پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت ژاپن اعلام کرد به ماموریت نیروی هوایی خود در عراق خاتمه می‌دهد و به این ترتیب استقرار نظامی این کشور در یک کشور خارجی که با اعتراضات شدید مردمی روبه‌رو بود، به پایان می‌رسد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماساهیکو کومورا، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد: توکیو در نظر دارد تا پایان سال جاری هواپیماهای ژاپنی را که وظیفه ارسال کالا و افراد به داخل عراق را در حمایت از ماموریت‌های سازمان ملل و ائتلاف تحت امر آمریکا دارند، به کشور بازگرداند.

کومورا گفت: پس از رایزنی‌های مداوم با طرف عراقی به این نتیجه رسیدیم که اوضاع در عراق به تدریج رو به بهبود است و ما می توانیم به تدریج به هدف خود برای پایان دادن به ماموریت ژاپن در این کشور نائل آییم.

حدود 210 سرباز ژاپنی و هواپیماهای این کشور در حال حاضر در کویت مستقر هستند.

کومورا گفت: حتی پس از خروج نیروی هوایی، موضع ژاپن در حمایت از عراق تغییری نمی‌کند.

دولت ژاپن با اشاره به هفتمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 به آمریکا اعلام کرده است که توکیو به ماموریت خود در اقیانوس هند که طی آن نیروی دریایی این کشور وظیفه ارسال سوخت به نیروهای تحت امر آمریکا در افغانستان را دارد، ادامه خواهد داد.

یوشیساما هایاشی، وزیر دفاع ژاپن گفت: عملیات‌ها در افغانستان هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. جامعه بین‌المللی می‌تواند توجه بیشتری به جنگ علیه تروریسم در افغانستان، پس از خروج از عراق نشان دهد.

یوکیو هاتویاما، دبیر کل حزب اصلی اپوزیسیون دموکراتیک گفته است که ژاپن هرگز نباید در عملیات نظامی در عراق شرکت می‌کرد.

وی تاکید کرد: واضح است که اعزام نیروهای ژاپنی به عراق غیرقانونی بود. دولت باید هر چه سریعتر برای خروج این نیروها تصمیم‌گیری می‌کرد. این تصمیم خیلی دیر اتخاذ شد.

کازوتاکاهاشی، از کارشناسان خاورمیانه و استاد دانشگاه علوم سیاست بین‌الملل در دانشگاه ژاپن می‌گوید: ماموریت عراق به اتمام رسید نه به خاطر اینکه این ماموریت تمام شد، بلکه به دلیل مشکلات داخلی سیاسی.

کومورا گفت: دولت بر اساس قطعنامه 1790 شورای امنیت سازمان ملل که پایان دسامبر ملغی می‌شود این تصمیم را اتخاذ کرده است.
 

 

کد خبر 63090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز