گروه سیاسی : پیش‌نویس قطعنامه تازه‌ای علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا در حال تدوین است.

با آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز بار دیگر تاکید کرد که پرونده هسته‌ای ایران باید در چارچوب آژانس رسیدگی شود، رویترز گزارش داد پیش‌نویس قطعنامه تازه‌ای علیه ایران از سوی آمریکا و اروپادر حال تدوین شدن است.

از سوی دیگر ژاک شیراک با نخست‌وزیر ژاپن درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت و گو کرده و ایهود اولمرت نخست‌وزیر صهیونیستی در مسکو تلاش کرده تا ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را با سیاست‌های تندروانه خود همراه کند. در همین حال اعلام شد کاندولیزا رایس هم هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد تا درباره پرونده هسته‌ای ایران با مقامات این کشور به گفتگو بنشیند. مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کردند: غرب در پیش نویس قطعنامه جدید ضدایرانی خود برای جلب حمایت روسیه درباره اعمال تحریم علیه ایران، به مسکو اجازه می دهد روی یک راکتور هسته ای نیروگاه بوشهر کار کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، مستثنی قراردادن طرح بوشهر، یک راکتور آب سبک، که با کمک روسیه در جنوب غربی ایران در حال توسعه است در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی که توسط آلمان ، فرانسه ، و انگلیس ارائه شده است به چشم می خورد .
در پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی که غرب ارائه خواهد داد تحریمهای محدودکننده ای مانند ممنوعیت همکاری هسته ای و موشکی با ایران اعمال شده است که پس از نادیده گرفتن درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی‌سازی تا ضرب الاجل 30 اوت، صورت  می گیرد .

آژانس ملاک است
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد در مورد پرونده هسته‌ای ایران، جامعه بین‌المللی باید براساس ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این کشور تاثیر بگذارد.
سرگئی لاورف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: تاثیر بر روی اقدامات ایران باید متناسب با رویدادهای هسته‌ای باشد که در این کشور رخ می‌دهد. وی با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اقدامات ایران اشراف دارد تاکید کرد: آژانس هیچ اشاره‌ای به خطر ایران برای صلح و امنیت نداشته است.

فعالیت فرانسه
فرانسه ابراز امیدواری کرد، پیش نویس قطعنامه‌ای را که انتظار می‌رود اعمال تحریم بر ایران را به سبب خودداری در تعلیق غنی سازی اورانیوم خواستار شود در شورای امنیت سازمان ملل به گردش درآورد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس  به نقل از ژان مار دولا سابلیر، سفیر فرانسه نزد سازمان ملل نوشت که فرانسه، آلمان و انگلیس هم چنان بر روی قطعنامه‌ تحریم‌ها علیه ایران کار می‌کنند.
وی اظهار کرد: امیدوارم که این متن بتواند تا چند روز آینده به گردش در آید.

واکنش ایران به بیانیه اتحادیه اروپا
ایرنا: سیدمحمد علی حسینی در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: این بیانیه می‌توانست بسیار واقع بینانه تر تنظیم شود و اصلا گویای روند سازنده مذاکرات لاریجانی و سولانا و حسن نیت ابراز شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست. 
سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته تاکید کرد: بررسی موضوع پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت راه حل عاقلانه و صحیح بررسی موضوع و یافتن راه حل نیست و ناکارآمد کردن نهادهای مسئول قانونی به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمکی به این روند نمی‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار و مجاری حقوقی و سیاسی احقاق حقوق مشروع خود را پیگیری می‌کند و تردیدی نسبت به درستی مسیر و پافشاری بر حق مسلم خود برای بهره مندی از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح جویانه ندارد.

کد خبر 6147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز