یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت امکانات آموزشی شهرری توجه ویژه به دانش‌آموزان استثنایی و فراهم کردن امکانات تحصیلی برای این گروه از دانش‌آموزان است.

خانه دوم

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:   وجود مدارس استثنایی متعدد در شهرری سبب شده کودکان و نوجوانان توانیاب این شهر با وجود محدودیت‌های جسمی مختلف از تحصیل بازنمانند. نظام آموزش و پرورش شهرری در کنار این مزیت ارزشمند با مشکلاتی مانند کمبود فضای آموزشی، دونوبته بودن مدارس و افزایش جمعیت دانش‌آموزان اتباع مهاجر دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش زیر گوشه‌ای از شرایط و امکانات آموزشی شهرری در آستانه سال تحصیلی جدید را به زبان اعداد و ارقام بیان می‌کند.  

  • قدیمی‌ترین مدارس ری

دبیرستان شهید مدرس در شهرری تنها مدرسه‌ای است که با وجود فرسوده بودن قرار نیست تخریب و نوسازی شود و مسئولان عنوان مدرسه ماندگار شهرستان‌های استان تهران را به آن داده‌اند. این مدرسه معماری جالبی دارد و در سال ۱۳۵۱ تأسیس شده است. دبیرستان شهید مدرس با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و با حفظ نشانه‌های معماری مقاوم‌سازی شد. پس از مدرسه شهید مدرس، مدارس ۱۳رجب و شهید رجایی قدیمی‌ترین مدارس ری هستند که در سال۱۳۵۳تأسیس شده‌اند.  

بررسی شرایط  فضاهای آموزشی شهر ری | ۶ خانه دوم برای استثنایی‌ها

  • شهر ری مدارس کانکسی ندارد

در شهرری مدارس کانکسی وجود ندارد و مدارس مختلط در بعضی از مناطق روستایی شهرستان ری دیده می‌شود. نکته قابل تأمل دونوبتی بودن تعداد زیادی از مدارس شهرری و جمعیت متراکم کلاس‌ها و مراکز آموزشی است. مسئولان کمبود فضای آموزشی را با افزایش تعداد دانش‌آموزان پایه‌های مختلف جبران می‌کنند و این امر سبب افت کیفیت آموزشی می‌شود.  

بررسی شرایط  فضاهای آموزشی شهر ری | ۶ خانه دوم برای استثنایی‌ها

  • مدارس استثنایی شهر ری

مرکز نابینایان «حضرت عبدالعظیم(ع)» مرکز ناشنوایان «الهام» واقع در خیابان صاحب‌الزمان(عج)، مراکز استثنایی «دانش» در مقطع ابتدایی دخترانه و پسرانه در خیابان امام حسین(ع)، مرکز استثنایی کم‌توانان ذهنی پسرانه «طاهر» در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مرکز استثنایی کم‌توانان ذهنی دخترانه «اقدس موفقیان» در ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، مرکز اوتیسم «شهید کوهی‌نژاد» واقع در خیابان فداییان اسلام مدارس استثنایی شهرری هستند.  

بررسی شرایط  فضاهای آموزشی شهر ری | ۶ خانه دوم برای استثنایی‌ها

  • دانش‌آموزان بازمانده از آموزش مجازی

با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان محله‌های محروم شهرری مانند محله‌های۱۳آبان، اقدسیه و شهید بهشتی از تحصیل بازماندند و به دلیل کمبود امکانات نرم‌افزاری مانند تبلت، گوشی تلفن همراه و اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند. به گفته «رویا منوچهری» مددکار جمعیت‌های مردمی، شمار قابل توجهی از اتباع مهاجر شهرری هم در دوران شیوع کرونا نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند.  

۸۳ هزار دانش‌آموز در مراکز آموزشی شهرری تحصیل می‌کنند.  

۳ مدرسه شهدای جوانمرد، ایمان و مدرسه ناشنوایان الهام امسال نوسازی شدند.  

۲۴/۲۵ درصد دانش‌آموزان جنوب تهران را دانش‌آموزان شهرری تشکیل می‌دهند.  

۷ مدرسه شهرری نوساز هستند و عمری کمتر از ۱۰ سال دارند.  

۶ مدرسه استثنایی در شهرری فعالیت می‌کند که پیش از مجازی شدن مدارس، در مقاطع مختلف دایر بود و در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش‌آموزان توانیاب دوره‌های آموزشی مجازی برگزار می‌کنند.  

۳۰۰ مدرسه در شهرری دایر است که بسیاری از آنها دو نوبته فعالیت می‌کنند.  

کد خبر 628161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha