در این روزهای کرونایی و خانه‌نشینی اجباری، سالمندان می‌توانند با برنامه‌ریزی اوقات فراغت خود را پر کنند.به‌عنوان مثال، ورزش باعث شادی و نشاط می‌شود، آشپزی با ذوق و شوق و یادگیری پخت غذاهای جدید از برنامه‌های تلویزیونی، گلکاری و باغبانی حتی با وجود یک گلدان کوچک باعث آرامش روان می‌شود.

لبخند سلامت

مطالعه و گوش دادن به آهنگ‌های قدیمی که خاطره‌انگیز است یکی دیگر از راه‌های پرکردن اوقات تنهایی در دوران کروناست. حتی عضویت در گروهای واتساپی که سالمندان در آن حضور دارند، می‌تواند فضای خوبی برای تبادل افکار و شنیدن صحبت‌های همسن و سالانمان فراهم کند. در این فضاهای مجازی با شنیدن یا خواندن پیام‌های همسن و سالانمان متوجه می‌شویم این شرایط برای همه ما یکسان است و مسلما، آستانه تحمل بیشتری در ما ایجاد می‌کند.

مطالعه و ورزش هم جزو کارهایی هستند که به حفظ روحیه کمک زیادی می‌کنند. من هم به سلامتی خودم بسیار اهمیت می‌دهم و بارها به دیگر سالمندان توصیه کرده‌ام اگر فرزندانتان را دوست دارید به سلامتی خودتان اهمیت دهید، چون بیماری شما باعث گرفتاری و ناراحتی آنها می‌شود.  

شهرداری و سرای محله‌ها و فرهنگسراها در بالابردن روحیه سالمندان نقش زیادی دارند. برگزاری کلاس‌های‌اموزشی برای سالمندان به‌صورت آنلاین یا با تعداد محدودی شرکت‌کننده در فضاهای سبز منطقه، برنامه پیاده‌روی دسته‌جمعی و ورزش‌های گروهی، برگزاری مراسم‌های شاد همراه با موسیقی در فضاهای سبز هر محله، برپایی بازارچه‌های مختلف و مسابقات ورزشی در حد توان سالمندان، گرفتن جشن تولد برای سالمندان بالای۷۰ تا ۹۰ سال و... همه و همه می‌تواند میزان آسیب‌های روانی به همسن و سالانم را کاهش بدهد.  

حتی مدیران هر محله می‌توانند به عیادت سالمندان بیمار بروند و گوش شنوای خاطرات خوب و شیرین آنها باشند. این کار نیاز به هیچ بودجه‌ای ندارد ولی اثر زیادی در روحیه ما دارد. تماس تلفنی وامید دادن به آنها و تشویق به زندگی شاد کم‌کم آنها را از دلسردی دور می‌کند.  

ایجاد پاتوق محلی که بارها وعده داده شده، ‌امیدوارم به‌زودی در محله توانیر ایجاد شود تا بتوانیم دورهم جمع شویم.  
 

کد خبر 628796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha