مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

امسال به دلیل خشکسالی شدید و کاهش رویش گیاهان در مراتع، دامداران و عشایر چهار محال و بختیاری با کمبود علوفه برای چرای دام مواجه هستند.

زندگی عشایری

به گزارش همشهری آنلاین، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: خشکسالی باعث کاهش رشد و تولید علوفه در استان شده و به همین دلیل دامدار باید علوفه و غذای مورد نیاز دام‌های خود را خریداری کند. این مساله باعث شده تا دامداران ما سال پرهزینه‌ و پر درسری را تحمل کنند.

سام مردانی گفت: قیمت علوفه و سایر نهاده‌هل بسیار بالا رفته و این مساله باعث می‌شود تا هزینه تولید هم بالا برود. در این شرایط قیمت عرف و رسمی گوشت و شیر در بازار اصلا برای دامدار به‌صرفه نیست‌. زیرا قیمت گوشت و شیر نسبت به میزان هزینه‌ای که دامدار برای تهیه و تولید این محصولات می‌کند ارزان است.

وی در باره کشتار دام‌های مولد و نورس به دلیل خشکسالی در استان توضیح داد: من هم در شبکه‌ها و فضاهای مجازی تصاویری درباره کشتار دام‌های مولد دیده‌ام. اما این تصاویر مربوط به استان چهار محال و بختیاری نیست. تا کنون هم گزارشی در این باره به دست ما نرسیده و اتفاق مشابهی مشاهده نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا در زمان خشکسالی، دامدار برای کاهش هزینه‌ها، بخشی از دام‌های خود را قبل از پروار شدن به بازار و کشتارگاه‌ها عرضه می‌کند. زیرا تداوم پرواربندی اصلا به نفع دامدار نیست و موجب افزایش هزینه تولید می‌شود. در این شرایط که عرضه بیشتر از تقاضا و در نهایت باعث کاهش قیمت می‌شود که در هر دو شرایط این دامدار است که ضرر می‌کند.

فشار و خسارت بالا بر دامداری‌ها

مردانی با بیان اینکه خشکسالی باعث شد تا دامدران استان فشار و خسارت زیادی را تحمل کنند از کمک‌ها و اقدامات دولت برای حمایت از دامداران خبر داد.

وی افزود: دولت برای حمایت از این قشر تسهیلاتی در نظر گرفته و بخشی از غذای دام را در اختیار دامداران قرار داده است. همچنین طرح خرید دام مازاد را هم در دستور کار قرار داده که این طرح از سوی شرکت پشتیبانی و سازمان عشایری اجرا  خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در باره اینکه آیا این خسارت‌ها در فصول بعدی هم ادامه خواهد داشت یا خیر و میزان خسارت‌ها تاکنون چقدر بوده است؟ گفت: هیچ چیز در مورد تداوم خشکسالی معلوم نیست و در خصوص میزان خسارت‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

کد خبر 612885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha