برای بودجه‌ریزی مشارکتی در تهران ما نیازمند به برداشتن ۶ گام هستیم، گام نخست با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در شورای پنجم برداشته شد.

مجيد فراهاني

از افتخارات شورای پنجم است که برای نخستین بار دربند ۶ بخش اول مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شورا، شهرداری را موظف کرد تا در تدوین بودجه از مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های تخصصی استفاده کند.

همچنین‌بند ۲‌ـ ۳‌ـ ۸‌ـ مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، نکته مهمی را مورد توجه قرار داده و تأکید دارد اختصاص هزینه کرد ۱ تا ۵‌درصد بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به نتایج شاخص‌های برخورداری برآمده از ماده بیست و سوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران است. خوشبختانه در مسیر «بودجه‌ریزی مشارکتی در محله» با تصمیم و اقدام قابل تقدیر ستاد هماهنگی امور شورایاری‌ها اقدام لازم برای شناخت مشکلات و تعیین اولویت‌های محله؛ در چهارچوب سند تحویل و تحول شورایاری محله برداشته شد.

همچنین آموزش و توانمندسازی برای بودجه‌ریزی مشارکتی ویژه اعضای شورایاری محله‌ها انجام گرفته است. با رأی اعضای شورا در متمم بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات توسعه محلی برای نخستین بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد. این روند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت و شهرداری موظف است اعتبارات را در پروژه‌های مورد تأیید شورایاران هزینه و صورتجلسه تأیید پروژه‌ها توسط شورایاران را به شورا ارائه کند.  
در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ خوشبختانه توانستیم برای نخستین بار شاهد دعوت از رابطان شورایاری و دبیران کارگروه برنامه و بودجه مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی در جلسه بررسی بودجه هر منطقه و دریافت پیشنهادات شورایاران محترم درباره تبصره‌های بودجه سال ۱۳۹۹ و بعضا ردیف‌های بودجه بودیم. در خلال این جلسات و بررسی‌های بودجه مناطق متأسفانه شاهد عدم تطابق و توجه جدی شهرداری به سند تحویل و تحول شورایاری محله‌ها در پیش‌بینی اعتبارات برای پروژه‌های توسعه محلی بودیم که ان‌شاالله ‌این روند را در جریان بررسی و تصویب بودجه در شورا اصلاح خواهیم کرد. ما در شورا معتقدیم که اعتبارات توسعه محلی در همه مناطق شهر باید توزیع شود نه فقط محله‌ها دارای دفتر توسعه محلی؛ اعتبارات توسعه محلی باید در چهارچوب سند توسعه محله، سند تحویل و تحول شورایاری و در پروژه‌های مورد نیاز و تأیید شورایاری محله هزینه شود. و این مسئله را در چهارچوب دو تبصره مهم‌ پیشنهاد داده‌ایم.  
 

کد خبر 607383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha