سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

گروه دانش- عمید نمازیخواه: شرکت مجرب اینتل، هفته پیش، از سامانه‌ای پرده برداری کرد که به گفته بسیاری از محققان و کارشناسان، می‌تواند دنیای فناوری‌ها را تغییر دهد.

این انقلاب فناوریک، سیستمی است که می‌تواند بدون استفاده از هر گونه وسیله انتقالی، انرژی را از منبع تغذیه به دستگاه‌های الکترونیکی برساند؛ ابداعی تکنیکی که انرژی الکتریسیته را به‌صورت بی‌سیم (Wireless) به دستگاه‌های الکتریکی منتقل کند. [سیستم برق بی‌سیم به واقعیت پیوست]

شاید پس از پیدایش نیروی الکتریسیته و گذشت چند قرن از ساخت سیم‌ها برای انتقال این انرژی حیات بخش بشری این بزرگترین آرزوی کارشناسان بوده که روزی بتوانند این انرژی را (در مقیاس بالا) بدون استفاده از وسیله‌ای انتقال دهند.

مدیر دفتر فناوری‌های شرکت اینتل، جاستین رتنر در مراسم سالانه گسترش دهندگان فناوری کالیفرنیا که در سانفرانسیسکو برگزار شد در این‌باره گفت: با وجود اینکه طراحی و ساخت این سامانه بسیار مسئله مهمی‌است که ما توانستیم بدون استفاده از سیم انرژی الکتریکی را انتقال دهیم، ولی از آن مهم‌تر این است که ما این سامانه را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که هیچ گونه ضرری برای انسان‌ها ندارد.

برای اولین نمایش عمومی، مهندسان شرکت اینتل توانستند یک لامپ حبابی 60 واتی را بدون استفاده از سیم روشن کنند. این مهم در حالی صورت می‌گیرد که یک کامپیوتر قابل حمل کمتر از این میزان نیرو برای روشن یا شارژ شدن لازم دارد.

آنگونه که جاستین رتنر گفته، مسئله مهم این است که با وجود اینکه این لامپ از طریق ایجاد میدان‌های مغناطیسی تغذیه شده است ولی این میدان‌ها برای انسان‌ها مضر نیستند و احتیاجی به پوشیدن لباس‌های خاص و یا ایجاد فضاهای پوششی ویژه نیست و می‌توان به راحتی حتی در هنگام انتقال انرژی در آن میدان‌های مغناطیسی گذر کرد.

از سوی دیگر اگر کسی و یا مانعی هم بین دستگاه گیرنده و منبع تغذیه قرار بگیرد، خللی در انتقال انرژی به وجود نمی‌آید و همچنان دستگاه گیرنده شارژ خواهد شد.

البته تقریباً تمامی دستگاه‌هایی که الکتریکی هستند نسبت به این میدان‌ها عکس العمل نشان می‌دهند و شاید پیدایش این میادین مغناطیسی برایشان مشکلاتی پیش بیاورد، ولی رتنر در این مورد می‌گوید: مشکل اساسی ما عکس العمل بدن انسان و موجودات زنده بوده است که در آزمایشات متعدد نشان داده‌ایم که این عمل مضراتی را برای انسان‌ها نخواهد داشت و میزان قدرت میادین را می‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که برای دستگاه‌های الکتریکی در محوطه میادین مغناطیسی هم مشکلی به وجود نیاید و به‌صورت کاملاً عادی دستگاه‌های مختلف شارژ شوند.

فکر کنید که در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، دفاتر کار، آپارتمان‌ها و یا هر محل دیگر که چندین دستگاه الکتریکی محتاج به تغذیه هستند، تنها می‌توان یک منبع تغذیه داشت و دیگر تمامی افراد مستقر در آن مکان‌ها به‌صورت بی‌سیم دستگاه‌های الکتریکی‌شان مانند رایانه‌های قابل حمل، موبایل و یا هر چیز دیگری را شارژ و یا استفاده کنند و دیگر نگران کمبود شارژ نباشند.

حتی اگر یک کامپیوتر رومیزی را هم در نظر بگیرید این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که تمام قطعات را مانند مانیتور و کیس‌و...  جداگانه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شارژ می‌کند.

راب اندرل یکی از کارشناسان گروه سیستم‌های بی‌سیم شرکت اینتل می‌گوید: این حرکت اینتل می‌تواند دنیا را تکان دهد. این اختراع اینتلی‌ها، از همه نظر قابل توجه است و به گونه ای‌است که تمامی دستگاه‌های الکتریکی محتاج آن خواهند شد و به‌همین خاطر می‌تواند بهترین امید سود رسانی برای شرکت اینتل شود؛

انتقال قدرت به‌صورت بی‌سیم آن هم به گونه‌ای که  می‌تواند هم مانند شارژرها عمل کند و هم به‌صورت منبع انرژی دهنده مستقیم.

اسمیث یکی دیگر از کارشناسان این گروه معتقد است: سیستم انتقال قدرت بی‌سیم اینتل هنوز در اولین مراحل گسترش و آماده‌سازی‌ است و برای ارائه به شرکت‌های دیگر و تجاری‌سازی‌ آن هنوز راه زیادی در پیش داریم.

این طرح اگر می‌خواهد جوابگوی نیازها باشد باید تحقیقات بسیاری روی آن صورت گیرد و من فکر می‌کنم که اولین بهره برداری تجاری آن به سال 2050 موکول شود.

رتنر هم در آخرین لحظات سخنرانی‌اش پس از نمایش عمومی و روشن کردن لامپ 60 واتی به‌صورت بی‌سیم بیان داشت: در انتظار باشید، روزی را خواهید دید که به آرزویتان رسیده‌اید و دیگر آخرین سیم را هم از روی کره زمین جمع خواهیم کرد.

می‌شود خوش‌بین‌تر هم بود. با در نظر گرفتن سرعت پیشرفت علم و فناوری می‌توانیم امیدوار باشیم که روزی در هر جایی از شهر که قدم می‌زنیم موبایلمان شارژ شود و یا در هر مکانی به استفاده از لپ‌تاپ هایمان بپردازیم.

البته این فناوری حواشی مفید فراوان بسیاری هم دارد، به‌عنوان مثال همین که دیگر در ساختمان‌ها از سیم‌های برق استفاده نشود به میزان امنیت آن افزوده می‌شود و دیگر شاهد آتش‌سوزی‌هایی که به‌دلیل اتصالات سیم‌ها رخ می‌دهد نخواهیم بود و البته هزینه سیم کشی و یا حتی هزینه ساخت سیم‌های برق در هر کشور هم  خرج مسائل دیگر خواهد شد.

هم اکنون حتی داشتن یک اتصال بی‌سیم از اینترنت هم برایمان بسیار جالب است و می‌توانیم اطلاعات را به‌صورت بی‌سیم دریافت کنیم. مطمئناً داشتن سیستم‌های انتقال انرژی بی‌سیم بسیار شیرین‌تر و جذاب‌تر از آن خواهد بود.

کد خبر 61690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز