوردهای مقطعی بی‌ثمر است

طرح ضربتی شناسایی و جمع‌آوری اتباع غیرمجاز محله جوادیه با همکاری پلیس امنیت تهران، عوامل اجرایی و عملیاتی کلانتری ۱۱۷ جوادیه و شورایاری‌ها در حال اجراست. «محمد آزادی» دبیر شورایاری محله جوادیه در این‌باره گفت: «این طرح ویژه با توجه به درخواست مکرر شهروندان و با هدف ارتقای امنیت اجتماعی و افزایش رفاه و آسایش اهالی با حضور عوامل پلیس امنیت و کلانتری ۱۱۷ جوادیه در حال اجراست که در هرنوبت از اجرای آن اتباع غیرمجاز شناسایی و به اردوگاه‌های اتباع خارجی منتقل می‌شوند تا در آنجا تعیین تکلیف و به کشورشان بازگردانده شوند.»

آزادی عنوان کرد که طی هفته گذشته ۸۰ تبعه افغانستانی غیرمجاز توسط نیروی پلیس شناسایی و با ۲ دستگاه اتوبوس به اردوگاه‌های اتباع خارجی انتقال پیدا کرده تا مراحل قانونی برای بازگشت به افغانستان را بگذرانند. برپایه این گزارش طی ۲ ماهی که از اجرای طرح ضربتی شناسایی و جمع‌آوری اتباع خارجی غیرمجاز در محله جوادیه گذشته بیش از ۲۵۰ نفر دستگیر و برای تعیین تکلیف وضعیت‌شان به اردوگاه‌های مربوطه منتقل شده‌اند.  

  • برگزاری اختتامیه یادواره شهدای منطقه۱۷

 برخوردهای مقطعی بی‌ثمر است

مراسم اختتامیه یادواره شهدای منطقه ۱۷ در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد. به گزارش خبرنگار همشهری محله، این مراسم با همکاری شهرداری منطقه، حوزه‌های مقاومت بسیج ۲۴۸ ایمان و ۲۴۷ محمد مصطفی(ص)، اداره اوقاف و امور خیریه جنوب غرب تهران و ستاد یادواره شهدای منطقه۱۷ برگزار شد. غبارروبی مزار شهدای گمنام، برگزاری مراسم آبروی محله مقابل منازل شهدا، همایش بصیرت برای دانش‌آموزان رأی اولی، رژه موتورسواران بسیجی و تجدید پیمان با شهدای گمنام، برخی از برنامه‌های این یادواره بود.  

  • راهی برای خلاصی از شمشادهای مزاحم

«پلیس باید از معابر عمومی به داخل پارک‌ها دید کامل داشته باشد، یعنی وقتی پلیس در پیاده‌رو ایستاده داخل پارک را راحت ببیند، اما در این محله همه پارک‌ها با دیوار درهم تنیده‌ای به اسم شمشمادها روبه‌رو هستند که مخفیگاه بسیاری از اموال سرقتی و حتی سارقان هنگام تعقیب و گریز است. مجتبی ده‌بزرگی با بیان این مطلب می‌گوید: «محوطه همین پارکی که امنیت آن مورد اعتراض اهالی نازی‌آباد است، از داخل پیاده‌رو قابل مشاهده نیست. شمشادها و درختان بیدی که هرس نمی‌شود و کاملاً جلو دید را گرفته است، حتی اگر مادری کودکش مشغول بازی در پارک باشد و بخواهد برایش یک بطری آب از مغازه روبه‌روی پارک بخرد، هیچ کنترلی روی فرزندش در هنگام بازی ندارد، چون او را نمی‌تواند ببیند. باید به مسئله فضای سبز پارک‌ها، به‌ویژه شمشادها رسیدگی شود.»

کد خبر 604758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha