شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «شوالیه تاریکی» اولین فیلم بتمنی- و همچنین کمیک استریپی- تاریخ سینماست که نام کاراکتر اصلی ابرقهرمان خود را یدک نمی‌کشد.

این درحالی است که بسیاری از منتقدین سینمایی- و از جمله راجر ابرت- آن را اصلا فیلمی کمیک استریپی نمی‌دانند و عقیده دارند فیلم، قصه‌های کمیک استریپی را به مرحله‌ای تازه رسانده است.

حالا حساب کنید فیلمی کمیک‌استریپی با یک ابرقهرمان نقابدار که قرار نیست فیلمی کمیک‌استریپی ارزیابی شود، در فصلی که اختصاص به نمایش عمومی فیلم‌های اسکاری ندارد (نمایش فیلم‌های اسکاری معمولا از اواسط فصل پاییز شروع می‌شود) حال و هوای فیلمی اسکاری پیدا می‌کند و تحلیلگران سینمایی می‌گویند یکی از شانس‌های اسکار 2009 خواهد بود. «شوالیه تاریکی» نه‌فقط سخت مورد ‌سند تماشاگران معمولی سینما قرار گرفته بلکه عموم منتقدین را هم تحت تاثیر قرار داده است.

بسیاری از آنها می‌گویند هیچ بعید نیست این فیلم در رشته‌های اصلی اسکار (کارگردانی و فیلم) نامزد دریافت جایزه شود. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود هیت‌لجر مرحوم برای ایفای نقش پیچیده کاراکتر ژوکر، نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شود. فیلمی که نولان ارائه می‌دهد اثری سیاه و ضد کمیک‌استریپی است که منطبق با حال‌وهوای امروزی دنیای معاصر است؛ دنیایی که خاطره و تجربه تلخ نابودی برج دوقلو و 2 جنگ عراق و افغانستان را دارد.

 با توجه به شرایط معاصر دنیا، تحلیلگران سینمایی این پرسش را مطرح کردند که آیا مردم عادی دیگر نیازی به یک ابرقهرمان دارند یا خیر؟ نولان هم در «شوالیه تاریکی» این سؤال را مطرح می‌کند بدون آنکه جوابی به آن بدهد. تصمیم‌گیری به عهده تماشاچی است.

حتی پایان فیلم هم این تعلیق را با خودش دارد. پایان باز فیلم، این فرصت را برای بیننده فراهم می‌کند که نتیجه‌گیری خاص خود را از قصه داشته باشد. «شوالیه تاریکی» طی 6 هفته نمایش  عمومی در آمریکا حدود 500 میلیون دلار فروش داشته است. این رقم، فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» را با 461 میلیون دلار‌ی‌اش به مقام سومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینما تنزل داد ولی هنوز «تایتانیک» با فروش 601 میلیون دلاری خود، صدرنشین جدول پرفروش‌های کل تاریخ سینماست. سازندگان «شوالیه تاریکی» امیدوارند فیلمشان تا مرز 550میلیون دلار فروش کند و سؤالی که مطرح است این است که این فیلم می‌تواند رکورد «تایتانیک» را نیز بشکند یا خیر؟ پل درگارابدیان، تحلیلگر اقتصادی معتبر سینما، هفته قبل گفت: «هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد.

مگر خود «تایتانیک» چطور به این رقم فروش دست پیدا کرد؟ تبلیغات شفاهی برای فیلم نولان از سوی تماشاگران ادامه دارد و این فیلم هنوز هم نمایش موفقیت‌آمیزی در سالن‌های سینماها دارد. فروش این فیلم از فروش خیلی از فیلم‌های جدید بیشتر است و می‌توان منتظر یک شگفتی‌ تازه برای صنعت سینما بود. تمام این بحث‌ها در شرایطی ادامه دارد که برخلاف دیگر فیلم‌های دنباله‌دار موفق سینما- که بلافاصله پس از موفقیت آنها در هفته اول نمایش، خبر تولید قسمت جدید آن اعلام می‌شود- هنوز سازندگان «شوالیه تاریکی» خبری پیرامون ساخت قسمت تازه‌ای از آن اعلام نکرده‌اند.

کد خبر 61311

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز