نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی امروز نیز صحبت از پیشرفت کشور می‌کنیم به این معنا نیست که دانش‌آموزان و دانشجویان در این عرصه نقش‌آفرینی ندارند؛ همین امروز نوجوان و جوان ما باید نقش خود را در این جهاد و جهش پیدا کنند.

سعید جلیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سعید جلیلی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری امروز در برنامه گفت‌وگو محور خود با نوجوانان و دانش آموزان که عصر امروز در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد گفت: بسیاری از شهدای ما دانش آموزان بودند؛ آن‌ها در همان سنین نوجوانی و جوانی نسبت به مسائل اساسی کشور نقش‌آفرینی کردند. بنابراین وقتی امروز نیز صحبت از پیشرفت کشور می‌کنیم به این معنا نیست که دانش‌آموزان و دانشجویان در این عرصه نقش‌آفرینی ندارند؛ همین امروز نوجوان و جوان ما باید نقش خود را در این جهاد و جهش پیدا کنند. 

وی با اشاره به اینکه من هم قبول دارم که نظام آموزشی ما بیشتر یک نظام منفعل است تا آنکه نقش آفرین شود تصریح کرد: وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود، مهمترین تولید، تولید سرمایه انسانی و رویش‌های جوان در کشور است. این کار برنامه می‌خواهد و شروع کارش از سنین کودکی و دوران مدرسه است. اگر جوان ما احساس رشد پیدا نکند، یعنی مسیر غلط طی شده است. دوازده سال از بهترین دوران عمر در کودکی و نوجوانی و پس از ان نیز یک بازه ده‌ساله تا دکتری. 

جلیلی خاطرنشان کرد: جوان ما بهترین ساعات عمرش را در اختیار نظام آموزشی قرار می‌دهد؛ نظام آموزشی مطلوب آن است که آن جوان بعد از طی این مراحل، احساس بالندگی و رشد پیدا کند نه احساس سرخوردگی. دغدغه امروز جوان ما این است که چگونه باید در این سیستم استعدادهایش دیده شود؟ یکی در علوم انسانی یکی در فنی و دیگری در هنر و نقاشی؛ همه این‌ها برای پیشرفت و جهش کشور لازم است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن تاکید بر اینکه دولت نسبت به این نظام آموزشی مسئول است گفت: یکی از اشکالات دولت‌ها این بوده است که اصلاحات بنیادین در زمینه‌های مختلف را بخاطر برخی کارهای روبنایی رها می‌کنند. باید بسترهای لازم برای شناسایی و رشد استعدادهای جوانان را فراهم کنیم. حکومتی می‌تواند مدعی جهش و حکمرانی خوب باشد که برای احاد جامعه خود برنامه داشته باشد. جوان ما امروز نباید این حس را داشته باش که استعدادش در خارج دیده می‌شود. 

وی ادامه داد: در زمینه آموزش و پرورش، با تقسیم‌بندی مقاطع به سه دسته، برنامه‌ای نوشتیم که ما را از وضع فعلی به وضعیت مطلوب برساند. در هر پایه مدرسه الگو را طراحی کردیم و نسبت به مسائل مختلف نظیر کتب درسی و یا فضای آزمایشگاهی و. . وضعیت مطلوب را تعریف کردیم. 

جلیلی گفت: بودجه‌ای که امروز برای آموزش و پرورش هزینه می‌کنیم و معتقدیم بیشتر هم باید بشود؛ برای هر دانش‌آموز به صورت متوسط بیش از هشت میلیون تومان هزینه می‌شود؛ این درحالی است که این بودجه تنه می‌زند به بودجه مدارس غیردولتی. این اتفاق نشان می‌دهد که بودجه خوب است اما مدیریت بودجه در سیستم آموزشی دچار مشکل است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش تفکر، مبنای ما در آموزش و پرورش است؛ سیستم آموزشی ما در این زمینه بسیاری ضعیف است. عدم شناخت دقیق استعدادها یکی دیگر از مشکلات بنیادین در سیستم آموزشی ماست. در همه‌ی زمینه‌ها کشور نیازمند افراد تحصیلکرده است اما اگر استعدادها در رشته‌های مختلف شناخته نشود، جهش واقعی رخ نخواهد داد. جالب است؛ برخی مواقع سوالات دینی کنکور را جلوی یک مجتهد هم بگذارند، ممکن است بین دو گزینه شک کند! 

وی افزود: کنکور یک نوع امتحان است؛ اما این امتحان باید واقعی باشد تا بتوانیم استعدادها و علاقمندی‌ها را هم شناسایی کنیم. دغدغه شغلی دانش‌آموزان، دغدغه درستی است؛ یک فردی که فوق لیسانس جامعه‌شناسی گرفته، الان در کار خرید و فروش موبایل است. خب مشخصا برنامه‌ در نظام آموزشی به درستی اجرا نمی‌شود. ما بررسی کردیم؛ امروز ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم که دولت به سراغ آن‌ها نرفته است. 

وزیر آموزش و پروش می‌گوید رئیس جمهور دو سال است به من وقت ملاقات نداده است!

جلیلی همچنین در خصوص اموزش و پرورش نیز گفت: درباره وزارت آموزش و پرورش که بیش از یک میلیون کارمند دارد و بسیار بزرگ است. این درحالی است که کل کارمندان وزارت خارجه یک درصد این مقدار هم نمی‌شود. به وزیر آموزش و پروش می‌گویند چرا استعفا کردی؟ می‌گوید چون رئیس جمهور دو سال است به من وقت ملاقات نداده است؛ این خیلی اتفاق بدی است. 

جلیلی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین زمینه‌های ایجاد نشاط در میان جوانان و نوجوانان، گسترش ورزش است گفت: آیا امروز ورزش جایگاه مطلوبی در میان نوجوانان ما دارد؟ صدها رشته شغلی متناسب با ورزش وجود دارد و حتی مسئله اشتغال جوانان نیز در ورزش مطرح است. یکی از انگیزه‌های اصلی در ورزش، ورزش قهرمانی است. در کنار ورزش پایه، پرورشی و همگانی باید نگاه ویژه به ورزش قهرمانی است. 

وی ادامه داد: ورزش قهرمانی قله است و باید آن را نشان داد؛ در کنار آن باید استعدادیابی ورزشی را از دوران مدرسه آغاز کنیم. از دامنه می‌توان به قله رسید. امروز فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی این کار را می‌کند و برنامه ورزشی ما نیز به دنبال تقویت فداراسیون ورزش دانش‌آموزی است. نشاط و ورزش برای بچه‌ها تهران فقط نیست؛ باید همه نقاط کشور بتوانند از امکانات ورزشی دولت به صورت عادلانه استفاده کنند و زمینه‌ بروز استعدادیابی ورزشی به طور برابر فراهم شود. 

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هرچه عدالت ورزشی و امکانات در کشور گسترش پیدا کند، به همان میزان زمینه افسردگی، خودکشی، ناهنجاری‌ها و اعتیاد کاهش می‌یابد. ما میگوییم براساس همین بودجه فعلی -که پنج هزار میلیارد تومان برای وزارت ورزش و جوانان اختصاص داده شده است- و با عادلانه کردن بودجه ورزش بویژه در زمینه ورزش روستایی این کارها را خواهیم کرد. 

جلیلی خاطرنشان کرد: جوان بیست ساله‌ای که عملیات می‌کرد، پیروز می‌شد و حماسه می‌آفرید آیا اگر در عرصه ورزش یا هنر زمینه برایش بوجود بیاید، نمی‌توان مشکلات را برطرف کند؟ حتما می‌تواند. برخی جوانها می‌گویند چرا ما مدیرکل نمی‌شویم؟ این نکته مهم است که بدانیم مدیرکل شدن اصل نیست؛ اصل این است که شما در کاری قرار بگیرید که بتوانید استعداد خود را شکوفا کنید. اگر این را درست مطرح کنیم، نتایج بهتری پیش می‌آید. 

جلیلی در جمع نوجوانان گفت: فضای مجازی، فضایی است که حرف درباره آن زیاد است و باید حواسمان باشد تا با طرح اشتباه مسائل، سرمان کلاه نرود. من خودم که در سن جوانی با فضای مجازی مواجه نشدم و امروز با آن روبه رو هستم، معتقدم این فضا یک فرصت بسیار ارزشمند در همه‌ی عرصه هاست. 

وی ادامه داد: چه به لحاظ افزایش خدمات‌رسانی و چه به لحاظ امکان ارتباطاتی، این فضا بسیار مغتنم برای مردم و در بحث دولت الکترونیک، مقابله با فساد یک فرصت مهم برای دولت‌هاست. حالا اگر به این فضا، نگاه فرصت‌محور باشد، برنامه‌ای که درباره آن خواهید داشت این است که چگونه بیشترین استفاده را می‌توانیم از آن داشته باشیم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یک فرصت خوب دیگر در زمینه فضای مجازی این است که متخصصان و سرمایه‌های انسانی بسیار خوبی در این عرصه داریم. امروز فضای مجازی یک نیاز ضروری زندگی روزمره است و این قابل انکار نیست. در این فضا وابستگی وجود دارد و این وابستگی مورد طمع سیاسی دشمنان ماست. از طرفی موجب ارزبری از منابع اقتصاد کشور می‌شود. 

جلیلی گفت: هزینه خرید پهنای باند یعنی درآمد ریالی و خرج دلاری برای بسته اینترنت. شبکه ملی اطلاعات باید ارزان شدن اینترنت را فراهم کند. شبکه ملی اطلاعات برای این است که وابستگی به حداقل برسد و به معنای ایجاد محدودیت نیست. دولت باید این شبکه را تقویت کند به گونه‌ای که هم خدمات بیشتری ارائه شود، هم ارزانتر باشد و هم سریعتر. 

وی ضمن اشاره به اینکه کارشناسان و جوانان ما امروز تخصص لازم برای ایجاد و تکمیل این شبکه ملی را دارند خاطرنشان کرد: در این صورت هم بستر اشتغال فراهم می‌شود و هم جلوی خروج ارز را می‌گیرد. برنامه این است که در چهار سال آینده، دولت الکترونیک را در بسیاری از عرصه‌ها فوق هوشمند کنیم. 

نامزد انتخابات رسایت جمهوری در پایان توضیحات خود در خصوص دولت الکترونیک گفت: فوق هوشمند شدن دولت الکترونیک یعنی ارائه خدمات از سوی دولت به این معنا که دیگر شهروندان ما برای دریافت خدمات مراجعه نکنند بلکه خود دولت خدمات مختلف را به آن‌ها ارائه نماید. فوق هوشمندسازی به معنای فروش خدمات یا گران شدن آن نیست؛ با همین بودجه‌ای که برای ادارات اختصاص می‌یابد، دولت وظیفه دارد به مردم خدمات مختلف را ارائه کند. 

به گزارش خبرنگار تسنیم در پایان این دیدار چند ساعته صمیمی، سعید جلیلی کتاب داستانی "زایو" را به رسم یادگاری با امضای خود به دانش آموزان هدیه داد. 

جلیلی در این‌باره گفت: یکی از نقاط قوت غربی‌ها این بود که در کتاب‌های داستانی و تولیدات فرهنگی، آینده و قله را ترسیم کردند و افکار نوجوان خود را برای پیشرفت آماده کردند. کتابی که به شما هدیه داده می‌شود نیز بر همین مبنا نوشته شده است؛ ان شاءالله ایران عزیز با شما نوجوانان به قله‌های پیشرفت دست خواهد یافت. 

کد خبر 607615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha