اورسولا فون در لین، رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا شمار کافی دوزهای واکسن کرونا به کشورهای عضو تحویل داده است تا آنها به هدف واکسیناسیون کامل دست کم ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالشان برسند.

Von der Leyen

به گزارش همشهری آنلاین فون به نقل از رویترز در لین در بیانیه‌ای ویدئویی گفت: «اتحادیه اروپا به قولش عمل کرده است. ما در این آخر هفته میزان کافی واکسن به کشورهای عضو تحویل دادیم تا آنها بتوانند دست کم ۷۰ درصد جمعیت بزرگسالشان را واکسینه کنند.»

فون در لین که در آغاز سال ۲۰۲۱ با انتقادات شدید به علت ناتوانی در تضمین عرضه واکسن‌های کرونای سفارش داده شده به شرکت‌های واکسن‌سازی روبرو بود، گفت:‌«اما کووید-۱۹ هنوز شکست داده نشده است. ما آماده تحویل واکسن‌های بیشتر، از جمله واکسن‌ بر ضد واریانت‌های جدید ویروس هستیم.»

هدف درازمدت‌تر اتحادیه اروپا رساندن واکسن کافی برای ایمن‌ کردن همه جمعیت واجد شرایط تا پایان سپتامبر (شهریور) در کشورهای این بلوک است و این اتحادیه در ماه مه (اردیبهشت) اعلام کرده بود که مقدار کافی واکسن برای رسیدن به این هدف در اختیار دارد.

اتحادیه اروپا که خرید واکسن بوسیله کشورهای عضو را هماهنگ می‌کند، عمدتا بر خرید واکسن کرونای تولیدشده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیونتک متمرکز بوده است، اما شماری واکسن از شرکت‌های دیگر را هم خریده است.

کمیسیون اروپا هفته پیش اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۴۰ میلیون دوز اضافی واکسن تولیدشده بوسیله شرکت جانسون اند جانسون را هم سفارش داده‌اند.

این کمیسیون که در حکم بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است، بر مبنای تخمین‌های سازمان پیشگیری بیماری‌های این اتحادیه قبلا هشدار داده بود که انتظار دارد واریانت بسیار واگیر دلتای کروناویروس در این تابستان به گونه غالب ویروس در اروپا بدل شود.

بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که واریانت دلتای کروناویروس اثربخشی واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت علامت‌دار را کاهش می‌دهد، اما تزریق دو دوز این واکسن‌ها هنوز در پیشگیری از بیماری وخیم و مرگ ناشی از کووید-۱۹ بسیار موثر است.

کد خبر 613471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha