۹ نفر فقط در سال ۱۳۹۷ در سد لتیان غرق شدند و تا امروز هیچ تابستانی هم نبوده که دریاچه سد لتیان و رودخانه جاجرود در شمال‌شرق پایتخت قربانی نگیرد...

سد لتيان

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده: ۹ نفر فقط در سال ۱۳۹۷ در سد لتیان غرق شدند و تا امروز هیچ تابستانی هم نبوده که دریاچه سد لتیان و رودخانه جاجرود در شمال‌شرق پایتخت قربانی نگیرد؛ قربانیانی که البته به هوای یک گردش نیم‌روزه تابستانه خود را به ارتفاعات لواسان رساندند و با وجود فنس‌ها و تابلوهای هشدار «شنا ممنوع» به دل دریاچه زدند. اما غافل از اینکه روزی تلخ در انتظار آنهاست. تابستان و روزهای گرم پیش رو اگرچه هوای شنا در آب‌های خنک و هوای مطبوع ارتفاعات را به سر گردشگران و طبیعت‌دوستان می‌اندازد ولی واقعیت این است که رودخانه‌ها و سدها ناایمن‌ترین مکان برای شنا محسوب می‌شوند. در این گزارش به ۱۵ مورد از مهم‌ترین دلایلی پرداخته‌ایم که شنا در دریاچه پشت سدها و رودخانه‌ها مثل دریاچه سد لتیان و رودخانه جاجرود را به تهدیدی جدی برای گردشگران تبدیل می‌کند.

۱ به تابلوهای هشداری که اطراف سدها نصب شده، توجه و از شنا در دریاچه سدها، کانال و تأسیسات آبی خودداری کنید.  

۲ خطر شنا در سدها آنقدر زیاد است که حتی شناگران ماهر و غریق نجات‌های بسیاری در آب پشت سدها غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.  

۳ دریاچه پشت سد به دلیل باتلاقی بودن، مکانی بسیار خطرناک برای شناست.  

۴ هرگز به مهارت خود و دیگران در شنا کردن اعتماد نکنید. براساس شواهد یک سوم قربانیان غرق شده در دریاچه سدها و رودخانه‌ها با فنون شنا آشنایی کامل داشتند. اما به دلیل شرایط ویژه دریاچه سدها، غرور بیجا و بی‌توجهی به هشدارها جان خود را از دست داده‌اند.  

۵ هرچقدر که شناگر ماهری باشید، شنا کردن در سدها عاقلانه نیست. چون تغییرات ناگهانی دمای آب در مخازن سدها باعث گرفتگی عضلات، از دست رفتن تعادل و زمینه‌ساز سکته شناگران می‌شود.  

۶ آب سد نسبت به آب‌های آزاد، شیرین‌تر و در نتیجه سنگین‌تر است. دمای این آب‌ها هم در نقاط مختلف متفاوت است و باعث گرفتگی عضلات، وحشت شناگر و در نتیجه خطر مرگ می‌شود.  

۷ لغزندگی حاشیه مخازن سدها و بندهای انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن، خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.  

۸ در زمان آبگیری سدها، میزان سطح آب با پیش‌بینی منطبق نیست و در مسیر آبگیری خانه‌های به جا مانده، درختان قطع شده یا حتی تیرهای برق نیز در آب پشت سد باقی می‌مانند.  

۹ در عمق آب سدها، شاخ و برگ درختان و اجسام کوچک و بزرگی وجود دارد که برخورد شناگر به این اجسام می‌تواند خطرآفرین باشد.  

۱۰ فراز و نشیب‌ها و عمق آب پشت سد متفاوت است. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی از این موارد، با شنا در پشت سدها غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.  

۱۱ گاهی برخی از افراد، علائم مربوط به ممنوع بودن شنا، قایقرانی و ماهیگیری را نادیده گرفته و برای ماهیگیری و قایقرانی به سد لتیان می‌روند. غافل از اینکه حتی قایقرانی هم پشت سدها ممنوع است و یکی از عوامل اصلی غرق‌ شدن به شمار می‌رود.  

۱۲ با اینکه سطح آب سدها شفاف به نظر می‌رسد اما وجود جریان‌های زیرسطحی، آب را کدر می‌کند و دید ماهیگیران و شناگران را کاهش می‌دهد. دید ناکافی و جریان‌های زیرسطحی باعث مکش قربانیان به سمت جریان‌های قوی دریچه‌های زیرسطحی خروجی سد می‌شود و در اثر برخورد با تأسیسات و درختچه‌های کف مخزن، مرگ حتمی آنها را به دنبال دارد.  

۱۳ بسیاری از رودخانه‌ها نیز با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند. به گونه‌ای که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گرداب می‌شود.  

۱۴ در دریاچه‌های پشت سد تنها تا عمق کمتر از ۲‌متر از سطح آب قابل دیدن است. همین موضوع جست‌وجو برای یافتن فردی که در آب سد غرق شده را دشوارتر می‌کند.  

۱۵ برای کسی که در سد در حال غرق شدن است شانس بسیار کمی برای نجات وجود دارد؛ شانسی به اندازه کمتر از یک‌درصد. چون آماده شدن غواصان و پوشیدن لباس و تجهیزات زمانبر است. مگر اینکه یک غریق نجات دقیقاً در زمان وقوع حادثه در آن محل حضور داشته باشد و بداند چگونه باید فرد غرق شده در سد را نجات دهد.  


 

کد خبر 608001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha